محدودیت واردات قطعات با افزایش عمق ساخت داخل

‌نایب رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی با اعلام این مطلب درباره چرایی گرانی قیمت قطعات داخلی در مقایسه با قطعات خارجی گفت: به علت اینکه تولیدکنندگان قطعات لوازم خانگی مواد اولیه داخل را گران‌تر از واردات آن می‌خرند. عدم ثبات اقتصادی و بحران اقتصادی و تورم کنونی باعث شده تولیدکنندگان نتوانند بر خط مشی سالانه خود ثابت‌قدم باشند و افزایش بی‌رویه و روزانه مواد خام اولیه و نوسانات قیمت، ‌باعث افزایش قیمت قطعات داخلی می‌شود. علیرضا عراقی افزود: باید سودآوری را از افزایش تیراژ تولید کالاهای رقابتی و قابل صادرات به دست آوریم. اگر سود را از افزایش تیراژ تولید به دست بیاوریم؛‌ طبیعتا قیمت تمام شده پایین می‌آید و تولیدات رقابتی شده و می‌توانیم صادرات داشته باشیم. هیچ ساختار و نقشه راهبردی برای تنبیه و تشویق تولید‌کنندگان وجود ندارد. تولیدکننده‌ای که کیفیت تولید خود را افزایش داده، ‌هیچ گونه تشویقی برای وی در نظر گرفته نمی‌شود. همچنین مکانیزمی ‌برای تنبیه و بازدارندگی تولید‌کننده‌ای که قطعاتش را به جای خرید از قطعه‌ساز داخلی،‌ از واردات تامین می‌کند نیز وجود ندارد.

رئیس دپارتمان قطعه‌سازی انجمن صنایع لوازم خانگی درباره لزوم بهره‌مندی لوازم خانگی داخلی در  بازار منطقه گفت: بازار منطقه‌ای ۴۰۰ میلیون نفری در اطراف کشور وجود دارد. برای استفاده از آن باید بتوانیم از تمامی ‌ظرفیت‌های تولید داخل استفاده کنیم. سپس تفکر جهانی و اصلاحات اساسی در قوانین و مقررات از جمله بهره بانکی داشته باشیم. در آن صورت می‌توانیم با افزایش تیراژ محصول با کیفیت و کاهش دامنه سود فروش، ابتدا بازار منطقه را تسخیر و حضورمان را در این بازار با افزایش خدمات پس از فروش تثبیت کنیم. البته نقش وزارت امور خارجه و سیاست‌های این سازمان در بخش اقتصاد بسیار تعیین‌کننده است. ‌نایب رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع لوازم‌خانگی افزود: متاسفانه در کشور عملکرد و تفکر جزیره‌ای داریم و جهانی فکر نمی‌کنیم. بازار داخلی محدود بوده و اشباع بازار داخل باعث کاهش تولید خواهد شد. عدم استفاده از توان و پتانسیل بالقوه در کارخانه‌های داخلی و عدم صادرات که منجر به کاهش تولید شده،‌ باعث افزایش هزینه‌های جانبی و هزینه‌های آشکار و پنهان در شرکت‌ها می‌شود. برای داشتن توجیه اقتصادی باید قیمت محصولات را افزایش دهیم.

وی در ادامه گفت: اینکه چرا کالای ایرانی نمی‌تواند وارد بازارهای منطقه شود، دلیل این موضوع را باید آسیب‌شناسی کنیم. نبود یا رعایت نکردن قوانین تشویق یا تنبیه تولیدکنندگانی که از کالاهای داخلی استفاده نمی‌کنند،‌ باعث بروز آسیب‌های بسیار زیادی بر پیکره زنجیره تامین شده است. تولیدکنندگان چرا باید برای افزایش کیفیت کالا هزینه کنند، ‌در حالی که مشخص نیست ممنوعیت واردات لوازم خانگی تا چه زمانی ادامه دارد. بنابراین تولید‌کننده نمی‌تواند برنامه مشخصی برای افزایش کیفیت داشته باشد. مساله اصلی در این میان روابط مطلوب با سایر کشورها است و تا زمانی که نتوانیم مشکلات خودمان را در این خصوص رفع کنیم، قطعا نمی‌توانیم بستر صادرات را فراهم کنیم. توسعه و پیشرفت در صنعت نیازمند تعامل مولفه‌های بسیاری است که مفقود شدن هر یک از حلقه‌های این زنجیره،‌ خسارات جبران‌ناپذیری بر پیکره آن وارد می‌کند.

عراقی درباره لزوم حمایت از تولید‌کنندگان گفت: طی سال‌های متمادی، ‌تولید‌کنندگان با وجود تمام بی‌مهری‌ها و کج‌سلیقگی‌ها در خط  مقدم جنگ اقتصادی تلاش کرده و افتخار آفریده‌اند و جور تحریم‌های داخلی را کشیده‌اند. اکنون زمان آن فرا رسیده که وزارت صمت به عنوان متولی صنعت چراغ عدالت و مدیریت  را روشن و از اعمال نظرات سلیقه‌ای و جناحی بپرهیزد و به جای داشتن تفکر جزیره‌ای به تلاش برای جهانی شدن بیندیشد.

رشد کمی‌ و کیفی زنجیره تامین قطعات؛ مهم‌ترین دلیل پیشرفت صنعت لوازم خانگی

رئیس دپارتمان قطعه‌سازی انجمن صنایع لوازم خانگی درباره رشد کمی ‌و کیفی زنجیره تامین قطعات محصول نهایی تولیدی قطعه‌سازان داخلی گفت: صنعت لوازم خانگی ایران طی سال‌های اخیر از نظر کیفیت و دانش فنی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است. مهم‌ترین دلیل آن رشد کمی ‌و کیفی زنجیره تامین قطعات محصول نهایی تولیدی قطعه‌سازان داخلی است که با تلاش مضاعف، قطعات با کیفیت عالی و رقابتی تولید می‌کنند. این در حالی است که بعضا قطعات چینی بی‌کیفیت به کشور وارد می‌شود که در صنعت لوازم خانگی برای کاهش هزینه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. ضرورت دارد تولیدکنندگان لوازم خانگی در این زمینه تعامل سازنده‌ای با قطعه‌سازان بر‌قرار کنند.

وی درباره دلایل بالا بودن قیمت تمام شده کالای داخلی گفت: بالا بودن نرخ بهره بانکی و هزینه‌های تحمیل شده به تولید موحب این امر می‌شود. چین رقیب اصلی تولیدکنندگان با وجود تسخیر بازارهای جهانی،‌ تنها ۲ درصد بهره بانکی و جایزه ۱۷ درصدی دریافت  می‌کند و شرایط بسیار خوبی برای تولیدکنندگانش فراهم کرده که رقابت را برای تولیدکنندگان ایرانی دشوار کرده است. به طور کلی بهره بانکی به عنوان بزرگ‌ترین معضل، ‌امکان تولید ثروت و رقابت صادراتی پایدار را از قطعه‌سازان و تولیدکنندگان محصول نهایی سلب کرده است. با توجه به توان تولید رقابتی قطعات لوازم خانگی در کشور و سرمایه‌گذاری‌های بسیار اما حجم بالای واردات قطعات ارزان‌قیمت چینی از مبادی رسمی‌ و غیر رسمی ‌(قاچاق) باعث خروج تولید‌کنندگان از زنجیره تولید و عدم توجیه‌پذیری اقتصادی آن می‌شود.

عراقی ابراز امیدواری کرد: با وجود تحریم‌های داخلی و خارجی در سال گذشته،‌ صنعت بزرگ لوازم خانگی کشور شامل قطعه‌سازان و تولیدکنندگان محصول نهایی به لحاظ کمیت و کیفیت شاهکار بی‌بدیلی خلق کرده‌اند. در بازدیدهایی که از قطعه‌سازان اجاق گاز داشتم شاهد ‌پیشرفت، توسعه و تلاش در این کارخانه‌ها بودم که نظیر آن را در کارخانه‌های ایتالیایی نیز مشاهده نکرده بودم.

وی افزود: سال گذشته پیشرفت و توسعه کمی‌ و کیفی را در صنعت قطعه شاهد بودیم که حتی صادرات گسترده به ایتالیا نیز داشته‌اند که باعث خوشحالی و غرور است، اما تمام این زحمات و تلاش‌ها با پرداخت بهره بانکی از بین رفته و خواهد رفت. بهره‌های وحشتناک بانکی بلای جان کار‌آفرینان و تولید‌کنندگان شده است. در بحرانی‌ترین روزهای اقتصادی بعد از انقلاب اسلامی ‌که هر لحظه احتمال بروز مسائل اجتماعی-اقتصادی می‌رفت، تولیدکنندگان و قطعه‌سازان توانستند با تلاشی مثال‌زدنی از کیان بخش بزرگی از اقتصاد کشور محافظت کنند. اما انگیزه تولید و تلاش تا چه زمانی ضامن ادامه حیات خواهد بود در حالی که هیچ نقشه راهی برای حفظ این موفقیت و توسعه ترسیم نشده است.