سرپرست مدیریت عامل ذوب‌آهن اصفهان در این دیدار بر لزوم تسریع پروژه تکمیل فرآیند ثبت و هوشمندسازی داده‌های کنترلی در ذوب‌آهن اصفهان به‌ویژه خطوط تولید با علم و تجهیزات مدرن و عملیاتی کردن پروژه‌های زیرساختی و دانش‌بنیان در این شرکت بزرگ صنعتی تاکید کرد و گفت: ذوب‌آهن اصفهان به عنوان مادر صنعت کشور با قدمتی بیش از نیم قرن از مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها و خطوط تولیدی دنیا استفاده می‌کند و با تکیه بر تجربه مهندسان و متخصصان داخلی، خود را با علم روز دنیا به‌روزرسانی کرده و این فرآیند مستمر و ادامه‌دار است.

ایرج رخصتی در ادامه افزود: سیستم جمع‌آوری داده و کنترل نظارتی خطوط تولید شرکت (اسکادا) از سال ۱۳۹۸ شروع شده و طبق گراف و زمان‌بندی، در حال تکمیل و پیاده‌سازی است که با اجرای کامل آن امکان مدیریت بیشتری بر منابع و مصارف مختلف برای ما فراهم خواهد شد. این شرکت با پیشینه‌ای ۵۰ ساله با تکیه بر توان داخلی خود، فناوری روز دنیا را در اختیار دارد. فرهنگ فنی و صنعت کشور مدیون مهندسان و متخصصان ذوب‌آهن اصفهان است.

معاون بهره‌برداری شرکت ذوب‌آهن نیز ضمن توضیح شرایط موجود و تشریح ضرورت اجرای پروژه اسکادا در خطوط تولید و بهره‌برداری جهت به‌روز کردن تجهیزات قبلی و ایجاد یک سیستم جامع گردآوری داده‌های بخش‌های تولیدی و مدیریت دقیق و موثر آن گفت: با توجه به سرعت پایین و عدم شمول امکان انتقال اطلاعات میدانی برای کنترل و مدیریت پارامترهای موثر بر بهره‌برداری بهینه و تولید مستمر و اقتصادی‌، این معاونت بر آن شد تا با بهره‌گیری از دانش روز و فناوری پیشرفته اقدام به تعریف پروژه‌های اسکادا در اغلب واحدهای تولیدی و پشتیبانی کند.

تولائیان افزود: به رغم محدودیت مالی و تحریم‌‌های موجود و با تکیه بر توان تجربی و علمی کارکنان معاونت بهره‌برداری، این پروژه‌ها در حال اجراست که امید است با حمایت بیشتر در آینده خیلی نزدیک بهره‌برداری شده و مورد استفاده قرار گیرد.

از مزایای اجرای پروژه‌های فوق امکان مدیریت منابع انرژی نظیر آب، برق، گاز و بخار و تولید اقتصادی واحدهای بهره‌برداری و امکان تهیه گزارش‌های مختلف روی فرآیندهای تولیدی برای تحلیل و مدیریت اقتصادی و فنی است.

محسن سلطانی مدیر امور فنی و برنامه‌ریزی تولید شرکت نیز گفت: با توجه به گستردگی شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان و لزوم کنترل و نظارت بر تمامی اطلاعات و داده‌های بخش‌های مختلف بهره‌برداری و مدیریت موثر داده‌های فوق، نظر به اینکه این داده‌ها با سیستم‌های آنالوگ قدیمی انجام می‌شد و از طرفی با توجه به لزوم به روزرسانی تجهیزات فوق برای بالا رفتن سرعت، دقت و ایمنی کار پروژه‌های اسکادا یا همان سامانه سرپرستی و گردآوری داده در بخش‌های مختلف تعریف و طراحی شده و در حال انجام است که پس از اتمام تمامی پروژه‌ها و یکپارچه شدن آن می‌توان به صورت جامع بر پارامترهای کلیدی بخش‌های مهم تولیدی نظارت و کنترل داشته و مدیریت دقیق‌تری اجرا کرد.