به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از رویترز، شرکت توتال انرژی در روسیه موقعیتی آینده‌گرا دارد که این نگاه به شدت به سمت گاز طبیعی مایع (LNG) متمایل است و در پروژه ۲۱ میلیارد دلاری قطب شمال با نام LNG ۲ که هنوز به بهره‌برداری نرسیده است و همچنین در عملیات تولید LNG شبه‌جزیره یامال سهم دارد. با تلاش جهان برای کاهش انتشار کربن، شرکت‌های بزرگ نفتی برای جایگزینی زغال‌سنگ و نفت آلاینده‌تر روی LNG شرط‌بندی می‌کنند.

توتال انرژی برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ بخشی از سهام شرکت نواتک گاز روسیه را به قیمت ۴ میلیارد دلار خریداری کرد و به تدریج سهام خود را تا سال ۲۰۱۸ به کمتر از ۲۰ درصد افزایش داد. این در حالی است که دولت فرانسه از اظهار نظر در مورد فعالیت شرکت‌های خاص در روسیه خودداری کرده است و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، که یکی از اعضای یک نشست فرانسوی-روسی را در روز سه‌شنبه تشکیل داد، از شرکت توتال انرژی یا شرکت‌های فرانسوی برای ترک روسیه دعوت نکرد. پاتریک پویان، مدیر اجرایی توتال انرژی در میان حاضران حضور داشت.

در مقابل، دولت بریتانیا بلافاصله تصمیم شل و بریتیش پترولیوم برای خروج از روسیه را تحسین کرد. به گفته یک منبع آگاه از این شرکت، برنارد لونی، مدیر اجرایی، به کارمندان BP گفت: با توجه به تشدید درگیری‌ها در اوکراین، ادامه فعالیت‌ها در روسیه به هیچ وجه نمی‌تواند منطقی باشد.

میلیاردها دلار کاهش قریب‌الوقوع درآمدی برای شرکت‌هایی مانند BP‌، شل، اکسون موبیل و استات اویل که گفته‌اند از دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های خود در روسیه خارج می‌شوند، ایجاد می‌شود.

در حال حاضر، خریداران بالقوه کمی ‌برای سهام شرکت‌هایی که در حال ترک روسیه هستند، وجود دارد. از طرف دیگر قیمت سهام شرکت‌هایی که از روسیه خارج شده‌اند در روزهای اخیر از توتال بهتر عمل کرده است. بیرج برختاریا، تحلیلگر سهام RBC گفت: ما خروج احتمالی توتال را بسیار پیچیده‌تر از همتایانش می‌بینیم. این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ بالغ بر ۱۰ درصد از نیاز بازارهای LNG جهانی را با ۵۰ میلیون تن در سال برآورده کند. بر اساس گزارش RBC، روسیه ۶ میلیون تن از پروژه یامال و ۴ میلیون تن دیگر از LNG ۲ قطب شمال پس از عملیاتی شدن در اختیار خواهد داشت.

رویترز نتوانست کل بازده سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های بزرگ نفتی در روسیه را که به طور منظم دارایی‌ها و سرمایه‌های خاص خود در این کشور را منتشر نمی‌کنند، تایید کند. با این حال، واضح بود که برای مثال BP قبلا سرمایه‌گذاری‌های خوبی را در روسیه انجام داده است. زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، ایران را تحریم کرد، توتال انرژی نیز سرمایه‌گذاری خود را در یک میدان گازی بزرگ متوقف کرد و تنها پس از ناکامی‌ در دریافت معافیت از تحریم‌ها از واشنگتن در سال ۲۰۱۸، آن را کنار گذاشت.

در سال ۲۰۲۱، جریان نقدی توتال انرژی در روسیه بالغ بر ۵/ ۱ میلیارد دلار بود. این شرکت از ارائه جزئیات بیشتر در مورد سرمایه‌گذاری‌های خود در این کشور و جریان نقدی سال‌های قبل خودداری کرد. در همین حال، بریتیش پترولیوم به دلیل کنار گذاشتن روسیه و از دست دادن سود سهام سالانه روسنفت که بین ۳۰۰ تا ۷۸۰ میلیون دلار در نوسان بوده است، با کاهش ۲۵ میلیارد دلاری درآمد مواجه است. اما جریان نقدی که در طول سال‌ها از روسیه دریافت کرده است ممکن است بخشی از این درد را تسکین بخشد.

در سال ۲۰۰۳، شرکت بریتیش پترولیوم و سرمایه‌گذاران روسی شرکت نفتی TNK-BP را ایجاد کردند که BP در آن ۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرد و طی ۱۰ سال، BP حدود ۱۹ میلیارد دلار سود سهام به واسطه این شرکت دریافت کرد. در سال ۲۰۱۳، شرکت روسنفت سهام بریتیش پترولیوم در TNK-BP را به مبلغ ۱۲ میلیارد دلار به صورت نقدی و سهام روسنفت را خریداری کرد که سود سهام بیش از ۴ میلیارد دلاری را برای BP به همراه داشته است.

شل که شریک اولیه اولین کارخانه ال ان جی روسیه، یعنی ساخالین ۲ بود، در سال ۲۰۰۷ نیمی ‌از سهام ۵۵ درصدی خود را به گازپروم به قیمت ۱/ ۴ میلیارد دلار فروخت، دو سال قبل از اینکه پروژه آنلاین شود. درآمد خالص آن در سال ۲۰۲۱ از ساخالین ۲ و میادین نفتی سالیم که تولید کامل آن را در سال ۲۰۰۶ آغاز کرد، ۷۰۰ میلیون دلار بود. گزارش‌های مالیاتی نشان می‌دهد درآمد انباشته این شرکت از روسیه در سال ۲۰۲۰ حدود ۳۸۴ میلیون دلار، در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۴۵۵ میلیون دلار و در سال ۲۰۱۸ یک زیان ۱۶ میلیون دلاری بوده است.

شل با توجه به کاهش ارزشش به دلیل خروج از روسیه، اعلام کرد حدود ۳ میلیارد دلار دارایی غیرجاری دارد. یکی از سخنگویان شل از ارائه جزئیات بیشتر در این خصوص خودداری کرد. در رابطه با خروج اکسون موبیل از دارایی‌های ۴ میلیارد دلاری خود در روسیه و اقدامی ‌که می‌تواند منجر به کاهش سرمایه شود، می‌توان گفت این شرکت از سال ۲۰۰۵ از بهره‌برداری از میادین بزرگ نفت و گاز در نزدیکی جزیره ساخالین سود قابل توجهی کسب کرده است. اکسون سرمایه‌گذاری‌های خود در روسیه را تشریح نکرد و از اظهار نظر در مورد احتمال کاهش سرمایه خودداری کرد. اما کاترین میکلز، مدیر ارشد مالی اکسون، گفت ترک عملیات نفت و گاز روسیه ۱ تا ۲ درصد از درآمد ما را کاهش می‌دهد.

همه این شرکت‌ها برای بازگرداندن درآمدهای آتی خود از روسیه تلاش خواهند کرد، تفاوت بین آنها این است که توتال انرژی می‌تواند استدلال کند که ارتباط مستقیم کمتری با دولت روسیه دارد زیرا نواتک دارای مالکیت خصوصی است. جاکومو رومئو، تحلیلگر سهام جفریز گفت: سوال این است که این استدلال چقدر می‌تواند ادامه داشته باشد. از نظر قابلیت بازیابی سرمایه‌گذاری، سهام مستقیم در دارایی‌های LNG مانند پروژه‌های ساخالین، یامال و LNG قطب شمال با سهام شرکت‌هایی مانند روسنفت و نواتک متفاوت است. هرچند سرمایه‌گذاران چینی یا هندی ممکن است علاقه‌مند به داشتن سهام در پروژه‌های LNG باشند، اگر قیمت به اندازه کافی پایین باشد و امکان سرمایه‌گذاری کافی بدون قرارداد وجود داشته باشد.