کمک شرکت «سئون» برای مقابله با کلاهبرداری بانکی

این بودجه همچنین برای کمک به توسعه فعالیت‌های سئون در ایالات متحده و همچنین آمریکای لاتین و آسیا اختصاص خواهد یافت. به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از خبرگزاری CNBC، شرکت سئون که به خوبی با سلایق مشتریانی مانند ریوالوت، افترپی، شرکت نرم‌افزار استرالیایی و نوبانک، شرکت خدمات مالی و بانکداری برزیلی آشنا است، گفت فناوری آن به گونه‌ای طراحی شده است که مبارزه با کلاهبرداری را برای شرکت‌های مالی مختلف آسان‌تر کند. نرم‌افزار این شرکت آدرس ایمیل، شماره تلفن و سایر داده‌های مصرف‌کنندگان را برای ایجاد «ردپای دیجیتالی» تجزیه و تحلیل می‌کند و از علم یادگیری ماشین برای تعیین واقعی یا مشکوک بودن هویت آنها استفاده می‌کند. به گفته دو فرد آشنا با موضوع در رابطه با اطلاعات خصوصی که ترجیح دادند ناشناس باقی بمانند، ارزش این شرکت پس از آخرین دور تامین مالی، اکنون به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است. تداوم شتاب در کلاهبرداری فناوری مالی، باعث تعجب برخی کارشناسان شده است. تامی ‌نیکلاس، یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل شرکت آلیاژ، که نرم‌افزارش به فین‌تک‌ها کمک می‌کند تا از تقلب جلوگیری کنند و با قوانین «مشتری خود را بشناسید» مطابقت داشته باشند، در ایمیلی گفت: تقلب در حال حاضر واقعا گسترده است و شرایط واقعا بد است و بدتر نیز خواهد شد. او افزود این امر به این معنی نیست که فین‌تک‌ها و بانک‌ها در زمینه پیشگیری از تقلب بدتر می‌شوند یا در موضع‌گیری‌های خود ضعیف‌تر عمل می‌کنند. بلکه موضوع این است که جنایتکاران باهوش‌تر و قدرتمندتر می‌شوند. کلاهبرداران از هر زمان دیگری بودجه بهتری دریافت می‌کنند مانند دریافت پول از دولت‌ها به بهانه کمک‌های دوران پاندمی ‌و این امر آنها را جسورتر و مجهزتر می‌کند.

جلوگیری از دور زدن تحریم‌های روسیه

تاماس کادار، مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذاران سئون گفت شرکت او در بحبوحه تهاجم روسیه به اوکراین، شاهد افزایش تقاضا برای ابزارهایی بوده است که تراکنش‌های افراد و نهادهای تحریم شده و همچنین افراد افشا شده سیاسی را ریشه‌کن می‌کنند. بخشی از این سرمایه تزریق شده به این شرکت صرف ارائه راهکارهایی در راستای مقابله با استفاده احتمالی از برنامه‌های فین‌تک برای پولشویی و فرار از تحریم‌ها می‌شود.

کادار در گفت‌وگو با CNBC اظهار کرد: ما در حال کار روی ایجاد بازویی برای حمایت از این نیاز امنیتی پایگاه مشتریان خود هستیم. فین‌تک‌ها تحت فشار فزاینده‌ای برای مقابله با فرار از تحریم‌های روسیه قرار گرفته‌اند، به‌ویژه در خصوص بخش‌هایی که قدرت کنترل‌ آنها روی آن نسبت به بانک‌ها ضعیف‌تر باشد. در ماه فوریه، شرکت پی‌پل، غول تجارت الکترونیکی و سامانه انتقال وجه آنلاین اعلام کرد بیش از ۴ میلیون حساب کاربری را پس از تشخیص غیر قانونی بودن آنها حذف کرده است.

سئون همچنین در حال کار روی برنامه‌ای است که مشاغل آنلاین را بررسی می‌کند تا ببیند آیا سهامداران آنها در لیست تحریم‌ها قرار دارند یا خیر. کادار در ادامه افزود، چنین ابزارهایی می‌توانند تشخیص دهند که آیا شخصی فقط یک مجموعه شرکت پوسته‌ای برای پولشویی ایجاد می‌کند یا تحت عنوان هویت جعلی برای مخفی کردن دارایی‌های خود کار می‌کند. او اعلام کرد سئون ارائه این ویژگی را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است تا در سه ماه آینده آن را به خدمات خود اضافه کند.  

به گفته چارلز دلینگپول، مدیر عامل ComplyAdvantage  یک پلتفرم مبارزه با پولشویی که در سال ۲۰۱۴ تاسیس شد و سرمایه‌گذار اولیه در سئون است، جنگ روسیه علیه اوکراین به این معناست که مطمئنا هرگز زمان چالش‌برانگیزتری از امروز برای موسسات مالی بین‌المللی وجود نداشته است. دلینگپول به CNBC گفت: بیماری کووید تغییر سریعی را بین مردم به سمت فعالیت‌های آنلاین بانکی به دور از شعبه‌ها ایجاد کرد که باعث شد کلاهبرداران فرصت‌های بیشتری برای تداوم فعالیت‌های مجرمانه خود به دست آورند.

گسترش سئون در ایالات متحده

این بودجه همچنین برای کمک به توسعه سئون در ایالات متحده و همچنین آمریکای لاتین و آسیا اختصاص خواهد یافت. بنس جندروساک، مدیر عملیاتی این شرکت خاطرنشان کرد: از آنجا که کلاهبرداری آنلاین یک مساله مهم در صنعت مالی و بانکداری ایالات‌متحده است، ما تیم ایالات متحده خود را به شدت تقویت خواهیم کرد. سال گذشته، این شرکت دفاتر جدیدی را در آستین، تگزاس و جاکارتا، اندونزی افتتاح کرد و نیروی کار خود را ۴ برابر کرد و در مجموع به ۲۰۰ نفر رساند. سئون انتظار دارد تعداد کارکنان خود را در ۱۲ ماه آینده تقریبا دو برابر کند.  این شرکت می‌گوید درآمد سالانه آن تقریبا در سال ۲۰۲۱ سه برابر شد، در حالی که پایگاه مشتریان آن به بیش از دو برابر افزایش یافت و از ۱۰۰ به ۲۵۰ رسید. تاماس کادار و جندراسک پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی خود، سئون را در سال ۲۰۱۷ در بوداپست مجارستان تاسیس کردند. کادار از آن زمان به بعد دفتر مرکزی شرکت را به بریتانیا منتقل کرده است. شرکت سئون با تعدادی از استارت‌آپ‌ها از جمله شرکت رسکیفاید که یک شرکت سهامی‌عام فعال در زمینه ارائه نرم‌افزارها و فناوری‌هایی برای جلوگیری از تقلب و استرداد وجه است و همچنین شرکت Arkose Labs مستقر در ایالات متحده فعال در زمینه پیشگیری از کلاهبرداری و تقلب اینترنتی، رقابت می‌کند.