ضرورت حمایت دولت برای افزایش داخلی سازی

مدیر عامل «لوازم خانگی آنتیک» اظهار کرد: در محصولات لوازم‌خانگی که عمق داخلی‌سازی اندک است و بیشتر قطعات به جای تولید، مونتاژ می‌شوند بهتر است اجازه واردات برندهای خارجی داده شود تا رقابت سالم در بازار شکل بگیرد. محمدرضا جعفری در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اعلام این مطلب، گفت: ممنوعیت واردات برندهای خارجی لوازم خانگی را باید تقسیم‌بندی کرد. در محصولاتی که تولید کافی و با کیفیت داریم باید واردات محصولات مشابه خارجی کنترل و محدود شوند، اما در بخش‌هایی که امکان تولید محصولات لوازم خانگی را به میزان کافی نداشته یا محصولاتی که امکان تولید آنها را در حد استاندارد جهانی نداریم باید اجازه واردات داده شود. مثلا محصول تلویزیون در کشور به صورت صنعت مونتاژ بوده و بیشتر قطعات آن وارداتی بوده و عمق داخلی‌سازی نداریم. در این بخش‌ها باید اجازه واردات داده شود تا بتوانیم رقابت سالمی در بازار داشته باشیم. وی افزود: باید کارشناسی دقیقی روی تک تک محصولات لوازم خانگی صورت گرفته و دولت کمک کند تا تکنولوژی تولید محصولات وارد کشور شده و توان رقابت با محصولات خارجی ایجاد شود. این کمک می‌تواند به صورت تزریق منابع برای ورود خطوط تولید در حد و اندازه‌ محصولات خارجی در داخل کشور باشد.

کاهش تقاضای مصرف کننده در بخش لوازم خانگی

مدیر عامل «لوازم خانگی آنتیک» به لزوم تحریک تقاضا در صنعت لوازم خانگی اشاره کرد و ادامه داد: در همه جای دنیا در دوره رکود، دولت برای تحریک تقاضا کارت‌های اعتباری را به بخش متوسط جامعه تخصیص می‌دهد. در حال حاضر سطح تقاضای مصرف‌کننده کاهش یافته زیرا حقوق و دستمزد در سال‌های گذشته با افزایش قیمت کالاها تناسب ندارد. این موضوع باعث شده که در سبد خانوار تنها به اقلام ضروری توجه شود و بسیاری از کالاها مانند مبلمان و لوازم خانگی دچار رکود شده‌اند. اعتقاد دارم دولت باید به هر نحوی تقاضا در بخش لوازم خانگی را تحریک کرده تا کارخانه‌ها بتوانند تولید بیشتری داشته و قیمت‌ها را بتوانند بیشتر کاهش دهند. زیرا ظرفیت تولید در کاهش قیمت تمام شده اهمیت دارد.

وی با اشاره به رابطه کاهش تقاضا و تامین مواد اولیه گفت: در سال‌های گذشته در تهیه مواد اولیه پتروشیمی‌ و فولاد مشکل داشتیم اما در حال حاضر به علت کاهش تقاضای مصرف‌کنندگان، وضعیت تامین مواد داخلی مطلوب‌تر بوده و عرضه بیشتر از تقاضا است. و در بسیاری از قطعات مورد نیاز برای تولید یخچال فریز مانند ABS و مواد یورتان را از داخل تامین می‌کنیم.  مدیر عامل لوازم خانگی آنتیک افزود: تنوع مواد اولیه در تولید محصولات لوازم خانگی به‌ویژه یخچال و فریز بسیار بالا بوده و بعضی از قطعات از خارج وارد می‌شوند. اما واردات مواد اولیه مسائل و ریسک‌های خاص خود را دارد و موجب ایجاد هزینه‌های بالاتر برای تولیدکنندگان و زمان طولانی‌تر تامین مواد اولیه می‌شود. با همه این مشکلات تولید کنندگان این ریسک‌ها را به جان می‌خرند تا تولید را به سرانجام برسانند. وی با اشاره به لزوم حمایت دولت در داخلی‌سازی قطعات مورد نیاز برای تولید لوازم‌خانگی گفت: محصول اجاق گاز جزو مواردی است که در بخش قطعات مورد نیاز، نیازی به واردات نداریم. در محصول یخچال فریزر هم دولت باید کمک کند تا قطعه کمپرسور در داخل کشور تولید شود و دیگر وارد کننده این قطعه نباشیم. در این بخش‌ها دولت باید دخالت کند و به طور مثال سرمایه‌گذار خارجی را مجاب کند تا در کشور کارخانه احداث و کمپرسور تولید کند تا بتوانیم به عمق داخلی‌سازی بیشتری برسیم.

دولت راهبری کند نه دخالت

جعفری با اشاره به راهبری دولت برای حل مشکلات گفت: اعتقاد به دخالت مستقیم دولت ندارم، اما دولت باید صنعت را هدایت کند. دولت باید بازار را رصد کرده و نقاطی که کمبود داریم را مدیریت کند.  وی افزود: سال‌های تحریم یک فرصت برای صنعت بوده و بسیاری از تولیدکنندگان با ظرفیت عالی در حال تولید هستند. دولت به جای آزادسازی واردات مانند گذشته،  بهتر است امکانات لازم را برای سرمایه‌گذاری در اختیار تولیدکننده قرار داده تا سرمایه‌گذاری کرده و ماشین‌آلات تولید روز دنیا وارد شود. در صورت نهایی شدن برجام، دولت نباید مجدد راه گذشته را پیش بگیرد و مجوز واردات انبوه را صادر کند. در این صورت تمامی ‌سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بخش تولید از بین خواهد رفت. این موضوع نیازمند مدیریت بیشتر است.  وی درباره موضوع اجباری شدن درج قیمت تولیدکننده روی محصولات اظهار کرد: چون محصولات لوازم‌خانگی با شرایط متفاوتی (نقدی، اقساطی و مدت‌دار) به فروش می‌رسند. طبیعتا خریداران چند ماهه محصولات، قیمت بالاتری پرداخت می‌کنند. در نتیجه موضوع اجباری شدن درج قیمت تولیدکننده روی محصولات کار را پیچیده می‌کند. اعتقاد دارم عرضه و تقاضای بازار باید قیمت محصول را تعیین کند و با این روش نمی‌توان قیمت‌ها را کنترل کرد.

برنامه ویژه برای صادرات

مدیر عامل لوازم‌خانگی آنتیک درباره برنامه توسعه این شرکت خاطرنشان کرد: برای تکمیل سبد محصولات و همچنین گشایش بازارهای جدید برنامه داریم. شرکت روی موضوع صادرات حساب ویژه‌ای باز کرده و در پنج دوره متوالی از جمله سال گذشته به عنوان صادرکننده نمونه انتخاب شده‌ایم. صادرات محصولات لوازم خانگی اهمیت ویژه‌ای دارد و نمایانگر تولیدات ایران در کشورهای هدف صادراتی است. تمامی‌تلاش ما این است که عمده تولیدات را به خارج کشور صادر کنیم.  شرکت لوازم خانگی آنتیک سال ۱۳۷۱ در شهرک صنعتی شهر اراک فعالیت خود را با تولید ماشین لباسشویی آغاز کرده و در ادامه محصولاتی مانند اجاق گاز و یخچال فریز را نیز  به سبد محصولات خود اضافه کرده است.