توان 30 درصدی تامین ارز  توسط ملی مس

در همین راستا  معاون توسعه و اکتشافات شرکت ملی صنایع مس ایران در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» در زمینه اهمیت صنعت مس در کشور و آینده این فلز سرخ در آینده عنوان کرد: آینده بسیار خوبی در انتظار کشور قرار دارد. صنعت مس کشور، به تنهایی می‌تواند بخش قابل توجهی از مشکلات کشور به‌ویژه در حوزه تامین ارز مورد نیاز کشور را حل کند. بهروز رحمتی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به اکتشافاتی که انجام گرفته و با توجه به ظرفیت‌هایی که همچنان وجود دارد، ما در شرکت ملی مس به‌راحتی می‌توانیم ظرفیت تولید خود را تا چهار برابر افزایش دهیم، یعنی بیش از یک میلیون تن مس تولید کنیم و بیش از ۱۰ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور با قیمت‌های کنونی مس در بازارهای جهانی داشته باشیم.

 توان افزایش ۵ برابری شرکت ملی مس

رحمتی در ادامه با اشاره به میزان فروش شرکت ملی مس و افزایش فروش این شرکت طی سال‌های گذشته عنوان کرد: میانگین فروش شرکت ملی مس، طی ۱۶ سال گذشته ۲میلیارد دلار بوده که به‌راحتی می‌توانیم به بیش از ۱۰ میلیارد دلار آن را افزایش دهیم و برای بیش از ۵۰ هزار نفر اشتغال‌زایی ایجاد کنیم. سهم مس در GDP کشور را که در حال حاضر کمتر از یک درصد است می‌توانیم به حدود ۴ تا ۵درصد افزایش دهیم. برای رسیدن به چنین جایگاهی باید ذخایر معدنی لازم را داشته باشیم که در حال حاضر این ذخایر را داریم، براساس آمار، حداقل ۴۶ میلیون تن مس محتوای خالص معادل ۱۶ میلیارد تن حجم ذخیره معدنی مس داریم که ما را در رتبه هفتم دنیا قرار داده است، اما در حال حاضر تولید شرکت ملی مس ۲۸۰ هزار تن است که ما را در رتبه نوزدهم دنیا قرار داده است. صنعت مس کشور این توان را دارد که ظرف یک برنامه حدود ۱۰ ساله، هم در حوزه ذخایر جهانی مس، هم در حوزه تولید معدنی و هم تولید ذوب و هم در تولید کاتد در هر چهار بخش یکی از پنج کشور بزرگ دنیا باشد.

 مس ارزشمندتر از طلا

وی در ادامه با اشاره به این موضوع که برای رسیدن به جایگاه شایسته در صنعت مس کشور، علاوه بر داشتن ذخایر باید این صنعت اقتصادی باشد، عنوان کرد: مس در مقایسه با سایر فلزات از جمله سرب، روی، قلع، نیکل، ‌آلومینیوم و فولاد اقتصادی‌تر است و سال گذشته قیمت جهانی مس به‌طور میانگین بیش از ۹ هزار  و ۳۰۰ دلار میلیون بوده است. معاون توسعه و اکتشافات شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به ارزش فلز مس در میان سایر فلزات دیگر ادامه داد: قیمت ‌تمام‌شده هر تن مس در ایران حدود ۲۵۰۰ دلار بر تن و در جهان ۲ هزار و ۸۰۰ دلار است و میانگین قیمت آن در ۱۶ سال گذشته، بیش از ۶ هزار و ۸۰۰ دلار بوده است، یعنی می‌توان ۲ هزار و ۸۰۰ هزینه‌ کرد و ۴ هزار دلار سود ناخالص داشت و ۱۴۳ درصد با حاشیه سود ناخالص همراه شد. رحمتی در ادامه خاطرنشان کرد: در حوزه آلومینیوم این حاشیه سود کمتر از ۲۰ درصد، در حوزه فولاد کمتر از ۳۰ درصد، در حوزه نیکل ۱۸ درصد و در حوزه روی ۵۹ درصد است، بنابراین بدون شک، بهترین فلز برای سرمایه‌گذاری فلز مس است. همان‌گونه که صنعت مس در ۱۶ سال گذشته این وضعیت را داشته است، بدون شک در آینده نیز همین شرایط را خواهد داشت. از همین رو فلز مس بهترین فلز برای سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌‌رود. بعد از مس، فلز طلا رتبه دوم را به خود اختصاص داده و سومین فلز نیز فلز روی است.  معاون توسعه و اکتشافات شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به میزان فروش شرکت ملی مس عنوان کرد: شرکت به صورت میانگین سالانه ۲ میلیارد دلار فروش داشته و حدود ۳۲ میلیارد دلار حجم کل فروش مس در ۱۶ سال گذشته بوده است.  ملی مس سالانه به صورت میانگین ۸۷۵ میلیون دلار سود خالص داشته و معادل ۴۵ درصد سالانه سود به ثبت رسانده که این میزان سود بی‌نظیر است. هم‌اکنون این میزان سود به بیش از ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده و می‌توان ادعا کرد که هیچ صنعت استراتژیکی تا به این اندازه سودآور نبوده است.

 شرایط پایدار برای توسعه صنعت مس

رحمتی در ادامه خاطرنشان کرد: تمام شرایط برای توسعه پایدار صنعت مس در کشور وجود دارد و این صنعت به تنهایی می‌تواند بخش قابل‌توجهی از مشکلات کشور را حل کند. وی در پاسخ به این پرسش که برای رسیدن صنعت مس به جایگاه واقعی خود با وجود ذخایر موجود در کشور چه اقدام‌هایی باید انجام داد، گفت:‌ همان‌گونه که عنوان شد، در کشور ما ذخایر و سرمایه مورد نیاز را داریم، از همین رو برای رسیدن به چنین جایگاهی، تنها باید توسعه پایدار در این صنعت را عملیاتی کنیم و ۶۴ پروژه توسعه‌ای تعریف‌شده در شرکت ملی مس را عملیاتی کرده و میزان تولید مس خود را به بیش از یک میلیون تن برسانیم و در همین راستا نیز میزان فروش شرکت را از ۲ میلیارد دلار به ۱۰ میلیارد دلار افزایش دهیم.

معاون توسعه و اکتشافات شرکت ملی صنایع مس ایران در ادامه یادآور شد: کل ارز مورد نیاز کشور برای واردات سال ۱۳۹۹ به میزان ۳۷ میلیارد دلار بوده است، اگر تنها یک شرکت ملی مس بتواند ۱۰ میلیارد دلار صادرات داشته باشد که به‌راحتی این امر نیز امکان‌پذیر است، می‌تواند حدود ۳۰ درصد  از ارز مورد نیاز کشور را تامین کند. رحمتی افزود: شرکت ملی مس با وجود شدیدترین تحریم‌ها در سه سال گذشته، همواره صادرات خود را داشته و ارز آن را نیز به کشور وارد کرده است؛ بنابراین به تنهایی می‌تواند نزدیک به ۳۰ درصد ارز مورد نیاز کشور را تامین کند.

وی در ادامه تاکید کرد:‌ در کشور ده‌ها هزار شرکت وجود دارد، اگر دولت بر ۱۰ تا ۲۰ شرکت همانند ملی مس تمرکز کند و پیگیر مسائل این شرکت‌ها باشد، به هیچ‌وجه با بحران تامین ارز برای تامین معیشت مردم روبه‌رو نخواهد شد. همچنین شرکت ملی مس می‌تواند برکات بسیاری هم برای سهامداران محترم شرکت و هم کل آحاد جامعه داشته باشد و کمک بزرگی به دولت خدمتگزار در ایجاد اشتغال و افزایش GDP و به‌ویژه ارزآوری برای کشور داشته باشد.