مجموع قوانین و دستورالعمل‌های حاکم بر صنعت باعث شده تا تولیدکننده تمام تمرکزش را معطوف به حفظ خود در بازار کند و کمتر شرکتی سراغ نوآوری و تحقیق و توسعه برود و همین امر شرایط را به گونه‌ای پیش برده که فارغ‌التحصیلان و پژوهشگرانی که می‌توانند با طرح‌های جدید باعث رشد و بالندگی صنعت لوازم خانگی شوند، راه مهاجرت به کشورهای توسعه‌یافته را در پیش بگیرند. موضوعی که در سال جدید در منویات مقام معظم رهبری هم مورد تاکید قرار گرفت تا امسال به عنوان سال «تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری شود.

شرکت «افتخار صنعت ماهان» با نام تجاری تکنو لایو و تکنولند یکی از شرکت‌هایی است که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ و به صورت OEM  (تولید بیرون از کارخانه) آغاز کرد، اما در ادامه با تحقیق و توسعه رو به تولید محصولاتی از جمله گروه گازسوز و حرارتی آورد تا امروز سبد کالایی کامل و جامعی به بازار ارائه کند.

بازار با ابزارهای تعزیراتی کنترل نمی‌شود

27 (1) copy

حامد کلاهدوزان، مدیر عامل شرکت «افتخار صنعت ماهان» به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: یکی از مشکلات این روزهای صنعت لوازم خانگی درج قیمت تولید روی محصولات است. قطعا چنانچه قیمت‌گذاری عالمانه و بادرایت انجام شود و شرایط تمامی‌ صنوف صنعت لوازم خانگی در نظر گرفته شود، می‌توان وضعیت را سرو‌سامان داد اما قطعا با ابزارهای تعزیراتی نمی‌توان بازار را کنترل کرد.  وی می‌افزاید: قطعا چنانچه دولت موضوعاتی نظیر نوسانات نرخ ارز را کنترل کند و هزینه‌های گمرک و هزینه‌های سربار و ... افزایش پیدا نکند، تولیدکننده‌ها با قیمت‌گذاری هیچ‌گونه مشکلی ندارند.  به هر حال هیچ تولیدکننده‌ای دوست ندارد قیمت‌ها افزایش پیدا کند، چرا که با افزایش قیمت‌ها میزان قدرت خرید مردم کاهش پیدا می‌کند و در نهایت کاهش فروش  را به همراه خواهد داشت.

تولیدکننده مخالف شفاف‌سازی نیست

کلاهدوزان با اشاره به اینکه هیچ تولیدکننده‌ای با شفاف‌سازی مخالف نیست، ادامه می‌دهد: اینکه قیمت تولید روی محصولات درج شود، باید منتظر به بیراهه رفتن صنعت لوازم خانگی باشیم، چرا که وضعیت لوازم خانگی با محصولات مصرفی و خوراکی کاملا متفاوت است. به هر حال برخی محصولات ممکن است تا بیش از یک سال در انبارها بمانند. طبیعی است که فروشنده باید به قیمت روز محصولش را عرضه کند. از سوی دیگر چنانچه قیمت تولید بدون در نظر گرفتن حاشیه سود فروشنده درج شود، عملا انگیزه‌ای برای این گروه باقی نمی‌ماند. بنابراین ترجیح می‌دهند سراغ کالاهای خارجی قاچاق بروند تا بتوانند سودشان را هم دریافت کنند. بنابراین در حالی که هدف طرح ساماندهی بازار است، اما در عمل منجر به رواج قاچاق می‌شود. در این خصوص باید کارگروه تخصصی با حضور چند مدیر از بخش‌های مختلف صنعت لوازم خانگی مانند تولیدکننده محصول نهایی، قطعه‌ساز و فروشنده  برگزار و جوانب امر سنجیده شود. این در حالی است که هم‌اکنون تصمیماتی مانند درج قیمت تولید روی محصولات توسط کارشناسانی اتخاذ می‌شود که در بطن تولید حضور ندارند.  

تولید گران تمام می‌شود

مدیر عامل افتخار صنعت ماهان در مورد صادرات عنوان می‌کند: متاسفانه صنعت لوازم خانگی در بخش تولید با مشکلات اساسی مواجه است. مشکلات باعث شده که تولیدکننده نتواند با تمام ظرفیت فعالیت کند. بنابراین شرایط باید برای شرکت‌ها فراهم باشد. نکته دیگر اینکه تولید در ایران امروزه گران تمام می‌شود و به همین دلیل امکان رقابت با سایر تولیدکنندگان خارجی برای در اختیار گرفتن بازارهای منطقه‌ای به ندرت فراهم می‌شود. به طور نمونه مواد اولیه مانند ورق فولادی که باید توسط شرکت‌ها از بورس و با قیمت روز خریداری شود، به دلیل نبود سیاست‌های درست از بازار آزاد خریداری می‌شود و این به معنای افزایش هزینه‌های تولید است. وی با انتقاد از نگاه جزیره‌ای برای حل مشکلات صنعت لوازم‌خانگی تصریح می‌کند: امروزه تولیدکننده، قطعه‌ساز، بازرگان و فروشنده هر کدام به تنهایی در‌صدد حل مشکل خود هستند در حالی که باید با راهکاری  جامع و دور یک میز دنبال حل مشکل باشیم. این نگاه جزیره‌ای بیش از هر کس تولیدکننده و مصرف‌کننده را دچار مشکل می‌کند.

برخی مدیران دولت درک درستی از تولید ندارند

مدیرعامل افتخار صنعت ماهان می‌افزاید: چند سالی است که مقام معظم رهبری بر ضرورت توجه به تولید داخلی تاکید دارند. ایشان با درک دقیق مساله امسال را سال «تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین»  نام‌گذاری کردند و این موضوع در صنعت لوازم خانگی بسیار ضروری است. هر چند دولت سیزدهم برخی از کارخانه‌های ورشکسته و تعطیل را احیا کرد، اما واقعیت این است که برخی مدیران دولتی وزارت صمت درک درستی از مشکلات بخش تولید ندارند و در این راستا برنامه‌ای وجود ندارد.

وی در ادامه با اعلام حمایت از طرح‌های نخبگان و پژوهشگران اعلام می‌کند: به عنوان مدیر عامل شرکت افتخار صنعت ماهان اعلام می‌کنم چنانچه هر نخبه و پژوهشگری می‌تواند با نوآوری به بهبود کیفیت محصولات یا موضوعات مهمی ‌مانند کاهش مصرف انرژی کمک کند این آمادگی را داریم که از حضور او در شرکت بهره بگیریم. به هر حال امروز بخش زیادی از نخبگان ما جذب شرکت‌های دانش‌محور کشورهای دیگر می‌شوند و اگر غفلت کنیم به زودی نیروی ماهری برای خلق ثروت در کشور نخواهیم داشت. وی در پایان می‌گوید: تنها راهی که برای رهایی از وابستگی وجود دارد حمایت از تولید داخلی است و چرخ اقتصاد جز از این طریق به حرکت درنمی‌آید و مسوولان باید نگاهشان را به مقوله تولید تغییر دهند و باید نقش راهبری و نظارتی را برای هماهنگی بخش‌های مختلف ایفا کنند.