احتمال افزایش قیمت ذرت و جو در کشور

توان تولیدکنندگان روز به روز کمتر می‌شود

در همین راستا فعال صنعت طیور کشور در خصوص وضعیت تولید و تولیدکنندگان در گفت‌وگو با بازارمی‌گوید: تولید به اندازه نیاز داخل و حتی بیش از نیاز انجام می‌شود، اما مساله اینجا است که توجهی نمی‌شود با چه مشقت و گرفتاری تولیدکننده مرغ را تولید و تحویل بازار می‌دهد. برومند چهارآیین می‌افزاید: به طور کلی ماهانه بیش از ۲۱۰ هزار تن مرغ در کشور تولید می‌شود، با وجود این توان تولیدکننده روز‌به‌روز در حال کمتر شدن است.

جالب است بدانید بر اساس گزارش‌های جهانی منتشر شده در سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۰۲ میلیون تن گوشت مرغ در سراسر دنیا تولید و عرضه شده است. این در حالی است که میزان تولید در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۰۰ میلیون تن بوده است. از سوی دیگر گزارش‌ها حاکی از این است که در سال ۲۰۲۱ ایالات متحده بیش از ۲۰ میلیون تن تولید داشته و پس از آن نیز چین و برزیل با ۱۵ میلیون و ۱۴ میلیون تن در جایگاه‌های دوم و سوم تولید برتر گوشت مرغ قرار دارند. این در حالی است که به گفته فعالان صنعت طیور کشور سالانه حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید می‌شود. با وجود این تولید این محصول تحت تاثیر یکسری مسائل از جمله عدم توزیع به موقع نهاده‌هایی همچون ذرت و سویا قرار دارد و همین امر همراه با دیگر مسائل بر کاهش توان تولیدکنندگان موثر است.

به طوری که چهارآیین در این خصوص می‌گوید: نکته غم‌انگیز این است که تولیدکننده‌ها هیچ‌گاه به عنوان بازیگر اصلی در فرآیند تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌ها به بازی گرفته نمی‌شوند؛ یعنی تصمیم را صرفا دولت می‌گیرد بدون اینکه یک ریال مستقیما در بخش سرمایه‌گذاری کرده باشد و تولیدکننده باشد. وی  ادامه می‌دهد: به عبارت دیگر با اینکه سرمایه‌گذاری‌ها، دردسرهای تولید، هزینه‌ها، نیروی کار و... را تولیدکننده متحمل می‌شود، اما تمام تصمیمات و تصمیم‌سازی‌ها در بخش دولتی انجام می‌شود.

مدافع حذف ارز دولتی هستیم، اما شیوه حذف آن برای ما بسیار اهمیت دارد

این فعال صنعت طیور همچنین در خصوص مباحث پیرامون تخصیص یا حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز به بازار می‌گوید: ما بارها اعلام کرده‌ایم که یکی از مدافعان سرسخت حذف ارز ترجیحی هستیم که غالبا به دلیل وجود رانت‌هایی است که در این ارز ایجاد شده است، اما مساله مهم برای ما شیوه حذف ارز است. وی  خاطرنشان می‌کند: در واقع اینکه با چه شیوه‌ای حذف کنیم مساله مهمی ‌است به خصوص اینکه هدف از تخصیص ارز ترجیحی همان‌طور که می‌دانید این بود که اقشار آسیب‌پذیر در داخل کشور کالاهای اساسی را با قیمت مناسب در اختیار داشته باشند. با وجود این شاهد بودیم که به دلیل عدم نظارت‌ها، انحراف بزرگی در این داستان پیدا شد و به یکباره شرکت‌‌هایی در طول کمتر از یک ماه تشکیل شدند و ارز گرفتند و حتی یک ریال از آن ارزها را نیز برنگرداندند.

چهار‌آیین می‌گوید: حرف ما این است که اینکه تصمیم بگیرند در داخل کشور یک ثبات در قیمت کالاهای اساسی داشته باشیم تصمیم درستی است و نیت آن هم درست است، اما تصمیم و نیت درست نیاز به یک مجری درست نیز دارد. وی ادامه می‌دهد: به عبارت دیگر تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی تصمیم درستی بوده و نیت آن هم درست است اما آن را بد اجرا کرده‌ایم. چهارآیین می‌گوید: الان مجلس صحبت از اعطای کالا‌برگ در ازای حذف ۹ میلیارد دلار ارز ترجیحی می‌کند، اما از اینکه کالابرگ به چه کالاهایی تعلق می‌گیرد، چند درصد است و سطح پوشش آن چیست و در این بین قرار است چه بر سر تولیدکننده بیاید هیچ حرفی زده نمی‌شود. تاثیر جنگ روسیه قطعا نه تنها در ایران برای تامین ذرت، گندم و جو سبب افزایش قیمت‌‌ها می‌شود، بلکه در بسیاری از کشورهای دنیا اثر خواهد داشت، چون عرضه کم می‌شود و منابع جایگزین به آسانی اوکراین نیست.

افزایش شدید قیمت ذرت، جو و گندم از تبعات جنگ روسیه و اوکراین است

این فعال صنعت طیور همچنین در خصوص اصلی‌ترین تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر صنعت مرغداری کشور می‌گوید: همان‌طور که می‌دانید بخش عمده‌ای از غلات مورد نیاز دنیا همچون گندم، جو و ذرت در اوکراین و روسیه تولید می‌شود. پس وقتی این تنش بزرگ منطقه‌‌ای که هیچ دورنمایی نسبت به اختتام آن وجود ندارد رخ می‌دهد و کسی نمی‌تواند پیش‌بینی کند چه زمانی به پایان می‌رسد، قطعا بر ابعاد مختلفی اثرگذار خواهد بود. وی  ادامه می‌دهد: بنابراین تاثیر این جنگ نه تنها در ایران برای تامین ذرت، گندم و جو سبب افزایش قیمت‌ها می‌شود، بلکه در بسیاری از کشورهای دنیا این جنگ اثر خواهد داشت چون عرضه کم می‌شود و منابع جایگزین به آسانی اوکراین و کشورهای این‌چنینی نیست و حتما دچار دردسر می‌شویم.

چهارآیین خاطرنشان می‌کند: از سوی دیگر ما در داخل چون گرفتاری‌هایی در انتقال ارز داریم تاثیرات این اتفاق به درستی قابل اندازه‌گیری نیست که به عنوان مثال بتوان تخمین زد چقدر قیمت این محصولات بالا می‌رود، آن هم در حالی که قیمت جهانی محصولات نامبرده نیز افزایش یافته است، اما آنچه حتمی ‌است اینکه قیمت «ذرت، جو و گندم» و مخصوصا جو و ذرت به شدت افزایش پیدا می‌کند.