افزایش 254 درصدی سود خالص پتروشیمی ‌اروند

13

افزایش حجم فروش صادراتی

در بازه زمانی 9 ماهه سال‌جاری پتروشیمی‌اروند به میزان ۶۷۴,۶۷۰ تن از محصولات خود را در بازار‌های داخلی به فروش رسانده که این میزان فروش نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایشی 4 درصدی داشته است. درآمد حاصل از این میزان فروش در بازه زمانی مورد گزارش 90 هزار و 599 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایشی 147 درصدی داشته است.

در بازه زمانی مورد گزارش میزان فروش داخلی شرکت 75 درصد از کل فروش شرکت را شامل می‌شود و این در حالی است که سهم فروش داخلی شرکت در بازه زمانی مشابه سال گذشته 85 درصد بوده است و درنتیجه سهم فروش صادراتی شرکت از 15 درصد در بازه زمانی 9 ماهه سال گذشته به 25 درصد از کل فروش در بازه زمانی مورد گزارش افزایش یافته است.

در مورد فروش صادراتی، شرکت در بازه زمانی مورد گزارش توانست ۱۵۵,۶۴۰ تن از محصولات خود را در بازار خارجی به فروش برساند که این میزان فروش نسبت به دوره مشابه سال گذشته 161 درصد افزایش داشته است. در‌آمد‌های حاصل از فروش صادراتی شرکت در بازه زمانی مورد گزارش به میزان 29 هزار و 804 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایشی 373 درصدی داشته است.

با توجه به موارد ذکر شده، درآمد‌های عملیاتی پتروشیمی‌اروند در بازه 9 ماهه سال جاری به میزان 120 هزار و 404 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ( 42 هزار و 923 میلیارد ریال ) افزایشی 181 درصدی داشته است.

افزایش سود عملیاتی

بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی شرکت در بازه زمانی 9 ماهه سال جاری با افزایشی 75 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به میزان 38 هزار و 234 میلیارد ریال بوده است. شرکت در مورد بهای تمام شده و افزایش آن شرح داده است که افزایش در بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی در بازه مذکور عمدتا ناشی از افزایش هزینه‌های مواد اولیه و مستقیم مصرفی به دلیل افزایش مقدار تولید و همچنین افزایش نرخ خرید به دلیل افزایش نرخ ارز و افزایش سالانه حقوق و دستمزد کارکنان نسبت به دوره مشابه سال قبـل بوده است. همچنین شرکت در مورد اثرات افزایش نرخ ارز بر بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی بیان کرده است که باتوجه به اینکه مواد اولیه (اتیلن) به صورت ارزی (95 درصدFOBخلیج فارس‌) و قطعات یدکی بر اساس نرخ حواله ارزی سامانه نیما تهیه و پرداخت می‌شوند هرگونه افزایش نرخ ارز و نوسانات قیمت ارز تاثیر مستقیم بر بهای تمام شده خواهد داشت و در نهایت سود خالص و مورد انتظار را به صورت چشمگیری افزایش یا کاهش خواهد داد.

هزینه‌های فروش، اداری و عمومی ‌شرکت در بازه زمانی مورد گزارش با 59 درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال گذشته به میزان 4 هزار و 504 میلیارد ریال بوده است. از عمده‌ترین عوامل تشکیل‌دهنده این هزینه‌ها می‌توان به یک هزار و 205 میلیارد ریال هزینه عوارض آلایندگی، یک هزار و 61 میلیارد ریال هزینه‌های فروش و 898 میلیارد ریال هزینه خدمات عمومی ‌و پیمانکاران اشاره کرد.

در بازه زمانی مورد گزارش پتروشیمی‌اروند توانسته است به میزان 87 میلیارد ریال از محل فروش ضایعات‌، 113 میلیارد ریال از محل سود ناشی از تسعیر دارایی‌های ارزی‌، 361 میلیارد ریال از محل درآمد حاصل از کارمزد فروش اعتباری و 55 میلیارد ریال از محل سایر موارد مرتبط با عملیات شرکت درآمد کسب کند. این موارد در مجموع 617 میلیارد ریال سایر درآمد‌های عملیاتی شرکت را در بازه زمانی مذکور تشکیل می‌دهد که نسبت به بازه زمانی گذشته کاهشی 86 درصدی داشته است.

از سوی دیگر شرکت به میزان 179 میلیارد ریال از محل ضایعات غیر‌عادی تولید‌، 865 میلیارد ریال هزینه‌های جذب نشده تولید و 471 میلیارد ریال از محل زیان ناشی از تسعیر بدهی‌های ارزی عملیاتی متحمل هزینه شده است. این موارد یک هزار و 616 میلیارد ریال هزینه‌های عملیاتی این شرکت را تشکیل می‌دهند که نسبت به دوره مشابه سال گذشته با 63 درصد بهبود همراه بوده است.

با توجه به موارد ذکر شده‌، سود عملیاتی پتروشیمی‌اروند در بازه زمانی 9 ماهه سال جاری به میزان 76 هزار و 666 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته (‌18 هزار و 280 میلیارد ریال‌) افزایشی 319 درصدی داشته است.

افزایش درآمد‌های غیر عملیاتی

پیش از پرداختن به سایر درآمد‌های غیرعملیاتی باید بیان کرد هزینه‌های مالی شرکت در بازه زمانی مورد گزارش به میزان 539 میلیارد ریال بوده که نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته با 66 درصد بهبود همراه بوده است. شرکت در مورد  جزئیات منابع تامین مالی خود  در پایان دوره و برنامه‌های تامین مالی و تغییرات هزینه‌های مالی بیان کرده است که کلیه تسهیلات دریافتی در سنوات گذشته در نیمه اول سال ۱۴۰۰ تسویه شده و شرکت برنامه‌ای برای دریافت تسهیلات ندارد.

در مورد سایر  درآمد‌های غیر عملیاتی باید بیان کرد  شرکت توانسته است در بازه زمانی مورد گزارش به میزان  یک هزار و 778 میلیارد ریال از محل سود حاصل از سپرده‌های سرمایه‌گذاری بانکی‌، 8 میلیارد ریال از محل سود تسعیر دارایی‌های ارزی و 827 میلیارد ریال از محل سایر درآمد‌های غیر‌عملیاتی درآمد کسب کند. این موارد در مجموع 2 هزار و 614 میلیارد ریال سایر درآمد‌های

 غیر عملیاتی شرکت را تشکیل داده‌اند که نسبت به دوره مشابه سال گذشته  103 درصد افزایش داشته است.

با توجه به موارد ذکر شده و سایر موارد موجود در صورت‌های مالی منتشر شده‌، سود خالص پتروشیمی‌اروند در بازه زمانی مورد گزارش به میزان 63 هزار و 543 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته (17 هزار و 965 میلیارد ریال) افزایش 254 درصدی را نشان می‌دهد.

افزایش سود‌دهی فعالیت‌های شرکت

در جدول زیر برخی از نسبت‌های مالی پتروشیمی ‌اروند آورده شده است. اطلاعات موجود در جدول از صورت‌های مالی منتشر شده در سایت کدال  و سایت‌های داده‌پرداز مرتبط با بازار سهام استخراج شده است. با توجه به اعداد موجود در جدول میزان نسبت سود خالص به فروش و حاشیه سود عملیاتی (‌درصد)  شرکت از سال 98 تا‌کنون در حال افزایش بوده که این موضوع نشان‌دهنده افزایش سود‌دهی فعالیت‌های شرکت بوده است. نسبت جاری این شرکت نیز از سال مالی 98 تا  پایان بازه زمانی مورد گزارش در حال بهبود بوده و این موضوع نشان‌دهنده افزایش توانایی شرکت در پرداخت بدهی‌های جاری از محل دارایی‌های جاری است. در نهایت باید اشاره کرد نسبت بدهی‌های شرکت در بازه زمانی مورد گزارش نسبت به سال مالی 99 افزایش داشته است که این موضوع نشان‌دهنده افزایش سهم بدهی‌های شرکت از دارایی‌های شرکت است.