تایرهای  پنچررو، مزایا و عملکرد

نکته حائز اهمیت در خصوص نحوه استفاده از این تایرها این است که بسته به نوع شرکت تولیدکننده  دستورالعمل‌های استفاده، حداکثر سرعت و مسافت مجاز رانندگی حین پنچری تایر می‌توانند متفاوت باشند و ضروری است دستورالعمل‌های مربوطه به دقت مطالعه شوند. اما به طور عام می‌توان گفت تمامی‌ تایرهای پنچررو به گونه‌ای طراحی شده‌اند که این اجازه را به صاحب خودرو می‌دهند که پس از پنچری تایر، با سرعت ۸۰‌ کیلومتر بر ساعت به مسافت  ۸۰ کیلومتر با آن رانندگی کرده و خود را به محل مناسب تعویض تایر برسانند. از ویژگی‌های دیگر تایرهای پنچررو کاهش خطرات ناشی از ترکیدن تایر است.

چگونگی عملکرد تایرهای پنچررو

تایر‌های پنچر‌رو دارای دو جزء اساسی هستند:  سیستم خود‌پشتیبان و سیستم رینگ پشتیبان.

 بیشتر تایر‌های با سیستم خودپشتیبان، دارای دیواره تقویت شده هستند تا خودرو را در حین پنچری پشتیبانی کنند تا خودرو بتواند به حرکت خود ادامه دهد. سیستم رینگ پشتیبان نیز شامل یک حلقه بسیار مقاوم است. این حلقه وظیفه دارد وزن خودرو را هنگام کاهش فشار باد و پنچر شدن تایر تحمل کند. از آنجا که این تایر‌ها در زمان پنچری نیز به حرکت خود ادامه می‌دهند اگر خودروی شما مجهز به سیستم کنترل فشار باد تایر(TPMS) نباشد ممکن است متوجه پنچری تایر خودروی خود نشوید.

مزایای تایر‌های پنچررو

در صورت مجهز بودن خودرو به تایرهای پنچررو، نیازی نیست تایر خود را در مواقع خطرناک و شرایط نامناسب تعویض کنید. این قضیه بزرگ‌ترین مزیت تایر‌های پنچررو به‌شمار می‌رود. این در صورتی است که هنگام استفاده از تایر‌های معمولی، شما مجبورید تایر پنچر شده خود را بلافاصله پس از پنچری در همان لحظه، تعویض کنید. در شرایط  پنچری، تایر‌های پنچررو نسبت به تایر‌های معمولی پایدارتر و ایمن‌تر هستند. از سوی دیگر این تایر‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا از خودروی شما حتی زمانی که تایرها دارای فشار باد بسیار کمی ‌هستند مراقبت کنند. این تایر‌ها شما را در کنترل شرایط خودرو هنگام کاهش فشار باد، کمک می‌کنند. از دیگر مزایای استفاده از تایرهای پنچررو وزن سبک آنها است که باعث کاهش مصرف سوخت خودرو شده و همچنین به دلیل نبود تایر زاپاس در خودرو، فضای بیشتری در صندوق عقب خودرو وجود خواهد داشت.

معایب تایرهای پنچررو

یکی از مواردی که بیشتر رانندگان هنگام خرید تایر به آن توجه می‌کنند قیمت آن است و باید گفت تایرهای پنچر‌رو به‌دلیل فناوری بالای به‌کار گرفته شده در آنها، نسبت به تایرهای معمولی، دارای قیمت بالاتری هستند و به دلیل تولید محدود، دسترسی به آن کمی‌ دشوار است، چرا که همه فروشگاه‌های تایر دارای این نوع تایرها نیستند. از معایب دیگر این تایرها می‌توان به نبود زاپاس اشاره کرد که در صورت واردن شدن آسیب جدی به تایر پنچررو (به غیر از پنچری)، ابتدا اینکه دیگر نمی‌توان به حرکت ادامه داد و بعد باید اقدام به خرید تایر جدید کرد. به این نکته نیز باید توجه داشت که درصورت جایگزینی تایرهای پنچررو با تایرهای معمولی، این نوع تایرها باید روی خودروهایی نصب شوند که سیستم کنترل فشار باد تایر (TPMS)  دارند. این سیستم در صورت پنچر یا سوراخ شدن تایر به راننده هشدار می‌دهد. نکته بسیار مهم دیگر اینکه به هیچ وجه نباید از تایرهای معمولی و تایرهای پنچررو به صورت ترکیبی و همزمان زیر یک خودرو استفاده کرد، چرا که میزان فرمان‌پذیری هر یک از این تایرها متفاوت بوده و در نهایت موجب کاهش فرمان‌پذیری خودرو می‌شوند.