بررسی عملکرد پتروشیمی زاگرس

15

با توجه به این موارد و سایر موارد موجود در صورت‌های مالی این شرکت منتشر شده توسط کدال، سود خالص پتروشیمی زاگرس در بازه زمانی 9 ماهه سال جاری به میزان 3 درصد نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

حجم فروش متانول در کمترین میزان خود در 5 سال گذشته

 در بازه زمانی 9 ماهه سال جاری، درآمد‌های عملیاتی پتروشیمی زاگرس از فروش داخلی متانول و بخار و فروش صادراتی متانول حاصل شده است. میزان فروش داخلی این شرکت در بازه زمانی 9 ماهه سال جاری شامل 777 هزار و 848 تن بخار و 154 هزار و 228 تن متانول بوده که در مجموع شرکت توانسته  از محل فروش این دو محصول به میزان 10 هزار و 569 میلیارد ریال درآمد کسب کند. این میزان درآمد داخلی نسبت به دوره مشابه سال گذشته 188 درصد افزایش داشته است.

در مورد فروش صادراتی پتروشیمی زاگرس باید اشاره کرد درصد میزان فروش صادراتی این شرکت در٩ ماه اول سال جاری شامل  16/ 0 درصد به عراق،  23/ 1 درصد به ترکیه، 27/ 7درصد به هند و 34/ 91درصد به چین بوده است. همان‌طور که اشاره شد تنها محصول صادراتی این شرکت در بازه زمانی مذکور متانول بوده که این شرکت توانسته است در این بازه زمانی به میزان یک میلیون و 862هزار تن از این محصول را در بازار‌های خارجی به فروش برساند و از محل این فروش درآمدی 143 هزار و 824 میلیاردریالی کسب کند.

یکی از نکات قابل توجه در اطلاعات و صورت‌های مالی منتشر شده مربوط به عملکرد 9 ماهه سال جاری پتروشیمی زاگرس  در سایت کدال،   حجم فروش متانول و درآمد‌های حاصل از آن (در بازارهای داخلی و خارجی‌)  در دوره‌های 9 ماهه منتهی به آذر5 سال گذشته است.

 درآمد حاصل از متانول در بازه زمانی مورد گزارش در بیشترین میزان خود در بازه زمانی 5 سال گذشته قرار داشته است. همچنین در بازه زمانی 9 ماهه سال جاری، افزایش درآمد‌های حاصل از فروش این محصول نسبت به بازه مشابه سال قبل به میزان 51 هزار میلیارد ریال افزایش داشته که این میزان افزایش در میان بازه‌های زمانی گذشته نیز بی‌سابقه بوده است.  اما نکته برجسته موجود در این نمودار‌ها، حجم فروش متانول این شرکت در بازه زمانی مورد گزارش است که در کمترین میزان خود در بازه‌های زمانی مشابه 5 سال گذشته قرار دارد.

رشد 100 درصدی بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی

پیش از پرداختن به بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی باید بیان کرد درآمد‌های عملیاتی پتروشیمی زاگرس در دوره مورد گزارش به میزان 154 هزار و 394 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته (103 هزار و 461 میلیارد ریال‌) افزایشی 49 درصدی داشته و دلیل این افـزایش، بالا رفتن نـرخ جهـانی متانول و همچنین افزایش نرخ تبدیل ارز نسبت به دوره مشابه سال قبل بوده است.  از سوی دیگر بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی با افزایشی 100 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به میزان 82 هزار و 116 میلیارد ریال بوده است. پتروشیمی زاگرس افـزایش متوسـط نـرخ گـاز خـوراک نسـبت بـه دوره مشـابه سـال قبـل را دلیل عمده افزایش در بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی اعلام کرده است.

کاهش سود عملیاتی

هزینه‌های فروش، ادارى و عمومى پتروشیمی زاگرس در بازه زمانی مورد گزارش به میزان 24 هزار و 276 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل 2 درصد بهبود یافته است. با توجه به عناوین تشکیل‌دهنده هزینه‌های  فروش، ادارى و عمومى مشخص می‌شود حدود 90 درصد از این هزینه مربوط به هزینه حمل و نقل و انتقال بوده و در نتیجه می‌توان بیان کرد حجم فروش به ویژه فروش صادراتی نقش مهمی در میزان هزینه‌های فروش، ادارى و عمومى این شرکت داشته است. با در نظر‌گیری تاثیر حجم فروش صادراتی بر میزان هزینه‌های فروش، ادارى و عمومى باید توجه  داشت که بهبود 2 درصدی در این هزینه‌ها در حالی رخ داده که مقـدار فـروش صادراتی نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود ٢٠ درصد کاهش داشته است.  سایر درآمدهای عملیاتی این شرکت در بازه زمانی 9 ماهه سال جاری تنها از محل سود حاصل از تسعیر ارز حاصل شده و به میزان 300 میلیون ریال بوده که کاهشی 98 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل داشته است. همچنین سایر هزینه‌های عملیاتی این شرکت در بازه زمانی مذکور شامل 148 میلیارد ریال هزینه‌های متفرقه عملیاتی بوده و به میزان 19 درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته بهبود یافته است.  با توجه به موارد ذکر شده، سود عملیاتی پتروشیمی زاگرس در بازه زمانی مورد نظر به میزان 48 هزار و 153 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه قبل (53 هزار و 356 میلیارد ریال) کاهشی 8 درصدی را نشان می‌دهد.

بیش از 2 هزار و 400 میلیارد ریال سود سپرده‌گذاری‌های نزد بانک‌ها

سایر درآمد‌های غیر عملیاتی مربوط به موارد سرمایه‌گذاری پتروشیمی زاگرس در بازه زمانی مورد گزارش با افزایشی 289 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به میزان 2 هزار و 529 میلیارد ریال بوده که  شامل 102 میلیارد  ریال سود اوراق و سهام و 2 هزار و 427 میلیارد ریال سود سپرده‌گذاری نزد بانک‌ها بوده است.

در مورد موارد متفرقه غیرعملیاتی نیز باید بیان کرد شرکت در بازه زمانی مورد گزارش به میزان 67 میلیارد ریال درآمدهای متفرقه غیرعملیاتی داشته و این در حالی است که در بازه زمانی مشابه سال گذشته عملیات شرکت با 956 میلیارد ریال هزینه‌های متفرقه غیر‌عملیاتی همراه بوده است.

در نهایت با توجه به موارد ذکر شده و سایر موارد موجود در صورت‌های مالی، حاصل فعالیت پتروشیمی زاگرس در بازه زمانی 9 ماهه منتهی به آذر سال جاری، سود خالص 50 هزار و 751 میلیارد ریالی بوده که این عنوان نسبت به دوره مشابه سال قبل 3 درصد کاهش داشته است.

افزایش بدهی‌های پتروشیمی زاگرس

جدول زیر نشان‌دهنده برخی از نسبت‌های مالی پتروشیمی زاگرس است که از صورت‌های مالی منتشر شده و سایت‌های داده‌پرداز مرتبط با بازار سهام استخراج شده است.

 با توجه به اعداد موجود در جدول، نسبت سود خالص به فروش و همچنین حاشیه سود عملیاتی این شرکت در بازه زمانی 9 ماهه سال جاری نسبت به سال مالی 99 با کاهش روبه‌رو بوده که این موضوع نمایانگر کاهش سود‌دهی فعالبت‌های شرکت در این بازه زمانی است.

دوره وصول مطالبات این شرکت از سال 98 رو به کاهش بوده و از حدود 93 روز در سال مالی 98 به حدود 56 روز در بازه زمانی 9 ماهه سال‌جاری رسیده که این موضوع نشان‌دهنده کاهش ریسک نقدینگی شرکت است. اما در مورد نسبت بدهی‌های شرکت باید بیان کرد مجموع بدهی‌های جاری و غیرجاری در بازه زمانی مورد گزارش نسبت به سال مالی 99 با افزایش 46 درصدی روبه‌رو بوده، درحالی که مجموع حقوق مالکانه این شرکت در این فاصله زمانی تنها رشدی 5 درصدی داشته و این موضوع باعث افزایش نسبت بدهی‌های شرکت در بازه زمانی مورد گزارش نسبت به سال مالی گذشته شده است.

25 (2)