عارف باقری در ادامه با اشاره به میزان استخراج ماده معدنی در سال ۱۴۰۰ افزود: مجتمع سرب نخلک حدود ۲۲۸ هزار و ۴۴ تن ماده معدنی استخراج کرد که نسبت به آمار مدت مشابه سال ۱۳۹۹ (۵۴ هزار و ۳۴۲ تن) ۳۲۰ درصد افزایش داشت.

وی خاطر‌نشان کرد: پروانه بهره‌برداری معدن سرب چاه خربزه با ظرفیت استخراج سالانه ۲۰هزار تن (شامل ۴هزار تن کانسنگ سرب سولفیدی و ۱۶هزار تن کانسنگ سرب اکسیدی) به مدت ۶ سال به همراه یک سال عملیات تجهیز در سال ۱۴۰۰ دریافت شد. مدیر مجتمع سرب نخلک تصریح کرد: مجوز عملیات اکتشاف حین استخراج از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در محدوده پروانه بهره‌برداری معدن نخلک در سال گذشته اخذ شد.

وی برنامه اکتشاف در سال ۱۴۰۰ را شامل ۱۰ هزار متر حفاری گمانه اکتشافی و نمونه‌برداری و آنالیز ۱۵۰۰ عدد نمونه در سال ۱۴۰۰ عنوان کرد و افزود: در بخش حفاری ۴۴ درصد افزایش نسبت به برنامه (۱۳۲۴۲ متر حفاری) و در بخش نمونه‌برداری بیش از ۳ هزار نمونه (۱۳۲درصد افزایش نسبت به برنامه) در سال گذشته صورت گرفته است. باقری طرح‌های توسعه‌ای مجتمع سرب نخلک را شامل پروژه مکانیزه کردن معدن (اسپیرال) و ساخت کارخانه ۲۰ هزارتنی فرآوری کنسانتره سرب عنوان کرد و افزود: فونداسیون فاز یک کارخانه، نصب سوله و پلت‌فرم و فونداسیون آسیای گلوله‌ای در سال ۱۴۰۰ انجام شده است. مدیر مجتمع سرب نخلک با اشاره به پروژه‌های زیست محیطی این مجتمع گفت: پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی با هزینه‌ای بالغ بر ۵ میلیارد ریال با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد در حال انجام است. وی نصب غبارگیر در واحد خردایش کارخانه فرآوری، ساماندهی محوطه صنعتی و جمع‌آوری ضایعات، ایجاد ۲۵ درصد فضای سبز مجتمع سرب نخلک و همچنین خرید و نصب فیلترپرس با هزینه‌ای بالغ بر ۸۰ میلیارد ریال را ازجمله اقدامات محیط زیستی مجتمع سرب نخلک عنوان کرد. باقری برنامه‌های سال ۱۴۰۱ مجتمع سرب نخلک را شامل استخراج ۲۵۰هزار تن ماده معدنی سرب و تولید و فروش ۱۰هزارتن کنسانتره سرب، حفاری گمانه اکتشافی ۱۲هزار متر و نمونه‌برداری و آنالیز ۲هزار عدد نمونه، افتتاح و بهره‌برداری از فاز یک کارخانه فرآوری ۲۰هزار تنی کنسانتره سرب در نیمه اول سال ۱۴۰۱، بهره‌برداری و ساخت انبارک‌های مواد ناریه، ادامه فاز دوم پروژه مکانیزه اسپیرال و اتصال به طبقات ۱۶۵ و ۲۰۰ متری و استخراج ۱۰۰۰ تن ماده معدنی، بهره‌برداری از جاده اختصاصی دسترسی به معدن به طول۱۰ کیلومتر، راه‌اندازی معدن سرب چاه خربزه در مرداد ۱۴۰۱ با توجه به اتمام زمان یکساله عملیات تجهیز و بهره‌برداری از پروژه شبکه رادیویی بی‌سیم برای ارتباط داخلی مجتمع و همچنین معدن چاه خربزه را از دیگر برنامه‌های این مجتمع معدنی در سال‌جاری عنوان کرد.