مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار استارت‌آپ «لیمو» در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» اظهار کرد: استارت‌آپ «لیمو» در تیر سال ۱۳۹۷ توسط چند تن از دانش‌آموختگان رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف شکل گرفت و راه‌اندازی شد.

«لیمو» یک پلتفرم ارتباطات تیمی و سازمانی است که از طریق بستر چت و تماس تصویری ارتباط سازمانی را پشتیبانی می‌کند و از طرفی «لیمو» یک پلتفرم اتصال به سایر نرم‌افزارهای یک سازمان و شرکت نیز است، به عبارت بهتر ارگان‌ها و شرکت‌ها می‌توانند با اتصال نرم‌افزارهای خود به «لیمو» تمام اطلاعات و اعلانات خود را در یک فضا جمع‌آوری کنند. در مجموع تمرکز اصلی این استارت‌آپ مدیریت ارتباطات کاری کارمندان یک مجموعه است.

 جذب مشتری، هدف اول و آخر «لیمو»

محمدجواد ابوطالبی افزود: در مسیر شکل‌گیری لیمو دو مرحله سرمایه‌گذاری انجام شده است که هر دو مورد به صورت خصوصی انجام شده و ارتباطی به دولت و دانشگاه نداشته است و از آنجا که «لیمو» در حوزه فناورانه و تکنولوژیک فعالیت دارد در آینده حداقل به یک بخش دیگر سرمایه‌گذاری نیز نیاز دارد و اکنون در مسیر جذب سرمایه هستیم.  وی به چالش‌های کسب و کار خود اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین چالش ما موضوع گسترش بازار است، از ابتدای فعالیت «لیمو» تا‌کنون در تلاش بودیم مشتری‌ جذب کنیم حالا چه مشتری‌های پرداخت‌کننده و چه رایگان که اغلب آنها مشتری‌های حوزه تکنولوژی بودند اما مشتری دولتی نیز داریم. در این بین به دلیل اینکه «لیمو» محصول نوآورانه و تازه‌ای در ایران است بنابراین شکل‌گیری و گسترش بازار یک مساله جدی به حساب می‌آید. همچنان بازار نابالغ بوده و در تلاش هستیم شرایط بهتری برای بازار و جذب مشتری‌ها فراهم کنیم.

 بازار هدف را گسترش می‌دهیم

ابوطالبی ادامه داد: تمرکز اصلی ما فروش بیشتر به مشتری است و در تلاش هستیم که کار کردن‌ها در سازمان‌ها بهینه‌تر و چابک‌تر باشد. پس از شیوع ویروس کرونا با گسترش موضوع دورکاری در شرکت‌ها ارزش محصولی همچون «لیمو» جدی‌تر درک شد و در نتیجه درصدد آن هستیم بازار هدف را گسترش دهیم و خود نیز به عنوان رهبر این استارت‌آپ ایفای نقش کنیم.

 هم‌بنیان‌گذار «لیمو» چشم‌اندازهای این استارت‌آپ را چنین تشریح کرد: در وهله اول هدف ما این است که کار تیمی و سازمانی و همکاری کارمندان تسهیل شود و به صورت بهینه و چابک‌تر انجام شود و در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد و در آینده نیز قطعا به این مهم به صورت جدی‌تر و گسترده‌تر دست خواهیم یافت.

وی عنوان کرد: اغلب رقبای «لیمو» که محصول مشابهی با آن داشته باشند خارجی هستند، اما در داخل کشور نیز استارت‌آپ‌هایی فعال هستند که با محصولات متفاوتی به صورت پیام‌رسان تیمی و سازمانی فعالیت می‌کنند و به نوعی رقیب «لیمو» نیز به حساب می‌آیند. برای رقابت با رقبای خارجی نیز باید ما به عنوان بنیان‌گذاران این استارت‌آپ نوع فعالیت خود را به سمت پاسخگویی کامل و بومی نیازهای شرکت‌ها و سازمان‌ها سوق دهیم، چراکه محصولات خارجی به طور کامل قادر به پوشش نیازهای شرکت‌های داخلی مطابق با نیازهای آنها نیستند. به عنوان مثال بهینه بودن برای زبان فارسی یک نمونه از عدم پوشش کامل یک محصول خارجی است که «لیمو» توانسته این موضوع را حل کند.

 رفع تحریم، پلی برای حضور در بازار جهانی

این مدیرعامل توضیح داد: در مسیر رشد و گسترش «لیمو» و سایر استارت‌آپ‌ها دولت نیز می‌تواند در حوزه موضوع‌هایی همچون قوانین، بیمه، مالیات و معافیت‌ها بهتر ظاهر شود و با تسهیل قوانین کمک بزرگی به استارت‌آپ‌ها به ویژه نوپاها می‌کند. در صورت رفع تحریم‌ها و گسترش روابط بین‌الملل «لیمو» به عنوان یک محصول بین‌المللی از حضور در بازارهای جهانی استقبال می‌کند که این موضوع نیز به حمایت‌های دولتی نیاز دارد.

ابوطالبی در رابطه با آینده اکوسیستم استارت‌آپی در ایران خاطرنشان کرد: در حوزه کسب و کارهای تکنولوژیک و فناورانه موضوع مهم نیروی انسانی مطرح است. موضوعاتی همچون اختلاف نرخ ارز، تحریم و افزایش تمایل مهاجرت موجب شده نیروهای فناور و متخصص از کشور خارج شوند و با ادامه این روند اکوسیستم استارت‌آپی در آینده با کمبود جدی نیروی متخصص مواجه خواهد شد و این موضوع پیش‌بینی آینده اکوسیستم را دشوار می‌کند. استارت‌آپ‌ها به دنبال رشد و گسترش هستند که بزرگ شدن بازار برخی از استارت‌آپ‌ها با بین‌المللی شدن رخ می‌دهد و به نوعی صادرات تکنولوژی صورت گیرد که برداشته شدن تحریم تاثیر بسزایی در این مهم دارد، در صورت حل نشدن این دو موضوع آینده اکوسیستم استارت‌آپی ایران مبهم خواهد بود.