پیش‌بینی سود 5 هزارمیلیارد ریالی بیمه اتکایی امین

براساس این گزارش، حق بیمه قبولی شرکت در دوره مالی ۶ ماهه منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۰، مبلغ  ۱.۱۲۳.۴۱۱  میلیون ریال بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل آن به میزان ۱۴ درصد افزایش یافته است. پذیرش ریسک با در نظر گرفتن معیارهای فنی ارزیابی ریسک و دستورالعمل‌های اجرایی صورت پذیرفته است. با توجه به شرایط تحریم، این شرکت در تعامل کامل با بیمه مرکزی در پذیرش ریسک بوده و در ریسک‌هایی که توسط بیمه مرکزی پذیرفته شده مشارکت داشته و در تمامی ‌ریسک‌های ملی فعالانه قبول ریسک کرده است. ظرفیت مجاز قبولی اتکایی این شرکت بر اساس آخرین ظرفیت اعلامی ‌توسط بیمه مرکزی به میزان ۲.۱۴۳ میلیارد ریال است.

کنترل رشد پرتفوی، افزایش سودآوری

در وضعیت فعلی به دلیل حذف تعرفه‌ها و حاکمیت دیدگاه «نرخ‌محور» در بازار بیمه و رقابت شرکت‌های بیمه مستقیم روی نرخ و کاهش مستمر آن، بسیاری از ریسک‌های تحت پوشش براساس نرخ و شرایطی بیمه می‌شود که فاقد حداقل منطق ارزیابی ریسک و تجزیه و تحلیل آن است. براین اساس، بیمه اتکایی امین به دلیل تعهد در قبال سهامداران و التزام  نسبت به رعایت ضوابط و موازین فنی قبولی ریسک ناگزیر است از مشارکت در تامین پوشش تعدادی از ریسک‌های پیشنهادی امتناع یا میزان قبولی خود را در حداقل ممکن قرار دهد. در نتیجه، این امر باعث کنترل رشد پرتفوی (حق بیمه صادره و حق بیمه عاید شده) و در مقابل افزایش سودآوری آن می‌شود.

همچنین در مدت مورد اشاره، نسبت خسارت شرکت نیز در مقایسه با دوره مشابه سال قبل با ۱۴ واحد کاهش به ۱۸درصد رسیده است. با توجه به اینکه عمدتا بیمه‌نامه‌های پرریسک یا بیمه‌نامه‌های با سرمایه‌های بالا به بیمه‌گران اتکایی واگذار می‌شود و از طرف دیگر با در نظر گرفتن تعدد و تنوع جغرافیایی ریسک‌های پذیرفته‌شده توسط این شرکت (که شامل قبولی‌های اختیاری و قراردادی است)، همواره خساراتی وجود دارند که شرکت‌های بیمه واگذارنده در مقاطع تهیه گزارش‌های فصلی خسارت‌های معوق از وجود آنها بی‌اطلاع هستند یا تخمینی از بابت ارقام خسارت‌های واقع شده در اختیار ندارند، لذا خسارت‌های معوق اعلامی به  بیمه‌گران اتکایی به طور کامل محاسبه نمی‌شوند و نیاز است که بیمه‌گر اتکایی برای این‌گونه خسارات درصد مناسبی IBNR (ذخیره خسارت واقع شده اما اعلام نشده) در محاسبات خود لحاظ کند.

با توجه به افزایش خسارت‌های صنعت بیمه و برای برخورداری از پشتوانه ذخایر، شرکت بیمه اتکایی امین در دوره مالی ۶ ماهه منتهی  به ۲۹ اسفند سال گذشته، ذخیره خسارت‌های معوق را با در نظر گرفتن IBNR (خساراتی که محقق شده اما گزارش نشده است) به میزان ۳۰ درصد محاسبه کرده است. همچنین ذخیره خسارت معوق بیش از سه برابر حق بیمه قبولی شرکت است که نشانگر برخورداری شرکت از پشتوانه قوی ذخایر خسارت است.براساس این گزارش، درآمد سرمایه‌گذاری شرکت طی این مدت، مبلغ ۸۷۰.۲۹۹ میلیون ریال بوده که تنها ۸۸.۴۲۶ میلیون ریال آن مربوط به سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌های شرکت است. با توجه به افزایش ارزش سرمایه‌گذاری‌ها در سهام شرکت به میزان ۳.۳۵۶.۹۵۷ میلیون ریال، شرکت بیمه اتکایی امین پتانسیل و امکان فروش سهم و شناسایی سود در۶ ماه دوم را دارد.شرکت بیمه اتکایی امین همچنین تلاش کرده با کمترین  هزینه و امکانات، بالاترین بازده را به‌دست آورد. برهمین اساس، تعداد کارکنان شرکت طی ۱۰ سال گذشته از ۳۶ نفر به ۱۵ نفر تقلیل یافته، در حالی‌که حق بیمه قبولی شرکت در ۱۰ سال گذشته بیش از ۱۵ برابر رشد داشته است.

دارای بالاترین رتبه توانگری مالی

این شرکت از منظر توانگری مالی در میان تمامی ‌شرکت‌های بیمه مستقیم و اتکایی فعال در صنعت بیمه کشور همواره دارای بالاترین رتبه توانگری مالی است. بر این اساس، هر شرکت بیمه‌ای که با بیمه اتکایی امین دارای مبادلات اتکایی است اطمینان کامل دارد که بیمه‌گر اتکایی منتخب هم از عهده ایفای تعهدات خود در قبال خسارات ریسک‌های واگذار شده برخواهد آمد و هم در سریع‌ترین زمان ممکن در این خصوص اقدام می‌کند. توانگری مالی شرکت بیمه اتکایی امین برای سال ۱۴۰۱  براساس تاییدیه واصله از جانب بیمه مرکزی، معادل ۹۱۷ درصد (سطح یک) است که در حال حاضر شرکت بیمه اتکایی امین دارای بالاترین میزان سطح توانگری در بین تمامی ‌شرکت‌های فعال در صنعت بیمه کشور است.

با توجه به ابهامات موجود که در آیین‌نامه توانگری مالی وجود دارد، درصد توانگری مالی اکثر شرکت‌های بیمه کشور بالای ۱۰۰ است و برخی دارای توانگری بسیار زیاد بوده، در حالی‌که در شرایط منطقی باید دارای پراکندگی منطقی باشد، لذا به‌نظر می‌رسد این آیین‌نامه نیاز  به تغییر فرمول محاسبه و انطباق با وضعیت صنعت بیمه ایران دارد.

مالیات عملکرد شرکت تا پایان سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۹۹ قطعی و تسویه شده است و شرکت فاقد هرگونه بدهی مالیاتی و تامین اجتماعی تا پایان سال مالی ۱۳۹۹ است. بابت عملکرد نیمه نخست سال ۱۴۰۰ نیز مالیات ابرازی تسویه شده است.

کمترین میزان مطالبات از شرکت‌های بیمه

در خصوص وضعیت طلب و بدهی شرکت بیمه اتکایی امین با سایر شرکت‌های بیمه داخلی و خارجی نیز گزارش‌ها حاکی از آن است که باتوجه به سیاست‌های شرکت مبنی بر تهیه صورت تطبیق حساب‌های اتکایی فی‌مابین با شرکت‌های بیمه داخلی به‌صورت دوره‌های سه ماهه و پیگیری مطالبات به‌صورت سه ماهه، مطالبات از شرکت‌های بیمه داخلی به کمترین میزان خود رسیده به‌طوری‌که تقریبا عمده این مطالبات مربوط به دوره‌های جاری بوده است.

درخصوص حساب‌های بیمه‌ای با شرکت‌های بیمه خارجی به‌دلیل مشکلات نقل و انتقال ارزکه تماما  ناشی از شرایط تحریم است امکان پرداخت بدهی به شرکت‌های بیمه خارجی میسر نیست.

با توجه به امکان فروش ارز حواله داخلی شرکت به نرخ نیمایی و برای شفاف‌سازی هرچه بیشتر صورت‌های مالی شرکت و پرداخت مالیات به عنوان یک وظیفه ملی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی شرکت از جمله سپرده‌های ارزی، خسارت معوق داخلی و خارجی و طلب (بدهی) داخلی و خارجی به نرخ نیمایی در پایان سال گذشته  ۲۳۶.۱۸۱ ریال به ازای هر دلار و ۲۶۰.۸۵۳ ریال به ازای هر یورو، محاسبه شده است. به هرحال شرکت بیمه اتکایی امین به  سهامداران شرکت این مژده را می‌دهد که با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در بخش سرمایه‌گذاری و فنی، سود ۶ ماه دوم شرکت در صورت تداوم روند جاری و عدم وقوع خسارت سنگین و فاجعه‌آمیز از سود ۶ ماه اول فراتر خواهد رفت. براین اساس شرکت سود پایان سال مالی ۱۴۰۱ را حدود ۵ هزارمیلیارد ریال و برابر سرمایه ثبت شده شرکت پیش‌بینی کرده است.