به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از رویترز، رئیس و مدیر اجرایی بزرگ‌ترین بانک آمریکایی از نظر دارایی در نامه سالانه خود به سهامداران، همچنین از دولت ایالات متحده خواست حضور نظامی‌ خود را در اروپا افزایش دهد و مجددا از مسوولان این کشور درخواست کرد تا برنامه‌ای در خصوص تضمین امنیت تامین انرژی برای خود و متحدانش ارائه کند. دیمون جزئیاتی در مورد مقدار زیان احتمالی جی‌پی مورگان یا چارچوب زمانی در این خصوص ارائه نکرد، اما تاکید کرد این بانک نگران تاثیر ثانویه تهاجم روسیه به اوکراین بر شرکت‌ها و کشورها است. این در حالی است که روسیه اقدامات خود را «عملیات ویژه» می‌نامد. بانک‌های جهانی در هفته‌های اخیر میزان تاثیرات جنگ اوکراین و فعالیت‌های آنها را در روسیه به تفصیل بیان کردند، اما دیمون برجسته‌ترین رهبر تجاری جهان است که هنوز درباره تاثیر گسترده‌تر این درگیری اظهار نظری نکرده است. دیمون در این بیانیه اظهار کرد آمریکا باید برای احتمال وقوع یک جنگ طولانی در اوکراین با نتایج غیرقابل پیش‌بینی آماده باشد و ما باید برای بدترین‌ها آماده شویم و به بهترین‌ها امیدوار باشیم. او به روابط بین ایالات متحده و چین پرداخت و گفت ایالات متحده باید زنجیره تامین خود را اصلاح کند و دامنه منابع خود را به تامین‌کنندگان در داخل ایالات متحده محدود کند یا فقط شامل «متحدان کاملا دوستانه» این کشور شود.

دیمون از ایالات متحده خواست دوباره به اتحاد ترانس پاسیفیک (TPP)، یکی از بزرگ‌ترین قراردادهای تجاری چندملیتی جهان بپیوندد. توافق‌نامه مشارکتی ترانس پاسیفیک که به تی پی پی (TPP) شهرت یافته است و ۱۱ کشور را در بر می‌گیرد پیش‌تر از سوی آمریکا رد شد و واشنگتن اعلام کرد بعد از خروج از این پیمان، به‌جای توافقات چند‌جانبه از این دست، می‌خواهد با کشورهای عضو پیمان توافقات دوجانبه امضا کند. دیمون در خصوص شرایط کنونی اقتصاد کلان گفت افزایش نرخ بهره فدرال رزرو می‌تواند به طور قابل توجهی بیشتر از انتظار بازار باشد. او همچنین جزئیات افزایش هزینه‌های بانک را توضیح داد که بخشی از آن به دلیل سرمایه‌گذاری‌ها در فناوری و هزینه‌های خرید است. این نامه هفدهمین نامه دیمون به عنوان مدیرعامل جی پی مورگان است، در حالی که دیمون تنها مدیر عامل یک بانک بزرگ ایالات متحده نیست که چنین نامه‌هایی را در این رابطه منتشر می‌کند، اما او در میان نخبگان و سیاستگذاران وال استریت به دلیل دیدگاه‌های خود در خصوص مسائل سیاسی و اقتصادی شهره است. قرار گرفتن دیمون جزو یکصد فرد قدرتمند و بانفوذ در جهان در سال‌های ۲۰۰۶، ۲۰۰۸، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ توسط تایم و همین‌طور انتخاب او به‌عنوان مدیر سال ۲۰۱۱، باعث شهرت او شد و نامش بیشتر بر سر زبان‌ها افتاد و نظراتش درباره اتفاقات روز دنیا مورد توجه قرار گرفت. نامه امسال در حالی منتشر می‌شود که جنگ روسیه و اوکراین و تورم بالا به اقتصاد کشورها آسیب جدی وارد می‌کند و دیمون با تردید جدیدی از سوی سرمایه‌گذاران در مورد هزینه‌ها روبه‌رو شده است. برخی برنامه‌های او برای افزایش هزینه‌های مربوط به بخش فناوری اطلاعات بانک، برپایی کمپین‌هایی برای تصاحب سهم بیشتر از بازار در مشاغل و مناطق جغرافیایی مانند آلمان و بریتانیا را زیر سوال می‌برد، مناطقی که جی‌پی مورگان در حال حاضر در آنجا از رقبای خود عقب‌تر است. دیمون بیش از یک دهه را صرف ساختن چیزی کرده است که او آن را «ترازنامه قلعه» می‌نامد و او ادعا کرد جی پی مورگان اکنون به اندازه کافی قدرتمند است که بتواند زیان‌های ۱۰ میلیارد دلاری یا بیشتر را تحمل کند و هنوز در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد. دیمون در حالی که مدعی شد نگران قرار گرفتن بانک تحت رهبری خود در مقابل روسیه نیست، افزود جنگ در اوکراین اقتصاد جهانی را دچار رکود خواهد کرد و برای چند دهه بر ژئوپلیتیک تاثیر خواهد گذاشت. او می‌گوید: ما در این مرحله با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم که شامل مشکلات ناشی از پاندمی، اقدامات بی‌سابقه دولت‌ها، بهبودی قوی پس از رکود شدید و عمیق جهانی، انتخابات ایالات متحده، نرخ تورم فزاینده، جنگ در اوکراین و تحریم‌های اقتصادی چشمگیر علیه روسیه است.

دیمون در مورد شرایط خرید سهام توسط جی پی مورگان گفت این بانک خرید سهام را در سال آینده کاهش خواهد داد تا افزایش سرمایه مورد نیاز قوانین فدرال را برآورده کند و این به‌این دلیل است که ما خریدهای خوبی انجام داده‌ایم که معتقدیم آینده شرکت ما را بهبود می‌بخشد. جی‌پی‌مورگان در ۱۸ ماه گذشته خریدهای زیادی انجام داده و نزدیک به ۵ میلیارد دلار برای خرید هزینه کرده است. دیمون گفت «هزینه‌های سرمایه‌گذاری افزایشی» در سال جاری تقریبا ۷۰۰ میلیون دلار افزایش می‌یابد. او در انتها افزود امسال سرمایه‌گذاری در بخش فناوری حدود ۲ میلیارد دلار به هزینه‌های این بانک اضافه خواهد کرد.  پیش از این شرکت‌های بزرگ آمریکایی و بین‌المللی دیگری از جمله ایرباس، بوئینگ، BP، اکسون موبیل و شل، روسیه را در واکنش به حمله این کشور به اوکراین، ترک کرده بودند. بعد از آن جی‌پی مورگان و گلدمن ساکس به عنوان غول‌های بزرگ بانکداری به این شرکت‌ها اضافه شدند و اعلام کردند فعالیت‌های خود را در روسیه محدود خواهند کرد و اولین بانک‌های بزرگ ایالات متحده هستند که پس از حمله روسیه به اوکراین از این کشور خارج می‌شوند. همچنین جی پی مورگان می‌گوید فعالیت‌های فعلی این بانک در روسیه محدود است و به مشتریان جهانی خود اطمینان داد که تعهدات قبلی خود را به طور کامل انجام خواهد داد و ریسک‌های مرتبط با روسیه را مدیریت می‌کند.