به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از خبرگزاری رویترز، هفته گذشته ایالات متحده گفت اگر چین به روسیه کمک کند تا تحریم‌های غرب را دور بزند، ممکن است با عواقب سختی روبه‌رو شود. این در حالی است که تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا دربرگیرنده برخی اقدامات اقتصادی است که دسترسی روسیه به ارز خارجی را محدود می‌کند و پردازش پرداخت‌های بین‌المللی را برای این کشور پیچیده می‌کند. شرکت CNOOC از اظهارنظر در این خصوص خودداری کرد.

در حالی که شرکت‌ها در فواصل زمانی معین سبدهای سرمایه‌گذاری خود را مورد بازنگری قرار می‌دهند، اما با گذشت کمتر از یک دهه از ورود شرکت دولتی CNOOC به سه کشور غربی از طریق سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد دلاری در شرکت Nexen کانادا، معامله‌ای که قهرمان چینی را به یک تولیدکننده پیشرو جهانی تبدیل کرد، به نظر می‌رسد این شرکت در حال آماده شدن برای خروج از غرب است. براساس محاسبات رویترز، این دارایی‌ها که شامل سهام در میادین اصلی دریای شمال، خلیج مکزیک و پروژه‌های عظیم شن و ماسه نفت کانادا می‌شود، حدود ۲۲۰ هزار بشکه نفت معادل در روز تولید می‌کنند.

ماه گذشته، رویترز گزارش داد   شرکت ملی نفت فلات قاره چین از بانک آو آمریکا کمک خواسته تا برای فروش دارایی‌های خود در دریای شمال که شامل سهام در یکی از بزرگ‌ترین میادین این حوزه نفتی است، آماده شود. منابع گفتند CNOOC پیش از عرضه عمومی ‌برنامه‌ریزی شده خود در بورس شانگهای در اواخر این ماه، یک فرآیند بازنگری در پرتفوی جهانی خود را آغاز کرده است که هدف اصلی آن بهره‌برداری از منابع مالی جایگزین پس از حذف سهام آن در ایالات متحده در اکتبر گذشته است. این فرآیند بخشی از اقدامات دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ بود که چندین شرکت چینی را هدف قرار داد که به گفته واشنگتن در مالکیت یا کنترل ارتش چین بودند و متعاقب آن دولت چین این اقدام را به شدت محکوم کرد.

همچنین CNOOC از افزایش قیمت نفت و گاز به دلیل حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه استفاده می‌کند و امیدوار است در حالی که کشورهای غربی به دنبال توسعه تولید داخلی خود برای جایگزینی انرژی روسیه هستند، مشتریان بسیاری را جذب کند. منابع می‌گویند، این شرکت در حالی که به دنبال ترک غرب است، به دنبال به دست آوردن دارایی‌های جدید در آمریکای لاتین و آفریقا نیز هست و همچنین می‌خواهد توسعه چشم‌اندازهای بزرگ و جدید در برزیل، گویان و اوگاندا را در اولویت قرار دهد.

یک منبع ارشد صنعتی به شرط ناشناس ماندن به دلیل حساسیت موضوع، در گفت‌وگو با رویترز اظهار کرد شرکت ملی نفت فلات قاره چین به دنبال فروش دارایی‌های حاشیه‌ای خود در بریتانیا، کانادا و ایالات متحده است که مدیریت آنها برای این شرکت با دشواری همراه بوده است. این منبع صنعتی ماه گذشته گفت مدیریت ارشد CNOOC، از جمله وانگ دانجین، مدیریت دارایی‌های سابق Nexen را به دلیل تشریفات اداری پیچیده و هزینه‌های عملیاتی بالا در مقایسه با کشورهای در حال توسعه، یک مشکل بزرگ برای این شرکت می‌داند.

این منبع افزود: CNOOC به ویژه در ایالات متحده با موانع بسیاری مواجه شده است، مانند اخذ مجوزهای امنیتی مورد نیاز واشنگتن برای ورود مدیران چینی خود به این کشور، که کار را برای مدیریت دارایی‌های چینی‌ها در ایالات‌متحده بسیار دشوار کرده است. وی در ادامه افزود: دارایی‌هایی مانند تاسیسات این غول نفتی در آب‌های عمیق خلیج مکزیک از نظر فناوری چالش‌برانگیز هستند و شرکت ملی نفت فلات قاره چین برای بهره‌برداری از آن نیاز به همکاری با شرکای غربی خود دارد، اما مدیران شرکت حتی اجازه بازدید از دفاتر ایالات متحده خود را نداشتند.

شرایط CNOOC در تمام این سال‌ها دردناک بود و قرار دادن این شرکت توسط دولت ترامپ در لیست سیاه، شرایط را بدتر کرد. این شرکت در دفترچه راهنمای قبل از عرضه اولیه عمومی ‌خود اعلام کرد ممکن است با تحریم‌های بیشتری روبه‌رو شود. سخنگوی شرکت ملی نفت فلات قاره چین اعلام کرد: ما نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که در صورت تغییر سیاست‌ها در آینده آیا این شرکت یا شرکت‌های وابسته و شرکای آن تحت تاثیر تحریم‌های ایالات متحده قرار خواهند گرفت یا خیر. در ایالات متحده، CNOOC دارایی‌هایی در حوزه‌های شیل ایگل فورد و راکی در خشکی و همچنین سهام در دو میدان بزرگ دریایی در خلیج مکزیک، آپوماتو دارد.

شرکت ملی نفت فلات قاره چین یکی از شرکت‌های بزرگ نفتی چین است. این شرکت، سومین شرکت بزرگ نفتی، در جمهوری خلق چین، پس از شرکت ملی نفت چین و شرکت پتروشیمی ‌چین است. تمرکز شرکت ملی نفت فلات قاره چین در زمینه بهره‌برداری، اکتشاف و توسعه نفت خام و گاز طبیعی در میادین فراساحلی چین است.