16

افزایش حجم فروش

پتروشیمی ‌بو‌علی سینا در بازه زمانی 9 ماه سال جاری به میزان یک میلیون و 306 هزار تن از محصولات خود را در بازار‌های داخلی و خارجی به فروش رسانده که این حجم از فروش نسبت به دوره مشابه سال گذشته با افزایش 10 درصدی همراه بوده است.

در بازار‌های داخلی، این شرکت با فروش حدود 566هزار تن از محصولات خود ( شامل برش سنگین‌، برش میانی نفتا، ریفرمیت، گازمایع، بنزن، رافینیت و برش سبک) توانست به میزان 83 هزار و 280 میلیارد ریال درآمد کسب کند. حجم فروش داخلی و درآمد‌های حاصل از فروش داخلی شرکت نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته به ترتیب با 35 و 214 درصد افزایش روبه‌رو بوده است.

در مورد فروش صادراتی، شرکت با فروش حدود 739هزار  تن از محصولات خود (‌شامل ریفرمیت‌، بنزن، برش سنگین، رافینیت و برش میانی نفتا) توانسته به میزان 110 هزار و 48 میلیارد ریال درآمد کسب کند. حجم فروش صادراتی  و درآمد‌های حاصل از فروش خارجی شرکت نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته به ترتیب با  3 درصد کاهش و 128 درصد افزایش روبه‌رو بوده است.

در نتیجه با توجه به درآمد‌های حاصل از فروش داخلی و خارجی شرکت باید بیان کرد درآمد‌های عملیاتی پتروشیمی ‌بوعلی سینا در بازه زمانی 9 ماهه سال‌جاری 193 هزار و 329 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته (74 هزار و 688 میلیارد ریال) به میزان 159 درصد افزایش داشته است. این افزایش در درآمد‌های عملیاتی ناشی از افزایش نرخ فروش و همچنین افزایش 10 درصدی در حجم فروش در بازه زمانی مورد گزارش است.

افزایش 133 درصدی سود عملیاتی

بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی پتروشیمی ‌بوعلی سینا در بازه زمانی مورد گزارش با افزایشی 137درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به میزان 149 هزار و 820 میلیارد ریال بوده است. با توجه به اینکه سهم عمده‌ای از این هزینه‌ها به خرید مواد اولیه مرتبط بوده، دلیل عمده افزایش بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی بالا رفتن نرخ خرید مواد اولیه بوده است.

سایر درآمد‌های عملیاتی شرکت با کاهشی 71 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به میزان 3 هزار و 414 میلیارد ریال بوده که حجم عمده‌ای از این درآمد‌ها از سود تسعیر ارز معاملات ارزی عملیاتی حاصل شده است. همچنین سایر هزینه‌های عملیاتی نیز با افزایشی 592 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به میزان 6 هزار و 609 میلیارد ریال بوده است. حجم عمده‌ای از این هزینه‌ها ناشی از دو عامل زیان ناشی از دارایی‌های ارزی عملیاتی به میزان  2 هزار و 993 میلیارد ریال و هزینه محیط زیست و دفع پساب صنعتی به میزان 2 هزار و 397 میلیارد ریال بوده است.

با توجه به موارد ذکر شده و در نظر گرفتن 11 هزار و 417 میلیارد ریال هزینه‌های فروش، ادارى و عمومى، سود عملیاتی پتروشیمی‌ بوعلی سینا در بازه زمانی مورد گزارش 28 هزار و 897 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته به میزان 133 درصد افزایش داشته است.

افزایش چشمگیر سایر درآمد‌های غیر عملیاتی

پتروشیمی ‌بوعلی سینا در بازه زمانی 9 ماهه سال جاری به میزان 5 هزار و 855 میلیارد ریال از محل سود سپرده‌های بانکی، 2 هزار و 131 میلیارد ریال از محل سود سهام، 10 میلیارد ریال از محل فروش وسایل نقلیه‌، 4 میلیارد ریال از محل سود تسعیر موجودی‌های نقدی ارزی و 59 میلیارد ریال از سایر موارد غیرعملیاتی درآمد کسب کرده است. درآمد‌های ذکر شده در مجموع سایر درآمدهای غیر عملیاتی شرکت را تشکیل می‌دهند که در بازه زمانی 9 ماهه سال‌جاری به میزان 8 هزار و 60 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته با افزایشی 552درصدی همراه بوده است.

در نهایت با توجه به موارد ذکر شده و سایر موارد موجود در صورت‌های مالی 9 ماهه سال جاری پتروشیمی ‌بوعلی سینا مشخص می‌شود حاصل فعالیت این شرکت در بازه زمانی مذکور، سود خالص 31 هزار و 915 میلیارد ریالی بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایشی 156 درصدی را نشان می‌دهد.

کاهش دوره وصول مطالبات

 در جدول زیر برخی از نسبت‌های مالی پتروشیمی ‌بوعلی سینا آورده شده است. اطلاعات موجود در جدول از صورت‌های مالی منتشر شده و سایت‌های داده‌پرداز مرتبط با بازار سهام استخراج شده است. طبق اعداد جدول‌، نسبت سود خالص به فروش از سال 98 تا‌کنون در حال افزایش بوده که این موضوع نشان‌دهنده افزایش سوددهی فعالیت‌های شرکت است. نسبت آنی این شرکت از سال  ۹8 تاکنون با کاهش روبه‌رو بوده و در بازه 9 ماهه سال‌جاری این شاخص برای پتروشیمی ‌بوعلی سینا 81/ 0بوده که این موضوع نشان‌دهنده کاهش توانایی شرکت در پرداخت بدهی‌های جاری، از طریق دارایی‌های جاری است. دوره وصول مطالبات این شرکت از سال 98 تا کنون روندی کاهشی داشته و از حدود 180 روز در سال 98 به 101 روز در سال 99 و در نهایت به 92 روز در بازه زمانی 9 ماهه سال جاری رسیده که این موضوع نمایانگر کاهش ریسک نقدینگی و اعتباری شرکت است. در نهایت باید بیان کرد مجموع بدهی‌ها و مجموع دارایی‌های شرکت در بازه زمانی 9 ماهه سال جاری نسبت به بازه زمانی 12 ماهه سال مالی گذشته به ترتیب 85 و 77 درصد افزایش داشته‌اند که این موضوع منجر به افزایش نسبت بدهی‌های شرکت در بازه زمانی 9 ماهه سال‌جاری نسبت به بازه زمانی 12 ماهه سال 1399 شده است.