« روسال» سنگ‌های معدنی به ایرلند می‌فرستد

به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از ماینینگ ویکلی، بررسی فعالیت‌های لجستیکی دومین تولیدکننده بزرگ آلومینیوم جهان که تحت تحریم نیست، نشان‌دهنده اختلالات کنونی زنجیره تامین این شرکت است که در اقتصاد جهانی به هم پیوسته، موج می‌زند و موجب افزایش قیمت برخی کالاها شده است. شرکت تسلا روز سه‌شنبه قیمت‌های خود را در چین و ایالات متحده، در کمتر از یک هفته برای دومین بار پیاپی افزایش داد و دلیل آن، افزایش هزینه‌های مواد خام به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین بود و خودروساز رقیب آن یعنی فولکس واگن نیز هشدار داد که این درگیری، چشم‌انداز سال جاری بازار را تیره و تار کرده است.

بریتانیا، بنیان‌گذار میلیاردر روسال، اولگ دریپاسکا را تحریم کرده و در حالی که خود شرکت آلومینیوم هدف تحریم‌ها قرار نگرفته است، اما با شرایط عملیاتی محدودتری مواجه شده است. این در حالی است که ریوتینتو شرکت انگلیسی-استرالیایی، روابط خود را با روسال به عنوان بخشی از برنامه‌های خروج کلی خود از روسیه قطع کرده است. ریوتینتو که یکی از تامین‌کنندگان مهم بوکسیت در دنیا است، سنگ معدنی را که برای تولید آلومینیوم استفاده می‌شود به واحد تصفیه اوگینیش در نزدیکی لیمریک در ایرلند ارسال می‌کند. این واحد بزرگ‌ترین کارخانه آلومینای روسال و بزرگ‌ترین کارخانه تولید آلومینیوم در اروپا است.

کارفرمای برجسته

سخنگوی این شرکت گفت دولت ایرلند کماکان مشتاق ادامه فعالیت‌های این واحد تصفیه است و افزود که روسال یک کارفرمای مهم در لیمریک است. وی در ادامه افزود: سازمان و آژانس‌های مربوطه به ارزیابی پیامدهای تحولات اخیر ادامه می‌دهند و از نزدیک وضعیت را زیر نظر دارند. روسال می‌گوید تمام تعهدات خود را در قبال کارکنان خود در تمام دارایی‌های خود در سراسر جهان انجام می‌دهد، از جمله پرداخت حقوق به موقع و به شدت متعهد است به این روند تداوم بخشد.

سخنگوی روسال ضمن تایید کاهش موقت صادرات بوکسیت از غرب آفریقا به دلیل رویدادهای اوکراین، خاطرنشان کرد: این شرکت قصد ندارد هیچ یک از عملیات خود را در گینه متوقف کند.

همچنین روسال اخیرا اعلام کرد سه پروژه معدنی را در گینه اجرا می‌کند. معادن Dian-Dian این شرکت از لحاظ تاریخی همواره بوکسیت را به اوگینیش عرضه کرده و پروژه Friguia در این کشور نیز شامل یک معدن بوکسیت و یک واحد تصفیه آلومینا است. سنگ معدنی تولید شده از معدن کیندیا معمولا به پالایشگاه نیکولایف در نزدیکی شهر بندری اوکراینی میکولائیف ارسال می‌شود.

این در حالی است که کارخانه نیکولایف ظرفیت سالانه تصفیه ۷/ ۱ میلیون تن سنگ معدنی بوکسیت به آلومینا را دارد که حدود یک‌پنجم تولید روسال است. با این حال، میکولایف در جریان درگیری در اوکراین هدف گلوله‌باران روسیه قرار گرفت و روسال در این ماه عملیات خود در این واحد تصفیه را متوقف کرد.

تغییر مسیر کشتی‌ها

تحلیل رویترز براساس داده‌های کشتیرانی Refinitiv در روز سه‌شنبه حاکی از آن بود که از ۶ کشتی که همواره سنگ معدن گینه را به تاسیسات نیکولایف حمل می‌کردند، چهار کشتی به سمت اوگینیش تغییر مسیر داده‌اند. همچنین این داده‌ها نشان می‌دهد دو کشتی دیگر در غرب دریای مدیترانه منتظر دستور حرکت هستند. روسال و شرکت مادر آن En+ Group که هر دو توسط دریپاسکا تاسیس شده‌اند، گفته‌اند تحریم‌ها هیچ تاثیری بر آنها یا شرکت‌های تابعه آنها ندارد. با این حال، کشورهای اتحادیه اروپا در حال بررسی ممنوعیت ورود کشتی‌های روسی به بنادر این بلوک هستند، که این امر محموله‌های تجاری روسیه را با مشکل مواجه می‌کند.

هیچ یک از کشتی‌های چارتری که سنگ معدن روسال را از گینه حمل می‌کنند، متعلق به این تولیدکننده آلومینیوم یا سایر شرکت‌های روسی که در روسیه ثبت شده‌ باشند، نیستند. با این حال، بریتانیا قبلا تصمیم گرفته است ورود به بنادر بریتانیا را برای همه کشتی‌هایی که تحت مالکیت، اداره، کنترل، اجاره، ثبت یا پرچم روسیه هستند، ممنوع کند. به گفته باب آدام، متخصص صنعت بوکسیت، ریوتینتو از ژوئیه ۲۰۲۰، بالغ بر ۱۹ محموله بوکسیت را به اوگینیش عرضه کرده است که تقریبا ۲۰ درصد از کل سنگ معدن آن را شامل می‌شود.  

در هر صورت، روسال اعلام کرده قصد دارد عرضه بوکسیت خود را به اوگینیش افزایش دهد و جایگزین محموله‌های برزیلی شود. سخنگوی روسال گفت صادرات بوکسیت به واحد تصفیه نیکولایف به محض عادی شدن وضعیت منطقه از سر گرفته می‌شود. وزارت معادن گینه به درخواست‌ها برای اظهار نظر در این رابطه پاسخی نداد.