به‌روز‌رسانی تجهیزات مرغداری‌ها، نیازمند حمایت‌های دولتی

«طیوران ابزار»، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید تجهیزات مرغداری در منطقه غرب آسیاست که طی ۲۶سال عمر خود، نتایج مطلوبی برای صنعت کشور به ارمغان آورده است. متن زیر ماحصل گفت‌وگوی ما با حسین پورقرایی، مدیر روابط عمومی این شرکت در خصوص پتانسیل‌ها، امکانات و معضلات صنعت تولید تجهیزات مرغداری کشور است.

وضعیت تولید تجهیزات مرغداری در دو سالی که گذشت، به چه صورت بود؟

به این نکته توجه کنید که صنعت مرغداری حالتی زنجیروار دارد. اگر پرورش‌دهنده داخلی طیور، متحمل زیان شود، بدون شک این اتفاق، صنعت ما را نیز با موانع و مشکلاتی روبه‌رو می‌کند. امیدواریم با تمهیدات درستی که از طرف دولتمردان اندیشیده می‌شود تا حدی موانع کار کمتر شود.

در حال حاضر، کشور ما از نظر تجهیزات به‌روز پرورش دام و طیور در چه جایگاهی قرار دارد؟

همان‌طور که می‌دانید در کشورهایی مانند ترکیه، مرغدار نسبت به کشور ما حمایت‌های دولتی بیشتری دریافت می‌کند. با این حال به نظر می‌رسد، کیفیت کالاهای ایرانی از تولیدات آنها بالاتر است. تجهیزات ما قابل رقابت با بسیاری از کشورهای دنیاست. حتی چند واحد تجهیزشده از طرف شرکت «طیوران‌ابزار»، در کشورهای همسایه به‌دست روسای‌جمهور آن کشورها افتتاح شده‌ است. از این رو با اطمینان می‌توان گفت که در کشور ما دانش و امکانات به‌روز تولید و استفاده از تجهیزات وجود دارد.

مهم‌ترین موانع تولید تجهیزات پرورش طیور چیست؟

نوسان قیمت‌ها در داخل کشور یکی از معضلات ماست. وقتی قیمت یکی از مواد اولیه ما نوسان و افزایش پیدا می‌کند، قیمت تمام‌شده طرح را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این باعث می‌شود که شرکت «طیوران‌ابزار» ناچار به دریافت مبلغ بیشتر برای قرارداد خود به‌منظور تهیه و انبار ملزومات اجرای طرح در ابتدای کار شود که این امر، هم شرایط پرداخت را برای مشتری دشوار می‌کند و هم سرمایه خوابیده ما را افزایش می‌دهد.

 آیا تخصیص ارز ترجیحی به نهاده‌ها تاثیری بر صنعت تولید تجهیزات داشته است؟ با برداشتن ارز ترجیحی قیمت تمام‌شده محصولات مرغداری‌ها افزایش پیدا می‌کند. تجهیزات، تا چه حد می‌تواند به تعدیل این قیمت‌ها کمک کند؟

تاثیر تجهیزات در این زمینه بسیار چشمگیر است. استفاده از تجهیزات قدیمی، فرسوده و غیراستاندارد برای بخش تولید، مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود. از آنجا که ما تمام محصولات خود را با قیمت‌های آزاد تولید می‌کنیم، آزادسازی قیمت‌ها تاثیر چندانی بر قیمت تمام‌شده محصولات شرکت نخواهد داشت، ولی هزینه‌های مزارع پرورش را دستخوش افزایش بسیاری خواهد کرد. از این رو به احتمال زیاد آزادسازی قیمت‌ها به نفع تولید تجهیزات خواهد بود. از طرفی مرغدار نیز باید سرمایه در گردش خوبی در اختیار داشته باشد تا بتواند تجهیزات مزرعه پرورش طیور خود را به‌روز کند. به نظر من اینجا دولت باید وارد شود و به مرغداری‌های خرد کمک کند. مزارع بزرگ، پیش از این، مباحث مربوط به هزینه‌های تمام‌شده را مد نظر قرار داده و برای تجهیز مزارع خود برنامه‌ریزی کردند. دولت باید در زمینه تجهیز مزارع کوچک راهکارهایی بیندیشد. به‌عنوان مثال، اگر فارم‌های کوچک با همدیگر تشکیل یک زنجیره را بدهند یا برای تجهیز از طرف دولت حمایت دریافت کنند، از راندمان تولید بالاتر و قیمت تمام‌شده کمتر برخوردار خواهند شد؛ در غیر این صورت، بسیاری از فارم‌های ما قادر به ادامه حیات نخواهند بود.

شرکت «طیوران‌ابزار» در زمینه توسعه و پرورش نیروی انسانی و نیز توسعه دانش و تکنولوژی در صنعت چه اقداماتی انجام داده است؟

این شرکت در حوزه تحقیق و توسعه اقدامات وسیعی انجام داده است و کارشناسان خبره‌ای در اختیار دارد که از نقشه‌کشی تا آماده‌سازی تجهیزات را انجام می‌دهند. ساخت تجهیزات نیز از مرحله قالب‌سازی تا تولید نهایی در خود شرکت انجام می‌شود. از این رو آموزش و انگیزش نیروی انسانی، برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در حال حاضر حدود ۲۵۰نفر، از کارشناسان خبره گرفته و افراد تحصیل‌کرده در مقطع دکترا تا کارگر ماهر، به صورت مستقیم با «طیوران ابزار» همکاری می‌کنند.

فضای دانخوری در پرورش جوجه گوشتی چه اهمیتی دارد؟

از آنجا که شرکت «طیوران‌ابزار» ۹۸درصد تجهیزات مورد نیاز را خود تولید می‌کند، هم برای حفظ کیفیت و استاندارد تولیدات و هم برای نظارت و کنترل بهتر، به اهمیت تربیت نیروی انسانی و انتقال و ارتقای تجربه به ایشان واقف بوده و با اتکا به بهره‌مندی از نیروهای متخصص و کارآزموده به سمت پاسخگویی به نیاز مراکز پرورش، در سطح جهانی گام برمی‌دارد.

ما در طول تاریخ فعالیت خود به ۲۳کشور دنیا از جمله هلند و برزیل، به‌عنوان مهم‌ترین کشورها در زمینه تولید پروتئین حیوانی، صادرات داشتیم که اگر به دلیل محدودیت‌های ناشی از تحریم نبود، این بازار بدون شک گسترش بیشتری پیدا می‌کرد. هنوز در بسیاری از نمایشگاه‌ها شاهد نظر مثبت و تمایل کشورهای مختلف دنیا به استفاده از تجهیزات تولیدی شرکت «طیوران‌ابزار» هستیم که این فقط در سایه بهره‌مندی از دانش و تجربه نیروی انسانی متخصص و مجرب حاصل شده است.

اقدامات این شرکت در سال آینده چه خواهد بود؟

یکی از برنامه‌های توسعه‌ای شرکت «طیوران‌ابزار» گسترش زمینه‌های بازار محصولات شرکت است. بسیاری از محصولات شرکت ما، علاوه بر صنعت مرغداری در سایر صنایع نیز قابل استفاده است. از تجهیزات تولیدی شرکت ما می‌توان در گاوداری‌ها و گلخانه‌ها استفاده کرد. در حال حاضر شرکت «طیوران‌ابزار» در حال تولید یک نوع هیتر مختص گلخانه‌هاست که به‌زودی به بازار عرضه می‌شود. این هیتر می‌تواند تحولی در صنعت گلخانه باشد.