رئیس هیات‌مدیره شرکت «دما اتحاد» به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: اقتصاد مولفه‌هایی دارد که طبق آن می‌توان تا حدود زیادی آینده را پیش‌بینی کرد، اما زمانی که اقتصاد سیاسی شود، پیش‌بینی آینده از اقتصاددان‌ها برنمی‌آید؛ بنابراین هم‌اکنون نمی‌توان به روشنی در مورد آینده تولید به‌ویژه در صنعت لوازم خانگی پیش‌بینی قابل اطمینانی ارائه کرد و بیشتر باید بر اساس فرضیات صحبت کنیم. به طور نمونه چنانچه برجام امضا شود، با توجه به درآمد بالای بخش‌های پتروشیمی ‌و نفت می‌توان گفت اقتصاد کشور چالش بزرگی پیش رو نخواهد داشت و شاهد تورم بالای ۲۰ درصد نخواهیم بود.

جلوگیری از گران شدن بدون بررسی متغیرها

محمد خضرایی، با انتقاد از عملکرد سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولیدکننده عنوان می‌کند: متاسفانه شاهدیم که این سازمان یک شبه دستور جلوگیری از افزایش قیمت‌ها را صادر می‌کند در حالی که مولفه‌های قیمت را مد نظر قرار نمی‌دهند. به نظر می‌رسد این سازمان بین گران‌فروشی و گران شدن نمی‌تواند تفاوت قائل شود.  حتی بین شرکت‌های محصول ساز و قطعه‌ساز هم نمی‌تواند تفکیک درستی قائل شود.   این تولیدکننده تصریح می‌کند: واقعیت این است که قطعه سازان به نسبت تولیدکنندگان محصول، کمتر از سوی سازمان حمایت تحت فشار هستند، اما از طرفی قطعه سازان در سیاستگذاری‌ها دیده نمی‌شوند در حالی که جایگاه بسیار مهمی‌ در صنعت دارند. البته این به آن معنا نیست که تولیدکنندگان محصول از طرف مسوولان به درستی درک می‌شوند چرا که متاسفانه کارشناسان صنعت لوازم خانگی وزارت صمت با درد تولید آشنایی ندارند.

فرهنگ نادرست صنعت

خضرایی ادامه می‌دهد: متاسفانه فرهنگ درستی در صنعت ما رایج نیست. به طور مثال اغلب شرکت‌های تولیدکننده محصولات لوازم خانگی در زمان خرید قطعات مورد نیاز هیچ‌گونه توجهی به آزمایشگاه  و واحد کنترل کیفیت ندارند. ما به عنوان شرکتی که به کشورهایی نظیر ترکیه المنت صادر می‌کنیم، با فقدان مشتری مورد نیاز در داخل مواجه هستیم این در حالی است که شرکت‌های داخلی همان المنت را از کشورهای مقصد صادرات ما از جمله ترکیه خریداری می‌کنند. رئیس هیات‌مدیره «دما اتحاد» تصریح می‌کند: متاسفانه نه تنها در کشور ما تولید برخی قطعات از جمله المنت مشمول استاندارد اجباری نیست و برخی از این خلأ سوءاستفاده می‌کنند، حتی در مبادی واردات کالا به کشور هم این حساسیت وجود ندارد و صرفا قیمت‌ها کارشناسی می‌شود. در حالی که حتی کالایی مانند فولاد برای ورود به کشور مشمول استاندارد اجباری است. وی با اشاره به اینکه اغلب محصولات ما بعد از استفاده  در محصول نهایی به کشورهای دیگر صادر می‌شود، می‌گوید: بیش از ۵۰ درصد محصولات ما از این طریق صادر می‌شود، اما متاسفانه همچنان به دلایل فرهنگی برخی تولیدکننده‌ها واردات کالاهای مشابه را در دستور کار قرار می‌دهند.

رشد بیش از ۶ برابری تولید المنت

خضرایی با اشاره به تولید کارخانه «دما اتحاد» عنوان می‌کند: تا چهار سال پیش میانگین تولید ماهانه ما ۵۰ هزار المنت بود و امروز این رقم به ۳۲۰ هزار المنت رسیده است و تلاش ما این است که این رقم به ۵۰۰ هزار المنت برسد. البته دستیابی به این عدد نیازمند فراهم بودن شرایط تولید است. خضرایی با انتقاد از نگاه دوگانه دولت به بخش خصوصی و نهادهای زیر مجموعه خود می‌گوید: برخی از ادارات نرخ تعرفه‌های خود را تا چند برابر نسبت به سال گذشته افزایش داده‌اند و این اتفاق تولیدکننده را دچار مشکل می‌کند با این وجود دولت بدون توجه به این افزایش تعرفه‌ها با قاطعیت از شرکت‌های صنعت لوازم‌خانگی می‌خواهد قیمت‌ها را یک شبه به سال قبل برگردانند. قطعا تولید کننده تمایلی به گران شدن کالاها ندارد و بیشتر از هر کس دیگری حداقل برای افزایش قدرت خرید مردم خواهان گران نشدن است، اما واقعیت این است که با توجه گرانی تمامی‌ عوامل دخیل در تولید، چاره دیگری وجود ندارد و برای ادامه حیات کارخانه‌ها باید قیمت‌ها افزایش پیدا کند. مدیر عامل دما اتحاد با انتقاد از نگاه به تولیدکننده در کشور می‌گوید: متاسفانه تولیدکننده در کشور ما اغلب به عنوان سوداگر از سوی مسوولان دیده می‌شود در حالی که اگر تولیدکننده صرفا به فکر کسب سود باشد، سراغ تولید نمی‌رود و سرمایه‌اش را در بازارهای غیر مولد و البته سود‌ساز به کار می‌گیرد، اما ایجاد اشتغال یک هدف بسیار مهم در نگاه تولیدکننده است. اینکه شرایط و سیاست‌های موجود تولیدکننده را به سمتی می‌برد که برای گرفتن حق طبیعی تولید فریاد بزند، جای تاسف است.