به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، برگرفته از CNBC، جیم فارلی مدیرعامل فورد هفته گذشته هنگام بحث در خصوص این سازماندهی مجدد اظهار کرد: ما امروز یکی از بزرگ‌ترین تغییرات تاریخ خود را پشت سر می‌گذاریم. برنامه این شرکت برای تفکیک فعالیت‌ها، اما در عین حال حفظ هریک از آنها در کنار یکدیگر در راستای خشنود کردن برخی از تحلیلگران وال استریت است که خودروسازان قدیمی ‌مانند فورد را تحت فشار قرار داده‌اند تا فعالیت‌ خودروهای الکتریکی خود را متوقف کنند و سرمایه‌گذارانی را که روی برخی از شرکت‌های استارت‌آپ فعال در زمینه خودروهای برقی سرمایه‌گذاری کرده‌اند راضی کنند.

فارلی در ادامه افزود تجارت جدید خودروهای برقی، رقابت هیجان‌انگیزی را بین رقبای قدرتمند این صنعت ایجاد می‌کند، اما تجارت الکتریکی ما دارای مقیاس و منابعی است که هیچ استارت‌آپی هرگز نمی‌تواند با آن برابری کند. او همچنین تجارت قدیمی ‌خودروهای احتراق داخلی فورد را به عنوان موتور سودآوری و ایجاد درآمد برای این شرکت توصیف کرد. فارلی در حین اعلام برنامه‌های جدید خاطرنشان کرد فورد قصد دارد در تمامی ‌بخش‌های فعالیت این شرکت ۱۰ درصد سود عملیاتی تعدیل‌شده ایجاد کند و تا سال ۲۰۲۶ بیش از ۲ میلیون خودروی الکتریکی تولید کند.

کسب و کارهای متمایز

نام جدید تجارت برقی فورد، «فورد مدل E‌‌» خواهد بود و تجارت سنتی این شرکت نیز با نام «فورد بلو» از این کسب و کار جدید متمایز خواهد شد. شرکت فورد می‌گوید این دو شاخه از این به بعد به عنوان مشاغل متمایز فعالیت خواهند کرد، اما فناوری‌های مرتبط و بهترین شیوه‌ها را برای افزایش مقیاس و بهبود عملکرد خود به اشتراک خواهند گذاشت. این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۲۳ نتایج مالی بخش‌های جدید و همچنین تجارت فورد پلاس خود را به صورت جداگانه اعلام کند و این تغییر به سرمایه‌گذاران شفافیت بیشتری را ارائه می‌دهد.

فارلی در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما کسب‌وکارهایی جداگانه اما مکمل یکدیگر را ایجاد می‌کنیم که به ما سرعت یک شرکت استارت‌آپ و نوآوری قابل توجهی را همراه با دانش صنعتی لازم در تولید فورد مدل E، در مقایسه با حجم و برندهای نمادین فورد بلو مانند برونکو می‌بخشد. وی مدعی شد شرایط جدید فورد برای استارت‌آپ‌ها فقط می‌تواند یک رویا باشد. این اقدام پس از آن صورت پذیرفت که اولین بار خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد که فارلی در حال ارزیابی این موضوع است که آیا تجارت الکتریکی را از کسب و کار سنتی خود، به عنوان یک اسپن آف، جدا کند یا خیر. این در حالی است که فارلی هفته گذشته تاکید کرد فورد هیچ برنامه‌ای برای جداسازی هر یک از این عملیات‌ها ندارد.

برنامه‌های فورد به دنبال اقدام مشابهی توسط رقیبش جنرال‌موتورز در اواخر سال ۲۰۱۹ برای تفکیک واحد مهندسی خودروهای الکتریکی و خودروهای سنتی مطرح شد. با این حال جنرال موتورز نیز چندی بعد اعلام کرد برنامه‌ای برای انحراف کسب و کار خودروهای برقی خود ندارد.

راهبری جدید

این شرکت گفت فارلی به عنوان مدیر بخش فورد مدل E‌، علاوه بر نقش‌های خود به عنوان رئیس و مدیرعامل فورد، خدمت خواهد کرد. داگ فیلد، مدیر سابق تسلا و اپل، که فورد سال گذشته او را استخدام کرد، به عنوان مدیر ارشد سیستم‌های الکترونیکی و دیجیتال، واحد تولید فورد مدل E را رهبری خواهد کرد. به نظر می‌رسد بخش تجارت فورد مدل E‌، مسوول کلی عملیات خودروهای الکتریکی این خودروساز خواهد بود. این عملیات شامل طراحی و ایجاد فناوری‌های EV در آینده، طراحی قطعات و ارائه خدماتی مانند پلتفرم‌های اختصاصی خودرو، باتری‌ها، موتورهای الکترونیکی، اینورترها، شارژ و بازیافت باتری است.

همچنین قیمت‌گذاری این مدل موضوعی بسیار کلیدی برای فورد خواهد بود، زیرا برخی از فروشندگان قیمت خودروهای پرتقاضای خود را به طور قابل توجهی افزایش داده‌اند، از آن جمله می‌توان به کراس اوور برقی موستانگ Mach-E اشاره کرد. جان لاولر، مدیر مالی فورد، می‌گوید: این ساختار جدید ظرفیت ما را برای ایجاد رشد، سودآوری و نقدینگی به عنوان یک شرکت پیشرو در صنعت حمل‌ونقل در این دوره جدید افزایش می‌دهد.

کومار گالوترا، مدیر کهنه‌کار فورد که در حال حاضر به عنوان مدیر بخش قاره آمریکا و بازارهای بین‌المللی این شرکت خدمت می‌کند، عملیات تجاری سنتی این خودروساز یعنی فورد بلو را رهبری خواهد کرد. او همچنین وظیفه کاهش هزینه‌ها و ضایعات عملیاتی را بر عهده خواهد داشت که هدف اصلی در طرح تغییر مسیر فارلی است.

در حال حاضر هیچ کس در تولید خودروهای الکتریکی از نظر حجم تولید بهتر از تسلا نیست و این خودروسازان سنتی هستند که سعی می‌کنند به این شرکت برسند. این موضوع در سال گذشته با مشکلات جدی زنجیره تامین که صنعت خودرو را تحت تاثیر قرار داده است، آشکارتر شده است. تسلا توانست رشد قابل توجهی داشته باشد در حالی که اکثر خودروسازان با مشکل مواجه بودند. جنرال موتورز در سه ماه گذشته تنها چند دستگاه مدل BEV را به مشتریان تحویل داد در حالی که فورد مجبور شد خطوط تولید موستانگ Mach E، تنها خودروی تمام الکتریکی مصرفی خود در حال حاضر را به دلیل مشکلات زنجیره تامین تعطیل کند. اما فورد همچنان به هدف خود برای افزایش سریع تولید BEV به ۶۰۰ هزار دستگاه تا پایان سال آینده اطمینان دارد.

جیم فارلی، مدیر عامل فورد در انتها اظهارنظر جالبی کرد که نشان می‌دهد درک از بازار خودروهای برقی به طور گسترده در صنعت خودرو طی چند سال گذشته تغییر کرده است. وی ادعا کرد اگر طی این سال‌ها به اندازه کافی خودروهای الکتریکی تولید می‌کردیم، در حال حاضر رقیب تسلا بودیم.