وجیه‌الله جعفری افزود: برای دستیابی به تکنولوژی و نوآوری‌های روز و کاهش قیمت تمام شده محصولات نیازمند برگزاری کنفرانس‌های تخصصی هستیم تا تبادل دانش تقویت شود. وی با تاکید بر نقش دانش در بهره‌وری اقتصاد صنایع معدنی، تصریح کرد: پژوهش و توسعه فناوری و تکنولوژی نقش بی‌بدیلی در تسلط بر دانش روز دارد که در نهایت به کاهش قیمت تمام شده محصولات منتج می‌شود و به پایداری در فضای رقابتی می‌انجامد. وی به ۴۰ میلیون تن ظرفیت ایجاد شده تولید فولاد در کشور اشاره کرد و افزود: تحقق چشم‌انداز ۵۵ میلیون تنی فولاد در ۱۴۰۴ در گرو توسعه صنایع معدنی است که نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد. رئیس هیات عامل ایمیدرو با تاکید بر بدیهی بودن نقش تکنولوژی و فناوری در صنایع معدنی، تصریح کرد: آرزوی توفیق برای شرکت فولاد هرمزگان و فولاد مبارکه دارم و امیدوارم چنین شرکت‌هایی با استفاده از علم و دانش نخبگان صنعت فولاد کشور به سوی تعالی گام بردارند.

سیاست‌های ایمیدرو برای رفع چالش صنایع فولادی

وی همچنین در حاشیه بازدید از فولاد هرمزگان درباره معضل تامین انرژی در صنایع مادر به ویژه صنایع فولادی سیاست‌های این سازمان را برای رفع چالش‌های صنایع فولادی نظیر «انرژی»، «تامین پایدار مواد اولیه» و زیرساخت‌های ریلی به منظور افزایش تولید فولاد و دستیابی به افق ۱۴۰۴ تشریح کرد.

جعفری درباره معضل تامین انرژی در صنایع مادر به ویژه صنایع فولادی گفت: دستگاه‌های متولی در موضوع زیرساخت‌هایی مانند آب، برق و گاز در دو وزارتخانه «نیرو» و «نفت» قرار دارند، اما برای رفع مشکلات تامین این زیرساخت‌ها سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین وزیر نیرو و وزیر صمت به امضا رسید.

رئیس هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: بر اساس این تفاهم‌نامه، ۱۰ هزار مگاوات واحد نیروگاهی برق توسط واحدهای بزرگ صنعتی ایجاد خواهد شد تا در آینده مشکل قطعی برق نداشته باشیم؛ در صورت تغییر شرایط هم اولویت با تامین برق واحد صنعتی است. اجرای این تفاهم‌نامه آغاز و برخی از قراردادهای تامین تجهیزات در شرکت‌هایی نظیر فولاد مبارکه نیز منعقد شده است.

وی  درباره تامین آب شرکت فولاد هرمزگان، توضیح داد: شرکت‌های فولادی در کنار دریا با استفاده از دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن، آب مورد نیاز خود را تامین می‌کنند. آنچه مسلم است برای رعایت مسائل زیست محیطی، در آینده به سمت تصفیه و استفاده از آب فاضلاب شهری حرکت خواهیم کرد.

لزوم سرمایه‌گذاری جدید در میادین گازی برای تامین گاز صنایع

جعفری با اشاره به موضوع تامین گاز صنایع خاطرنشان کرد: این موضوع حساسیت خاص خود را دارد و باید با همکاری وزارت نفت سرمایه‌گذاری‌های جدیدی در میادین گازی صورت گیرد. زمانی که قطعی گاز رخ می‌دهد، تولید صورت نمی‌گیرد و ضرر به دنبال دارد. اگر بتوانیم با محاسبات درست به یک توجیه اقتصادی برای این موضوع برسیم، واحدهای بزرگ ما می‌توانند به این بخش ورود کرده و با کمک وزارت نفت فعالیت‌هایی انجام دهند. امیدوارم وزارت نفت تامین گاز را جدی‌تر بگیرد.

وی در مورد  توسعه صنایع فولادی در کنار ساحل، افزود: برای افق ۱۴۰۴ تولید ۵۵ میلیون تن برنامه‌ریزی شده که اکنون به ظرفیت تولید ۴۰ میلیون تنی و تولید واقعی ۳۰ میلیون تنی رسیده‌ایم. سیاست کلی وزارت صمت توسعه بیشتر از این نیست و تا تحقق این افق پیش خواهد رفت. با این حال قطعا برای تامین مواد اولیه که یکی از چالش‌های اساسی در آینده خواهد بود، تمرکز بر معادن برون‌مرزی است و بر این اساس بهترین کار تامین زنجیره‌ها در کنار آب بوده و این موضوع از قبل برنامه‌ریزی شده است.

دو سیاست ایمیدرو برای تامین پایدار مواد اولیه صنایع

رئیس هیات عامل ایمیدرو درباره تامین پایدار مواد اولیه و توسعه معادن کوچک، تاکید کرد: ذخایر محدودی در اختیار بوده و ایجاد این ذخایر بسیار زمان‌بر است. اولین سیاست ما در تامین مواد اولیه، اکتشاف ذخایر جدید و عمیق است ضمن اینکه استراتژی دوم ما نیز دستیابی به معادن برون‌مرزی با قراردادهای بلند‌مدت است. این کار در حال برنامه‌ریزی بوده و گروهی با حضور واحدهای بزرگ تشکیل شده است. با وجود معادنی مانند چادرملو و گل‌گهر سعی شده که پشتیبانی تا حد مطلوبی وجود داشته باشد، اما این ذخایر محدود است و باید از این دو روش استفاده کرد.

جعفری افزود: بخشی از سیاست‌های وزارتخانه جلوگیری از توسعه‌های فولادی در شرکت‌های معدنی است، این شرکت‌ها باید روی اکتشاف و تامین مواد اولیه برای ظرفیت‌های موجود تمرکز کنند. معادن ما در خواف دیگر بحث فولاد را دنبال نمی‌کنند و تمرکز خود را بر کنسانتره و گندله گذاشته‌اند. خواف تامین‌کننده مواد اولیه فولاد مبارکه و دیگر فولادها است. با این حال در برخی معادن توسعه‌ها به سمت و سوی دیگری نیز رفته، اما تعهد برای تامین مواد اولیه ساختارهای موجود نیز وجود دارد.

وی با اشاره به توسعه اکتشاف‌ها خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدودا ۴۰۰ هزار کیلومتر مربع پهنه مستعد و ذخایر جدید سنگ‌آهن شناسایی شده است. همچنین چندین ذخایر عمقی نیز شناسایی شده که بهره‌برداری از آنها بسیار زمان‌بر است. در حال حاضر برای حدود ۱۴ سال ذخیره وجود دارد، اما امید داریم در یک بازه زمانی چند ساله، آنها را به ذخیره قطعی تبدیل کنیم.

از سرمایه‌گذاری صنایع در زیرساخت‌های ریلی حمایت می‌کنیم

رئیس هیات عامل ایمیدرو درباره ورود فولاد مبارکه به حوزه توسعه حمل و نقل ریلی نیز گفت: به دلیل کمبود زیرساخت‌های ریلی، شرکت فولاد مبارکه برای رفع نیاز خود به این حیطه ورود پیدا کرده است که در این مسیر ما نیز در کنار آنها خواهیم بود. بر اساس افق ۱۴۰۴ و برای رسیدن به تولید ۵۵ میلیون تن که در این سند ذکر شده، حدود سه هزار کیلومتر مسیر حمل و نقل ریلی نیاز است. از واحدهایی که در این حوزه ورود کنند حمایت خواهیم کرد. قراردادی که فولاد مبارکه با وزارت راه در حوزه حمل و نقل به امضا رسانده نیز باید عملیاتی شود.

رشد درآمدی فولاد هرمزگان در یازده ماه گذشته

مدیرعامل فولاد هرمزگان نیز در این مراسم با اشاره به رشد درآمدی شرکت فولاد هرمزگان در ۱۱ ماه گذشته گفت: طرح‌های توسعه‌ای با حمایت فولاد مبارکه در این شرکت شتاب گرفته است.

عطاالله معروفخانی افزود: در ایام دهه فجر عملیات چهار طرح توسعه‌ای بزرگ فولادی با حمایت شرکت فولادمبارکه و با سرمایه‌گذاری ۱۰هزار میلیارد تومانی آغاز به کار کرد که در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی به آغاز عملیات احداث مدول سوم تولید آهن اسفنجی، واحد دوم تولید گازهای صنعتی، مخازن ذخیره آهن‌اسفنجی و مگامدول احیای مستقیم ستاره سیمین هرمز در دهه فجر با حضور مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اشاره‌  و تصریح کرد: مدول سوم تولید آهن‌اسفنجی فولاد هرمزگان با ظرفیت ۹۰۰ هزار تن در سال ظرفیت تولید آهن اسفنجی در این شرکت را به دو میلیون و ۵۵۰ هزار تن افزایش می‌دهد و نیاز این شرکت به اصلی‌ترین ماده اولیه جهت تولید ۲ میلیون تن تختال در سال مرتفع خواهد شد.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان به احداث مدول سوم احیای مستقیم مخازن ذخیره آهن اسفنجی به ظرفیت ۳۰ هزار تن اشاره‌ کرد و افزود: احداث واحد دوم تولید گازهای صنعتی با ظرفیت ۱۰ هزار نرمال مترمکعب بر ساعت اکسیژن دیگر طرح توسعه‌ای مهم در شرکت فولاد هرمزگان با حمایت فولاد مبارکه است.

وی با اشاره به اینکه احداث نورد گرم در فولاد هرمزگان به تولید ۳میلیون و ۵۰۰ هزار تنی اسلب منجر می‌شود، تصریح کرد: از لحاظ درآمدی در مدت ۱۰ ماه، معادل هشت سال گذشته فعالیت شرکت فولاد هرمزگان سود حاصل شد؛ ۸۶ درصد نسبت به ۱۱ ماه سال گذشته افزایش سود ویژه داشتیم و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این رقم به ۹۰ درصد ارتقا یابد.

معروفخانی بر ایفای مسوولیت‌های اجتماعی در شرکت فولاد هرمزگان تاکید کرد و گفت: حمایت از ۵ هزار یتیم هرمزگانی در دستور کار قرار گرفته است و پشتیبانی از هیات‌های ورزشی استان هرمزگان از دیگر اقدامات این شرکت در راستای مسوولیت اجتماعی است. تامین اکسیژن به صورت رایگان در بیمارستان‌های استان و تهیه و تولید ماسک‌های درمانی از دیگر اقدامات این شرکت است.