آمارها و اطلاعات کدال نشان می‌دهد این موارد و  سایر موارد موجود در صورت‌های مالی منتشرشده این شرکت منجر به افزایش ۴۶ درصدی سود خالص در بازه زمانی مورد گزارش نسبت به دوره مشابه سال قبل شده است.

تحقق برنامه تولید

شرکت پتروشیمی ‌پارس در دوره ۹ ماهه سال جاری توانسته به میزان ۳ میلیون و ۱۰ هزار تن محصولات خود را (‌شامل اتان، پروپان، بوتان، پنتان پالس، اتیل بنزن، استایرن منومر و تولوئن بنزن)  تولید کند و این در حالی است که برنامه شرکت برای تولید در این بازه زمانی به میزان ۳میلیون و ۱۷ هزار تن بوده است. در نتیجه با توجه به میزان تولید در بازه مذکور می‌توان بیان کرد که شرکت (با درصد بسیار کمی ‌اختلاف) به میزان تولید برنامه‌ریزی‌شده خود دست یافته است. همچنین در مورد میزان تولید مورد نظر و برنامه‌ریزی شده شرکت برای دوره یک ساله ۱۴۰۰ باید بیان کرد که شرکت برای این بازه زمانی ۴ میلیون و ۱۱۹ هزار تن تولید محصولات خود را در برنامه دارد که این حجم تولید نسبت  به میزان تولید انجام شده سال مالی گذشته (۴ میلیون و ۵۵ هزار تن) به میزان ۵۷/ ۱درصد بیشتر در نظر گرفته شده است.

افزایش درآمد‌های عملیاتی به کمک نرخ فروش

پتروشیمی‌ پارس در برنامه‌های فروش خود  میزان ۲ میلیون و ۵۶۹ هزار تن فروش را در بازه زمانی ۹ ماهه سال جاری در نظر گرفته بود و این در حالی است که حجم فروش صورت گرفته دوره مشابه سال گذشته  ۲ میلیون و ۷۶۹ هزار تن بوده و شرکت به میزان ۲۰۰ هزار تن کاهش در فروش را در دوره ۹ ماهه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته در نظر گرفته بوده است. همچنین باید بیان کرد حجم فروش محقق شده ۹ ماهه سال جاری این شرکت با حجم فروش برنامه‌ریزی‌شده شرکت برای این بازه زمانی تفاوت بسیار اندکی داشته و شرکت در مورد حجم فروش نیز توانسته است برنامه‌های در نظر گرفته خود را محقق کند.

درآمد‌های عملیاتی پتروشیمی ‌پارس در بازه ۹ ماهه سال جاری به میزان ۳۲۷ هزار و ۷۳۱ میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته (۱۶۷ هزار و ۱۵۷ میلیارد ریال) ۹۶درصد افزایش داشته است. این افزایش در درآمد‌های عملیاتی در حالی صورت گرفته که حجم فروش  شرکت در بازه زمانی مورد گزارش نسبت به دوره مشابه سال گذشته با کاهش ۹ درصدی همراه بوده است.

افزایش ۵۵ درصدی سود عملیاتی

بهای تمام‌شده درآمد‌های عملیاتی پتروشیمی‌ پارس در ۹ ماهه سال جاری به میزان ۲۳۹ هزار و ۲۲۱ میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته (۱۱۵ هزار و ۱۶۶ میلیارد ریال) به میزان ۱۰۸ درصد افزایش یافته و علت اصلی این موضوع، افزایش قیمت خوراک و نرخ ارز نسبت به دوره مشابه سال گذشته بوده است. سهم قابل توجهی از این هزینه‌ها (۹۸ درصد) به تهیه مواد مستقیم مصرفی اختصاص داشته و شرکت در مورد برآورد این هزینه‌ها در آینده بیان کرده است که با عنایت به اینکه بیش از ۹۰درصد بهای تمام‌شده درآمدهای عملیاتی مربوط به خوراک بوده است تغییرات در قیمت‌های جهانی خوراک و همچنین نرخ ارز طی ۶ ماه آتی می‌تواند بر روند بهای تمام‌شده تاثیر بگذارد.

از سوی دیگر، هزینه‌‌هاى فروش، ادارى و عمومى این شرکت نیز در ۹ ماهه سال‌جاری برابر با ۱۸ هزار و ۴۹۹ میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۲۴درصد افرایش یافته است. سهم قابل توجهی از این هزینه‌ها (حدود ۸۷ درصد) به هزینه حمل و نقل و انتقال اختصاص داشته و شرکت در مورد برآورد خود در مورد دوره ۳ ماه منتهی به ۲۹ اسفند سال جاری بیان کرده است که به استثنای نوسانات نرخ ارز تاثیر‌گذار بر هزینه‌های حمل و انتقال محصولات، تغییر خاصی بر روند هزینه‌های اداری، عمومی، ‌تشکیلاتی پیش‌بینی نمی‌شود.

همچنین سایر درآمد‌های عملیاتی این شرکت در دوره ۹ ماهه سال جاری با کاهشی ۵۴ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل مواجه بوده و به میزان ۶ هزار و ۳۲۱ میلیارد ریال بوده است. بخش عمده‌ای از این درآمد‌ها (حدود ۹۹ درصد)، سود ناشی از تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی عملیاتی بوده که درآمدی ۶ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریالی را برای شرکت حاصل کرده است. علت کاهش ۵۴ درصدی سایر درآمدهای عملیاتی شرکت، درآمد‌های حاصل از سود سرمایه‌گذاری در شرکت وابسته در دوره مشابه سال گذشته بوده که این مورد در بازه زمانی ۹ماهه سال جاری موضوعیت نداشته است.

در نهایت سایر هزینه‌های عملیاتی شرکت در دوره مورد گزارش نسبت به دوره مشابه سال گذشته به میزان ۹۹ درصد بهبود یافته و از یک هزار و ۶۴۷ میلیارد ریال در دوره ۹ ماهه سال گذشته به ۲۲ میلیارد ریال در دوره ۹ ماهه سال‌جاری کاهش یافته است.

با توجه به موارد ذکر شده، سود عملیاتی پتروشیمی‌ پارس در دوره ۹ ماهه سال جاری با افزایشی ۵۵ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به میزان ۷۶ هزار و ۳۰۸ میلیارد ریال بوده است.

افزایش قابل توجه سایر درآمد‌های غیرعملیاتی

پیش از پرداختن به درآمد‌ها و هزینه‌های غیر‌عملیاتی شرکت باید بیان کرد با توجه به این موضوع که منابع مالی مورد نیاز شرکت از طریق سرمایه در گردش جاری شرکت تامین شده و شرکت فاقد هرگونه تامین مالی از خارج از شرکت (اعم از داخل کشور یا خارج از کشور) بوده، فعالیت این شرکت در بازه زمانی مورد گزارش با  هزینه مالی مربوط به تامین مالی روبه‌رو نبوده است.

فعالیت پتروشیمی ‌پارس در بازه زمانی مورد گزارش با افزایش قابل توجه سایر درآمد‌های غیر عملیاتی همراه بوده که در این رابطه باید اشاره کرد سایر درآمدهای غیرعملیاتی مربوط به  اقلام متفرقه در بازه زمانی ۹ ماهه سال جاری با افزایشی  ۲۱۳ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل  به میزان ۱۴ هزار و ۳۷ میلیارد ریال بوده است. بخش قابل توجهی از این درآمد‌ها (۱۲ هزار و ۹۷۱ میلیارد ریال) از سود سپرده بانکی حاصل شده است. در نهایت با توجه به موارد ذکر شده و سایر موارد موجود در صورت‌های مالی ۹ ماهه سال جاری پتروشیمی ‌پارس (حسابرسی نشده)، سود خالص این شرکت در این بازه زمانی به میزان ۹۰ هزار و ۳۴۶ میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۴۶درصد افزایش داشته است.

افزایش قابل توجه بدهی‌های شرکت

مجموع بدهی‌های پتروشیمی ‌پارس در دوره ۱۲ ماه منتهی به ۳۰ اسفند ۹۹ به میزان ۷۵ هزار و ۸۷۳ میلیارد ریال بوده و این در حالی است که این عنوان در بازه زمانی ۹ ماهه سال‌جاری با افزایش ۹۶ درصدی به ۱۴۸ هزار و ۷۲۲ میلیارد ریال رسیده است. این بدهی‌ها شامل ۹۸هزار و ۷۷۲ میلیارد ریال پرداختنی‌های تجاری و سایر پرداختنی‌ها، ۴۴هزار و ۲۳۹ میلیارد ریال سود سهام پرداختنی، ۴هزار و ۷۹۶میلیارد ریال پیش‌دریافت‌ها و ۹۱۴ میلیارد ریال ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان بوده است. این افزایش در بدهی‌ها در حالی رخ داده است که جمع دارایی‌های این شرکت در بازه زمانی ۹ ماهه سال جاری به میزان ۲۵۶ هزار و ۵۲۱ میلیارد ریال بوده و  نسبت به دوره ۱۲ ماهه سال گذشته ( ۲۱۳ هزار و ۲۸۹ میلیارد ریال) تنها ۲۰ درصد افزایش داشته است. این موضوع باعث افزایش نسبت بدهی شرکت در بازه زمانی مورد گزارش شده است به نحوی که نسبت بدهی شرکت از ۳۶/ ۰ در دوره ۱۲ ماهه سال گذشته  به ۵۸/ ۰ در بازه زمانی ۹ ماهه سال‌جاری افزایش یافته است.