در حال حاضر خرده‌فروشی‌ها در دنیا به دو دسته خرده‌فروشی‌های مدرن و سنتی تقسیم می‌شوند. اما تفاوت‌های اینها برای خریدار در چه مواردی است؟ در خرده‌فروشی‌های مدرن خریدار می‌تواند‌ وارد فروشگاه شده و در یک شرایط رقابتی محصول خود را انتخاب کند. شرایط به این دلیل رقابتی است که خریدار قیمت‌های مختلف کالایی را که تمایل به خرید آن دارد با یکدیگر مقایسه کرده و بعد از بررسی انواع مشخصه‌های کالا یکی را انتخاب می‌کند، اما در خرده‌فروشی‌های سنتی خریدار غالبا حتی نمی‌تواند به قفسه‌ها دسترسی داشته باشد و محصولی را از فروشنده درخواست می‌کند و بر اساس آن فروشنده همان محصول را به وی می‌دهد یا حتی در مواردی مشاهده می‌شود که فروشنده کالای مشابهی را می‌دهد و ادعا می‌کند دقیقا همان کارآیی را دارد. نکته مهم این است که در خرده‌فروشی‌های سنتی قیمت‌ کالا با حداکثر قیمت درج شده روی محصول داد و ستد می‌شود و امکان دارد در هر مغازه یا سوپرمارکت قیمت متفاوتی را از یک محصول دریافت کنید.

در سال‌های گذشته و بعد از ورود شرکت‌های بزرگی همچون والمارت و ایکیا به بازار خرده‌فروشی جهانی بحث‌های گوناگونی پیرامون مزایا و مضرات خرده‌فروشی مدرن در کشورها بیان شده است.

وقتی غول‌های خرده‌فروشی وارد محله‌ای می‌شوند تمام خرده‌فروش‌های سنتی که تا پیش‌ از این رقیب بزرگی نداشته‌اند به دلیل اینکه توان رقابت با فروشگا‌ه‌های بزرگ را ندارند، مجبور به تعطیلی خواهند شد. زیرا از یک طرف فروشگاه‌های خرده‌فروشی با استفاده از صرفه‌های ناشی از مقیاس می‌توانند محصولات را با قیمت کمتری به دست مشتری برسانند و  ازطرف دیگر مشتری در انتخاب محصولات خود با تنوع‌های بیشتری مواجه است. نکته مثبت خرده‌فروشی‌ مدرن در این است که به دلیل حذف واسطه‌ها از چرخه زنجیره تامین خود، بهبود فرآیندهای لجستیکی و انتقال اطلاعات بین اعضای زنجیره تامین، می‌توانند محصول را با قیمت کمتری به دست مشتری برسانند. به همین دلیل است که خرده‌فروشی مدرن نقش بسیار مهمی در کاهش تورم و فقر درون جامعه دارد. «جدیش بقواتی» اقتصاددان دانشگاه کلمبیا به بررسی بین فقر و رشد درون جامعه هند می‌پردازد و بعد از آن مجلس هند را مجبور می‌کند قانونی برای آزادسازی خرده‌فروشی در هند وضع کند و جذب سرمایه‌گذاری خارجی را در این قسمت تسهیل کنند.