دولت به کمک صنعت لوازم خانگی آمد

محمدمهدی برادران درباره افزایش قیمت مواد اولیه تولید لوازم خانگی گفت: ما در تلاش هستیم که لوازم خانگی رشد انحصاری و رانتی پیدا نکند، اما در عین حال از ابتدای دولت تلاش کردیم جلوی افزایش قیمت لوازم خانگی را بگیریم. عمده لوازم خانگی امروز قیمت‌های ۶ ماه پیش را دارد. همچنین تلاش کردیم روند افزایش قیمت فولاد را بگیریم و تلاش می‌کنیم در حوزه پتروشیمی ‌با مصوبات جدید روند رشد قیمت‌ها را که به قیمت‌های جهانی گره خورده است، بگیریم. این انتظار بجای تولیدکنندگان داخلی است. وی افزود: دولت مصوبات کاهش قیمت‌های محصولات پتروشیمی ‌را ابلاغ کرده است که علاوه بر صنایع لوازم خانگی در سایر حوزه‌ها نیز شاهد کاهش قیمت مواد اولیه پتروشیمی ‌و تعدیل قیمت‌ها خواهیم بود.

معاون وزیر صمت همچنین درپاسخ به این سوال که با توجه به تغییر نرخ محاسبه ارز برای واردات قطعات لوازم خانگی به ارز نیمایی قیمت کالا‌های تمام‌شده افزایش خواهد یافت، گفت: با توجه به کاهش وابستگی صنایع لوازم خانگی و افزایش داخلی‌سازی الان وابستگی ما به ارز در بخش لوازم خانگی به زیر یک میلیارد دلار در سال رسیده است که کاهش ۴۰ درصدی ارزبری صنایع لوازم خانگی را نشان می‌دهد، اما هنوز بخشی از قطعات لوازم خانگی از خارج وارد می‌شود که قرار است با ارز نیمایی محاسبه شود لذا برای کمک به تولیدکننده و در نهایت مصرف‌کننده و همراهی و همکاری ستاد اقتصادی دولت تلاش کردیم نرخ تعرفه‌های گمرکی را کاهش دهیم تا این افزایش هزینه جبران شود و قیمت‌ها افزایش نیابد.

وی با بیان اینکه طرح مقابله با کالای قاچاق و تقلبی از پایان اردیبهشت در بخش لوازم خانگی آغاز می‌شود، اظهار کرد: بر این اساس ماهانه اقدامات تکمیلی برای ارتقای سطح شفافیت بازار و کیفیت برای رسیدن به اهداف طرح یعنی کالای مطمئن، داخلی و استاندارد و همچنین واردات قانونی انجام می‌شود. برادران با بیان اینکه هر ماه یکی از کالاها در دستور کار طرح مقابله با قاچاق و تقلب قرار می‌گیرد، تصریح کرد: این طرح با همکاری اصناف، انجمن‌ها و سازمان‌های نظارتی اجرا می‌شود. البته این طرح نافی سایر طرح‌های مقابله با قاچاق نیست بلکه برای بررسی بیشتر به ویژه در حوزه تکمیل سامانه‌ها انجام می‌شود.