نبود دانش بین‌المللی؛ چالش بزرگ صنعت پوشاک ایران

ضرورت شناسایی سلایق مشتریان و روند تغییرات مد

سینا کازرونیان، مدیرعامل این برند که طی یک سال اخیر بیشترین تمرکز خود را بر فروش آنلاین معطوف کرده است، با اشاره به چگونگی پروسه طراحی پوشاک زیبو افزود: پروسه طراحی در برند زیبو به این صورت است که در هر فصل یک موضوع برای برگزاری کمپین در نظر گرفته می‌شود و سپس تیم طراحی بر مبنای آنmood board  را می‌سازد. سپس لوک‌های مختلفی برای ساخت استایل ساخته می‌شود که به دو دسته roj collection  (روزانه) و show collection (مهمانی و رسمی) تقسیم‌بندی می‌شود.

زیبو همچنین دربرگیرنده COLLECTION ZBO است که در حوزه تامین کالاهای پرمصرف بانوان فعالیت می‌کند. به طور کلی، پروسه طراحی در «زیبو» از ایده‌پردازی و با درنظر گرفتن و الهام گرفتن از ترند روز شکل می‌گیرد. ما نیز برای ساخت مد پایدار با بهره‌گیری از ترند روز در تلاش هستیم. وی  در  پاسخ به این سوال که  بازار هدف «زیبو» چه قشری از جامعه هستند و چه گروه سنی را دربرمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: در «زیبو» نه یک گروه سنی خاص بلکه گروهی از افراد - که دنبال‌کننده سبک خاصی از زندگی هستند- را به عنوان بازار هدف انتخاب کرده‌ایم. برهمین اساس نیز دغدغه این افراد را برطرف خواهیم کرد. در حقیقت تلاش ما این است تا با ایجاد یک برند پریمیوم و در نهایت لوکس، نمایانگر زیبایی و هنر ایرانی به جهانیان باشیم. مدیرعامل زیبو ضرورت شناسایی سلایق مشتریان و روند تغییرات مد را مدنظر قرار داد و اظهار کرد: در این موضوع به دست آوردن سهم از بازار مطرح است که چیزی جز ارائه یک ارزش جدید به مشتری نیست. ما در «زیبو» به دنبال ساخت یک ارزش هستیم نه صرفا تولید و ارائه کالا به مشتری، چرا که اگر نتوانیم در این مسیر متمایز شویم مجبور به خداحافظی از عرصه رقابت خواهیم بود.

کازرونیان برنامه‌های «زیبو» برای افزایش وفاداری مشتری را این‌گونه توضیح داد: از آنجا که وفادار ماندن مشتری به یک برند ارزش و اهمیت بسیاری دارد، ما در تلاشیم تا فراتر از بحث فروش کالا نسبت به برقراری ارتباط با مشتریان‌مان اقدام کنیم. به همین دلیل برای برقراری این ارتباط عمیق تمرکز بیشتری را خواهیم داشت که البته منحصربه‌فرد است.

صنعت پوشاک درحال پوست‌اندازی

این فعال اقتصادی ارزیابی خود از چشم‌انداز صنعت پوشاک در ایران را چنین مطرح کرد: باید این نکته را مدنظر قرار داد که صنعت پوشاک ایران درحال پوست‌اندازی است و حلقه‌های مختلفی در کنار هم زنجیره این صنعت را تشکیل داده‌اند. با وجود اینکه دراختیار نداشتن دانش کافی، سرعت توسعه را در این دوران از ما دریغ کرده است، آینده روشنی را برای صنایع مختلف در کشور تصور می‌کنم.

وی به برنامه‌های صادراتی این شرکت اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه صنعت پوشاک ایران درحال تغییر و تحول اساسی است و ما نیز برای برداشتن گام‌هایی بلندتر، باید به بلوغ برسیم. ما در آینده نزدیک تصمیم داریم قدرت برندهای ایرانی را به نمایش بگذاریم اما درحال حاضر تمرکز خود را روی موضوعات زیرساختی و ساخت ارزش‌ها در داخل کشور معطوف کرده‌ایم. زیرا بازار پوشاک در داخل ایران پتانسیل بالایی دارد و تصور ما هم این است که این بازار فضای گسترده‌ای برای فعالیت در اختیار دارد.

کازرونیان چالش بزرگ صنعت پوشاک را نبود دانش بین‌المللی عنوان کرد و ادامه داد: خلأ وجود علم و دانش تخصصی در صنعت پوشاک چالش بزرگی برای این صنعت محسوب می‌شود؛ چرا که ما به این دانش نیاز داشته و قطعا وارد شدن آن به داخل کشور، سرمایه زیادی را به همراه می‌آورد و سرعت رشد و توسعه را افزایش خواهد داد. وی  در نهایت یادآور شد: «زیبو» درحال حاضر دارای سه شعبه در تهران، در مراکز خرید سانا، اپال و باملند و همچنین یک شعبه در شهر اهواز است. طی یک سال گذشته تمرکز بالایی را روی فروش آنلاین داشته و دارد و تصمیم گرفته تا توسعه خود را نه از طریق تعدد شعب، بلکه تهیه ارزش‌های درخور شأن مشتری دنبال کند.

27- (5)