وی گفت: باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که انسولین با برندهای مختلفی در دنیا تولید می‌شود و درحال حاضر انسولین گلارژین که اصلی‌ترین و پرمصرف‌ترین نوع انسولین است برای حداقل ۶ ماه در انبارهای ما موجود است و کمبودی وجود ندارد.

برندهای خاص دارویی جزو کمبود محسوب نمی‌شوند

همچنین اینانلو در مورد وضعیت داروی دسفرال که نمونه دارویی برند مورد مصرف بیماران تالاسمی ‌است گفت: دلیل کمبود این دارو تاخیر در تخصیص ارز طی ماه‌های گذشته و تاخیر در ثبت سفارش آن در شرکت تولید‌کننده خارجی بود که محموله ثبتی، مردادماه تامین می‌شود. البته سال گذشته در حد توان و به میزان بیش از سال ۹۹ دسفرال وارد کشور شده است. در وضعیت فعلی نیز نمونه تولید داخل آن در کشور موجود است و مشکلی نداریم.

وی درمورد داروی دکارلین نیز اظهار کرد: تریپتورلین ۱/ ۰ در لیست کمبود است و دز ۲۵/ ۱۱ تریپتورلین این دارو قرار است توسط یک شرکت دارویی داخلی تولید شود. اینانلو ادامه داد: در اسفند ماه ۲میلیون دز داروی الندرونیت تولید شده و در حال حاضر یک میلیون عدد در حال تولید است، درمورد داروی فاکتور ۸ نیز معادل ۵/ ۴ ماه موجودی داریم.

وی با اشاره به اینکه واردات داروهای دارای مشابه تولید داخل با محدودیت مواجه است، گفت: بنابراین برخی داروهای برند جزو کمبود دارویی محسوب نمی‌شوند چراکه دارای مشابه تولید داخل هستند، داروهای زلودا و ویکتوزا از این دسته داروها محسوب می‌شوند. به گفته مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو، در مورد داروی دائولین معادل ۳ماه، پرازوسین دز ۱ معادل ۴۲میلیون عدد تولید و دز ۵ معادل ۱۳میلیون تولید شده، کپسول فنی‌توئین معادل ۱۰ماه، گلی کلازید دز ۳۰ و۶۰  بالای چهار ماه و دز ۸۰  چهار ماه موجودی داریم.  اینانلو در مورد داروی آلبومین گفت: به دلیل محدودیت منابع ارزی، میزان موجودی کاهش پیدا کرده و به زودی محموله‌های جدید وارد کشور می‌شود. وی همچنین از تلاش برای تامین هرچه سریع‌تر داروی ترازوسین خبر داد.