این خبر در مراسم افتتاحیه ساخت نیروگاه، با حضور رئیس‌جمهوری پاناما، لورنتینو کورتیزو و گروه اینترانرژی و روسای AES پاناما اعلام شد. انتظار می‌‌رود این نیروگاه نقش مهمی برای تنوع بخشیدن به ترکیب انرژی پاناما ایفا کند که در حال حاضر به‌شدت به تولید برق‌آبی متکی است و انعطاف‌‌پذیری عملیاتی آن از نفوذ بیشتر انرژی‌‌های تجدیدپذیر پشتیبانی می‌کند که همان‌طور که در طرح ملی انرژی پاناما آمده است برای دستیابی به هدف پاناما برای تولید ۷۰ درصد انرژی خود از منابع انرژی‌‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۵۰ بسیار مهم است. برنامه ملی انرژی پاناما (۲۰۱۵ تا ۲۰۵۰) برنامه بلندمدت توسعه بخش انرژی کشور، از جمله انرژی‌های تجدیدپذیر را تشریح می‌کند. بر اساس این طرح، ۱۵ درصد از ظرفیت تولید پاناما تا سال ۲۰۳۰ و ۵۰ درصد تا سال ۲۰۵۰ از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین خواهد شد.  خورخه پریا، مدیرعامل جنرادورا گاتون، در این خصوص اظهار کرد: استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر به‌طور مستمر در پاناما در حال گسترش است، اما زیرساخت‌های شبکه همچنان به فناوری توربین‌های گازی بسیار کارآمد و انعطاف‌پذیر نیاز دارد تا از ماهیت متغیر انرژی‌های تجدیدپذیر پشتیبانی کند و به ما کمک می‌کند تا قابلیت اطمینان و پایداری سیستم برق کشور را بهبود بخشیم. انتظار می‌‌رود در سال ۲۰۲۴، جنرادورا گاتون بزرگ‌ترین و کارآمدترین نیروگاه گاز طبیعی در پاناما و کل آمریکای مرکزی باشد.

در این نیروگاه که از فناوری توربین گازی بسیار کارآمد و انعطاف‌پذیر استفاده می‌کند، ماتریس انرژی با ایجاد قدرت بالا تقویت می‌شود که این امر اطمینان به سیستم را افزایش می‌دهد و گام مهمی در گذار به سمت تولید انرژی‌های بسیار پایدارتر برداشته خواهد شد. جنرادورا گاتون توسط تجهیزات ساخت جنرال الکتریک تجهیز می‌شود که شامل دو توربین گازی مدل ۷F.۰۵ با ژنراتورهای A۶۳، دو ژنراتور بخار بازیابی حرارتی با فشار سه‌گانه (HRSG) و یک توربین بخار STF-D۶۰۰ با ژنراتور بخار A۶۳، همچنین سیستم کنترل یکپارچه‌ Mark*‌VIe جنرال الکتریک، راه‌حل‌های امنیت سایبری GE Digital، راه‌حل‌های تشخیصی نظارت از راه دور است و این شرکت یک قرارداد خدمات ۲۰ ساله را ارائه خواهد کرد که بازرسی، آزمایش، خدمات تعمیر و قطعات قطعی را پوشش می‌دهد. فناوری Mark* Vie یک سیستم کنترل منعطف برای چندین برنامه است. دارای ورودی/ خروجی شبکه‌ای با سرعت بالا برای سیستم‌های ساده، دوگانه و سه‌گانه است. ارتباطات اترنت استاندارد صنعتی در این سیستم برای ورودی/ خروجی، کنترل‌‌کننده‌ها و رابط نظارتی به ایستگاه‌های اپراتور و تعمیر و نگهداری و سیستم‌‌های شخص ثالث استفاده می‌شود.

لوئیس فیلیپ، رئیس جنرال الکتریک آمریکای مرکزی و منطقه آمریکای لاتین می‌گوید: ما بسیار مفتخریم که در راه‌اندازی پروژه جنرادورا گاتون مشارکت داریم و بهره‌برداری از این نیروگاه را با حضور رئیس‌جمهور پاناما، مقامات محلی و کنسرسیوم گروه انرژی گاز پاناما جشن می‌گیریم. ما مشتاقانه منتظر تحقق این پروژه برای آینده انرژی در پاناما هستیم.

 دامنه این پروژه شامل ارائه پیشرفته‌‌ترین فناوری توربین گازی کلاس F و تجهیزات تولید برق است، اما همکاری گسترده‌‌تر با اینترانرژی و AES برای تنظیم یک قرارداد خدماتی شامل نظارت از راه دور از طریق ایجاد یک مرکز نظارت و تشخیص مستقر در آتلانتا است که خطرات اختلالات در شبکه را به‌شدت کاهش می‌دهد و به جلوگیری از خرابی کارخانه بسیار کمک می‌کند. این نیروگاه، برای تولید برق از گاز طبیعی ذخیره‌‌سازی شده LNG به حجم۱۸۰ هزار متر مکعب و تاسیسات گازی‌‌سازی مجدد AES که در سال ۲۰۱۸ برای پاناما و آمریکای مرکزی ساخته شده است، استفاده خواهد کرد. این پایانه نخستین ترمینال تامین‌کننده LNG در پاناما بوده و گاز طبیعی را برای حمایت از رشد صنعت برق و صنعت و حمل و نقل در این کشور تامین کرده است. استفاده از زیرساخت گازرسانی مجدد LNG یک ویژگی کلیدی برای تبدیل پاناما به یک مرکز انرژی منطقه‌ای خواهد بود. جنرال الکتریک نخستین دفتر خود را در منطقه آمریکای مرکزی در هندوراس در سال ۱۹۰۶ تاسیس کرد. از آن زمان در سراسر آمریکای مرکزی و دریای کارائیب گسترش یافته و در پروژه‌های بزرگی مانند کانال پاناما شرکت کرده است.

جنرال الکتریک حدود نیمی از تجهیزات الکتریکی مورد نیاز در طول ساخت کانال پاناما را تولید کرد و در ساخت نیروگاه‌هایی شرکت کرد که برق موردنیاز کانال را تامین می‌کردند و تجهیزات کنترل متمرکز سدهای متحرک را مهندسی می‌کردند.  شرکت جنرال الکتریک مالک چهار شرکت تابعه؛ جی‌‌ای انرژی، جی‌‌ای تکنولوژی، جی‌‌ای کپیتال و جی‌‌ای هلت‌‌کر است. دفتر عملیاتی این شرکت در سکنکتدی، نیویورک قرار دارد و دفتر مرکزی آن در فیرفیلد، کنتیکت مستقر است.