افزایش تولید تختال فولاد مبارکه در فروردین‌ماه

 مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم در گفت‌وگویی اظهارکرد: این حجم از تولید با شناسایی و کاهش زمان‌های توقف تجهیزات، افزایش زمان آماده‌به‌کاری تجهیزات، استفاده حداکثری از زمان‌های کاری و با تلاش سرمایه‌های انسانی ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه محقق شد.  قاسم خوشدل‌پور افزود:  در فروردین‌ ۱۴۰۱، به میزان ۴ هزار و ۱۴۰ ذوب تولید شد که رشد بیش از ۶ درصدی نسبت به زمان مشابه سال قبل داشت. در این ماه اغلب کوره‌های قوس الکتریکی بیش از ۵۰۰ ذوب تولید کردند که کوره شماره ۸ ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم با تولید ماهانه ۵۴۵ ذوب در این زمینه رکورددار بوده است.  وی تصریح کرد: این در حالی است که طی مدت مشابه سال قبل، یکی از کوره‌های قوس الکتریکی به‌تنهایی به میزان ۵۰۱ ذوب تولید کرد. مدت‌زمان تخلیه تا تخلیه هریک از این کوره‌ها به ۸۳ دقیقه رسیده و کاهش ۷ دقیقه‌ای نسبت به فروردین ۱۴۰۰ (زمان ۹۰ دقیقه‌ای) داشته که نشان از افزایش بهره‌وری تجهیزات این ناحیه دارد. 

مدیر تولید فولاد مذاب شرکت فولادمبارکه نیز خاطرنشان کرد: در راستای دستیابی به برنامه تولید ماهانه، برنامه‌ریزی تولید ماهانه به برنامه‌های روزانه و شیفت تولید تبدیل شده و رسالت تولید هریک از تجهیزات (کوره‌های قوس الکتریکی، کوره‌های پاتیلی و گاززدایی، ماشین‌های ریخته‌گری و تجهیزات پشتیبانی) مشخص و به‌صورت روزانه و شیفتی در حال رصد است.  عباس محمدی گفت: تولید هرکدام از تجهیزات به‌دقت و به‌صورت روزانه مورد تحلیل قرار گرفته و دلایل عدم رسیدن به برنامه مشخص و راهکار اصلاح و حتی افزایش میزان تولید آن تجهیز مشخص و توسط واحدهای مختلف اجرا شده است. اقدامات آماده‌سازی تجهیزات نیز به‌صورت هم‌راستا و مدولار انجام می‌گرفته تا حداقل میزان جابه‌جایی ذوب و بیشترین میزان تولید حاصل شود. وی افزود: زمان‌ها و تجهیزات قابل‌بهبود در این رکورد شناسایی شده و راهکارهایی برای آنها مشخص شد تا بتوانیم زمان و دوره کاری تولید هر ذوب را به حداقل برسانیم و چنانچه تجهیزی نیاز به زمان آماده‌به‌کاری داشت، به‌صورت هم‌راستا با سایر تجهیزات در واحدهای تولید فولاد مذاب، متالورژی ثانویه و ریخته‌گری مداوم فعالیت‌های آماده‌به‌کاری انجام گیرد. 

محمدی تصریح کرد: برای تحقق رکورد تولید ماهانه باید رکوردهای روزانه حاصل شود که این مهم طی سه روز پیاپی از ۱۱ تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ محقق شد. رکورد روزانه تولید از ۱۵۰ ذوب با تناژ ۲۶ هزار و ۴۰۰ تن تختال در ۲۹ مهر۱۴۰۰ ظرف سه روز متوالی ابتدا در ۱۱ فروردین به ۱۵۳ ذوب، در ۱۲ فروردین به ۱۵۵ ذوب و نهایتا در ۱۳ فروردین به ۱۶۰ ذوب با تناژ ۲۸ هزار و ۴۰۰ تن تختال رسید و از این حیث نیز رکورد تازه‌ای به دست آمد.  کاظم آخوندی، رئیس حمل مواد شرکت فولاد مبارکه نیز بیان کرد: همگام با سایر واحدهای ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم، واحد حمل مواد نیز توانست با همکاری ناحیه آهن‌سازی، خرید و حمل‌ونقل به رکوردهای ماهانه انتقال آهن‌اسفنجی به میزان بیش از  ۹۰۰ هزار و ۸۲۹ تن  در ماه، انتقال آهک به میزان بیش از ۳۶ هزار و ۲۰۲ تن و انتقال دولومیت بیش از ۲۸ هزار تن در فروردین دست یابد و بتواند بدون ایجاد هیچ‌گونه توقفی در بخش کوره‌های قوس مواد موردنیاز را تامین کند .