ارزش ۶/ ۵۵ میلیارد دلاری انواع کودهای صادراتی در سال ۲۰۲۰

در واقع داده‌های آماری نشان می‌دهد: ارزش کودهای صادرشده توسط همه کشورها در سال ۲۰۲۰ بیش از ۶/ ۵۵ میلیارد دلار بوده است. این مقدار دلاری نشان‌دهنده افزایش متوسط ۶/ ۱۴درصدی برای همه ارسال‌کنندگان کود در دوره پنج ساله است که از سال ۲۰۱۶ شروع می‌شود، زمانی که صادرات کود به ارزش ۵/ ۴۸ میلیارد دلار بود.

با وجود این ،گزارش‌های  جهانی حاکی از این است که ارزش کودهای صادراتی در یک پروسه زمانی یک‌ساله یعنی از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ به میزان ۶/ ۵درصد کاهش داشته است.

داده‌های منتشر شده همچنین می‌گوید: «روسیه، چین، کانادا، ایالات متحده، مراکش و بلاروس» ۶ صادرکننده بزرگ کود در دنیا هستند که در مجموع، این تامین‌کنندگان عمده بیش از نیمی ‌(۴/ ۵۱درصد) از کودهای صادراتی جهانی را در طول سال ۲۰۲۰ به خود اختصاص داده‌اند.

ایران؛ نوزدهمین صادر کننده کودهای کشاورزی

به عبارت دیگر در سال ۲۰۲۰ روسیه در بخش کودهای کشاورزی صادراتی به ارزش ۷ میلیارد دلار به ثبت رساند و پس از آن نیز چین با انجام صادراتی به ارزش ۶/ ۶ میلیارد دلار در جایگاه دوم قرار گرفت. همچنین کانادا در این مدت صادراتی ۲/ ۵ میلیارد دلاری به نام خود ثبت کرد و ایالات متحده نیز ۶/ ۳میلیارد دلار انواع کودهای کشاورزی را صادر کرده است.

از سوی دیگر مراکش نیز به عنوان پنجمین صادر‌کننده برتر کودهای کشاورزی از نظر ارزشی در سال ۲۰۲۰ صادراتی به ارزش ۴/ ۳میلیارد دلار داشته و بلاروس هم با ۹/ ۲میلیارد دلار در جایگاه بعدی قرار گرفته است. بر اساس این گزارش کشورهای «هلند، بلژیک، قطر و عربستان» نیز از نظر ارزش صادرات کود در مدت نام‌برده در جایگاه هفتم تا دهم دنیا جای گرفته‌اند. این گزارش همچنین می‌گوید: در بحث صادرات کودهای کشاورزی ایران نیز نوزدهمین صادرکننده این محصول از نظر ارزش صادرات است. به طوری که در سال ۲۰۲۰ بیش از ۷۲۲ میلیون دلار کود صادر کرده است.

بر اساس این گزارش، پس از ایران نیز کشورهایی همچون «لهستان، اندونزی، مالزی، فنلاند، شیلی، ترینیداد و توباگو (واقع در آمریکای جنوبی)، ایتالیا، فرانسه، اوکراین، ترکیه و بریتانیا» در جایگاه بیستم تا سی‌ام دنیا جای گرفته‌اند و به این ترتیب این ۳۰ کشور در سال ۲۰۲۰ از نظر ارزشی ۷/ ۸۸درصد از کودهای صادراتی را به بازارهای جهانی ارسال کرده‌اند.

در سال ۲۰۲۰ اوکراین صادرات کود را بیش از ۶۷درصد افزایش داد و روسیه بیش از ۱۶درصد کاهش داد.

نکته جالب توجه اینکه در میان صادرکنندگان برتر در سال ۲۰۲۰ اوکراین صادرات خود را نسبت به سال قبل آن بیش از ۶۷درصد افزایش داد. در حالی که روسیه در مدت مشابه صادرات خود را بیش از ۱۶درصد کاهش داده است.همچنین در بین این صادرکنندگان کشورهای اندونزی، مراکش، بریتانیا و عربستان سعودی صادرات کود را افزایش داده‌اند و کشورهای ایالات متحده، مصر، فرانسه و لیتوانی جزو کشورهایی بوده‌اند که رویکرد کاهش صادرات کودهای کشاورزی را اتخاذ کرده‌اند.

اروپا و آسیا؛ در جایگاه اول و دوم صادراتی کودهای کشاورزی در سال ۲۰۲۰

بر اساس این گزارش، در میان قاره‌ها، کشورهای اروپایی بیشترین ارزش دلار کودهای صادراتی را در سال ۲۰۲۰ با محموله‌هایی به ارزش ۷/ ۲۱ میلیارد دلار رقم زده‌اند و به این ترتیب ۱/ ۳۹درصد از کل ارزش صادراتی کودهای کشاورزی را به نام خود ثبت کرده‌اند. همچنین در رتبه دوم صادرکنندگان آسیایی با ۵/ ۳۰درصد و آمریکای شمالی نیز با ۲/ ۱۶درصد در جایگاه سوم قرار گرفته‌اند. گفتنی است کشورهای آفریقایی نیز در این میان سهمی‌۱۱ درصدی داشته اند.

کودهای پتاسیم با ۲۱درصد، فسفاته با ۲/ ۲درصد و کودهای حیوانی و گیاهی با ۷/ ۱درصد سهم در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. در بخش دیگری از گزارش‌های جهانی به انواع کودهای صادراتی در سال ۲۰۲۰ پرداخته شده است که بر این اساس حدود سه‌چهارم یا به عبارتی حدود ۷۵درصد از کودهای صادر شده در بازارهای جهانی کودهای مبتنی بر نیتروژن بوده است. از سوی دیگر کودهای پتاسیم ۲۱درصد از کل کودهای صادراتی را تشکیل داده است. در حالی که کودهای فسفاته نیز سهمی ۲/ ۲درصدی در این میان داشته است. بر اساس این گزارش در بین کودهای کشاورزی صادر شده ۷/ ۱درصد به کودهای حیوانی و گیاهی اختصاص داشته است.