به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از نیویورک تایمز، آندریا ویلیامز، سخنگوی این بانک در ایمیلی اظهار کرد: گلدمن ساکس در حال پایان دادن به تجارت خود در روسیه با رعایت تمامی ‌الزامات قانونی و اخذ مجوزهای لازم است. وی در ادامه افزود: ما بر حمایت از مشتریان خود در سراسر جهان در رابطه با کاهش تعهدات خود و اطمینان از رفاه مشتریان متمرکز هستیم.

خانم ویلیامز با تایید گزارش قبلی بلومبرگ اذعان کرد این غول بانکداری سرمایه‌گذاری حدود ۸۰ کارمند در روسیه دارد و در حال هماهنگی برای خروج کارمندانی است که درخواست خروج کرده‌اند. برخی از کارکنان در بخش‌هایی از گلدمن ساکس در این کشور باقی خواهند ماند. بر اساس یک پرونده، در پایان سال ۲۰۲۱، بانک نیویورک بیش از ۷۰۰ میلیون دلار در روسیه تامین مالی کرد که عمدتا به وام‌ها و خدمات مالی مانند سهام و اوراق قرضه مرتبط بود.

اگرچه گلدمن سال‌ها در روسیه حضور داشته است، اما تجارت آن در آنجا بخش کوچکی از فعالیت‌های جهانی این بانک است.

دیوید ام. سولومون، مدیر اجرایی گلدمن‌ روز پنج‌شنبه گذشته در یادداشتی به کارکنان خود گفت: هیچ یک از ما نمی‌توانیم این اتفاق را به طور دقیق درک کنیم؛ تهاجم به یک کشور مستقل که موجب شده صدها هزار نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شوند، شهرهای اوکراین متحمل ویرانی عظیم شده‌اند و در حال حاضر کشتار غم‌انگیزی روی داده است. من می‌دانم که هم اکنون یک زمان بسیار دلهره‌آور و دشوار برای بسیاری از مردم ما است.

بانک‌های آمریکایی و غربی از سال ۲۰۱۴، زمانی که ایالات متحده پس از الحاق کریمه به روسیه، مجازات‌هایی را در خصوص ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعمال کرد، از معاملات مستقیم با روسیه عقب‌نشینی کردند. سیتی‌گروپ که حدود ۳ هزار کارمند در روسیه دارد، روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد عملیات خود را در این کشور ارزیابی خواهد کرد. این در حالی است که بخش مصرف‌کنندگان سیتی در روسیه فعالیت‌های محدودی دارد. این بانک سال گذشته کسب و کار خود را به عنوان بخشی از برنامه‌های خروج گسترده‌ترش در بازارهای خارج از ایالات متحده، واگذار کرد.

براساس یک پرونده دیگر، این بانک در پایان سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۸/ ۹ میلیارد دلار در روسیه تامین مالی کرد که عمدتا شامل وام‌های شرکتی و اوراق بهادار بدهی دولت محلی می‌شد. مارک میسون، رئیس امور مالی این بانک هفته گذشته به سرمایه‌گذاران گفت، این شرکت برای کاهش این حجم از سرمایه‌گذاری‌ها تلاش می‌کند.

کارشناسان می‌گویند آخرین مجازات‌های اقتصادی علیه روسیه می‌تواند پیامدهای غیرمستقیم گسترده‌ای را به دلیل وسعت اقتصاد و ارتباطات بین‌المللی این کشور داشته باشد. روسیه صادرکننده عمده مواد خام مانند نفت، گاز طبیعی و گندم است. جین فریزر، مدیر اجرایی سیتی‌گروپ، هفته گذشته خاطرنشان کرد سیتی‌گروپ، تنها بانک ایالات‌متحده که در اوکراین فعالیت می‌کند، بیش از ۲۰۰کارمند در این کشور داشت و تاکید کرد به کسانی که می‌خواهند با عبور از مرز این کشور به لهستان پناه ببرند، کمک خواهد کرد.