به دنبال تجربه‌های  نوین در تخفیف‌های روزانه هستیم

مدیرعامل استارت‌آپ «بامن» در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» اظهار کرد: در حال حاضر کامل‌ترین باشگاه تخفیفی در کشور هستیم که این استارت‌آپ را با همکاری شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» در سال ۱۳۹۷ تاسیس کردیم. باشگاه تخفیفی «بامن» در  قالب‌های اپلیکیشن و وب‌سایت برای استفاده کاربران طراحی شده و همچنین از این طریق خریدهای تخفیفی و با امتیاز در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و این امکان به مصرف‌کننده داده می‌شود که نیازها و خریدهای روزمره خود را چه به‌صورت حضوری از فروشگاه‌های خرد منطقه‌ای و چه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و همچنین در خریدهای آنلاین از پلت‌فرم‌های مختلف، بتواند با تخفیف انجام دهد. در واقع «بامن» در‌صدد است شرایطی را فراهم آورد که در وضعیت فعلی اقتصادی، کاربران صرفه‌جویی در هزینه‌ها را به صورت ملموس تجربه کنند.

همکاری ۱۰ هزار فروشگاه با «بامن»

جواد شالچیان افزود: اکنون بیش از ۱۰ هزار فروشگاه در ۲۴۰ شهر در سراسر کشور از کسب‌و‌کارهای خرد گرفته تا فروشگاه‌های زنجیره‌ای همچون هفت، جانبو، افق کوروش و همچنین پلت‌فرم‌هایی همچون تپسی، فیلیمو، دیجی‌کالا و سرویس خرید شارژ و اینترنت با «بامن» همکاری می‌کنند. در واقع «بامن» کمک می‌کند که کاربر، تخفیفی مازاد بر آنچه خود کسب و کارها عرضه می‌کنند دریافت کند و عایدی بیشتر و خرید به صرفه‌تری داشته باشد.

وی گفت: در حال حاضر چیزی حدود هفت میلیون کاربر از باشگاه تخفیفی «بامن» استفاده می‌کنند که این کاربران شامل کاربران فردی و سازمانی (پرسنل شرکت‌های بزرگ دولتی و خصوصی) هستند. افراد می‌توانند با شماره موبایل خود در اپلیکیشن و وب‌سایت «بامن» ثبت‌نام کنند و بعد از وارد کردن صرفا ۱۶ رقم کارت بانکی خود، بلافاصله قادر به خرید از تمام فروشگاه‌های فعال در بامن هستند و از تخفیف‌های در نظر گرفته شده استفاده کنند.

تخفیف در دو قالب جذاب

مدیرعامل استارت‌آپ «بامن» ابراز کرد: تخفیف در بامن به دو روش «تخفیف در لحظه» و «برگشت پول» طراحی شده است. در شیوه تخفیف در لحظه، کاربر  هنگام مراجعه به فروشگاه با استفاده از کارت بانکی که پیش‌تر عضو باشگاه تخفیفی بامن بوده، می‌تواند خرید خود را انجام دهد و مبلغی کمتر از فاکتور را پرداخت کند. روش دوم که برگشت پول نامیده می‌شود به این شکل است که مبلغ به صورت کامل پرداخت می‌شود، اما ۲۴ ساعت بعد از خرید، بخشی از مبلغ که از قبل مشخص شده است، به صورت امتیازی به نام مَنِکس به حساب کاربری خریدار بازمی‌گردد.

شالچیان عنوان کرد: کاربر می‌تواند با استفاده از این امتیاز، درخواست واریز معادل ریالی آن به حساب بانکی خود را انتخاب کند یا اینکه می‌تواند اعتبار خرید از کسب و کارهای دیگر را بدون پرداخت پول تهیه کند. همچنین با استفاده از مَنِکس می‌توان در قرعه‌کشی‌های هفتگی اپلیکیشن بامن نیز شرکت کرد. تمام اطلاعات تراکنش‌ها و خریدها با جزئیات کامل در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. همچنین برای کسب و کارهای همکار بامن، سامانه‌ای برای افزایش وفاداری و انگیزه مشتریان جدید طراحی شده تا بتوانند تراکنش‌های کاربران باشگاه تخفیفی بامن را به صورت شفاف و به راحتی مشاهده کنند.

با بزرگ‌ترین psp کشور همکاری داریم

وی ادامه داد: «بامن» از لحاظ تعداد کسب و کارهای همراه و تعداد کاربر، کامل‌ترین باشگاه تخفیفی در کشور است که با استقبال خوبی مواجه شد و توانست آمارهای خوبی را به ثبت برساند. با توجه به اینکه «بامن» کار خود را با همکاری بزرگ‌ترین psp کشور یعنی شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» آغاز کرد، رقیبی در این مقیاس و از نظر میزان تراکنش و مدل کسب و کار برای «بامن» وجود ندارد، البته مواردی هستند که وارد این حوزه شده‌اند، اما رقیب جدی برای ما محسوب نمی‌شوند.

مدیرعامل بامن در ادامه به میزان و نوع تخفیف‌های عرضه شده در «بامن» اشاره کرد و گفت: به صورت کلی، تخفیف از فروشگاه‌های مربوطه ارائه می‌شود و کسب وکارها با انگیزه جذب مشتری جدید و وفاداری‌ مشتریان، تخفیفی را برای کاربران «بامن» در نظر می‌گیرند. با توجه به زیرساختی که طراحی کردیم در لحظه تراکنش، تخفیف در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و در مجموع این تخفیف‌ها توسط کسب‌و‌کارها ارائه می‌شود. موضوع مهمی که در این بین مطرح است اینکه ما به عنوان یک باشگاه تخفیفی شناخته شده‌ایم و درصدد هستیم برای مشتریان و کاربران، تخفیف و برای کسب و کارها، وفاداری را به ارمغان آوریم.

رونمایی از چند سرویس فین‌تک

وی اضافه کرد: میزان تخفیف‌ها بیش از حاشیه سود کسب و کار نیست و در واقع تخفیف‌های ارائه‌شده، منطقی هستند تا بتوانیم در بلند‌مدت نیز این خدمات را به مشتریان عرضه کنیم. تیم «بامن» از ابتدای کار از ارائه تخفیف‌های مقطعی، سقف‌دار یا تخفیف در خرید اول تا جایی که امکان داشت اجتناب کرد، چرا که این نوع از تخفیف‌ها برای کاربر جذابیتی ندارد و برای همراه شدن مشتریان در بلندمدت، اقناع‌کننده نیست. در واقع نوع ارائه تخفیف‌ها به صورت هدفمند برنامه‌ریزی شده است و به جای تبلیغات غیر اثربخش، از تخفیف‌های در لحظه و برگشت پول استفاده کردیم که موثرترین نوع تخفیف در کسب و کارها به حساب می‌آیند.

شالچیان در رابطه با چشم‌انداز استارت‌آپ «بامن» یادآور شد: در حال حاضر مشغول طراحی بخش‌های دیگر «بامن» هستیم که به زودی برخی از آنها رونمایی می‌شود. ما در ابتدای راه هستیم و باید ارزش خلق شده و راهکارهای نرم‌افزاری به سرعت به یک سرویس فراگیر در سراسر کشور به گونه‌ای که کسب وکارها با برند «بامن» ارتباط بهتری برقرار کنند،‌ تبدیل شود. همچنین در حوزه‌ فین‌تک نیز از چند سرویس جذاب و به‌روز رونمایی خواهیم کرد.

به فرهنگ‌ بازارسازی نیاز داریم

مدیرعامل استارت‌آپ «بامن» با تاکید بر چالش‌های موجود در این مسیر یادآور شد: این سرویس در بیشتر کشورها به روش‌های مختلفی اجرا شده است، اما لزوم حضور یک بازیگر شناخته شده در حوزه کسب و کارهای پرداختی، یک چالش جدی برای ما محسوب می‌شد که با همکاری شرکت «پرداخت الکترونیک سامان» این مشکل حل شد. طراحی و ساخت این بستر، بسیار زمان‌بر و چالش‌زا بود که توانستیم در حال حاضر بر آن فائق آییم. این موضوع در کشور ما نیازمند بازارسازی است و صرفا بازاریابی، پاسخگوی این نوع کسب و کارها نیست و باید فرهنگ ایجاد شود تا قابلیت‌ها و جذابیت‌های این مدل کسب و کار و تخفیف‌ها را معرفی کند. در واقع این موضوع یک چالش برای ما محسوب می‌شود که مسیر حرکت را با مشکل مواجه می‌کند. ما فروشنده یک خدمت خاص یا یک گروه کالا نیستیم، ما باید سرویس خود را یک لایه بالاتر ارائه کنیم و برای معرفی آن پیچیدگی‌های خاصی وجود دارد.

وی در رابطه با آینده اکوسیستم استارت‌آپی ایران خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی ایران موضوع‌های مختلفی می‌تواند آینده اکوسیستم استارت‌آپ ایران را تحت‌الشعاع قرار دهد. به عنوان مثال طرح صیانتی که مطرح شده در صورت اجرا می‌تواند بر روند فعالیت استارت‌آپ‌های ایران از جهات مختلف موثر باشد، اما اکنون این طرح تبیین نشده و فقط حواشی آن مورد انتقاد قرار گرفته است. در مجموع باید همگام با رشد تکنولوژی و علم در دنیا پیش رفت و برخی محدودیت‌های دسترسی به اطلاعات، موجب بروز اختلال در کسب و کارهای آنلاین و استارت‌آپی می‌شود.