زندگی را با روبات‌ها تسهیل می‌کنیم

مدیرعامل استارت‌آپ «ذهن‌های زیبای شریف» در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» اظهار کرد:  می‌توان ادعا کرد که تیم ذهن‌های زیبای شریف، یا به بیان تجاری BMS) Beautiful Minds of Sharif)، اولین گروه روباتیک منسجم در ایران، در حوزه موبایل روبات‌های خدماتی هوشمند است. تمرکز این تیم جوان، برخلاف معدود گروه‌های روباتیک فعال در ایران، نه روبات‌های اجتماعی و نه روبات‌های غیرصنعتی، بلکه بازار وسیع روبات‌های صنعتی خدماتی هوشمند هستند. اولین محصول استارت‌آپ BMS، روبات پیشخدمت رستوران بوده که در رستورانی در اصفهان راه‌اندازی شد. این رستوران اولین رستوران روباتیک در ایران است که پیشخدمت‌های آن روبات‌ها هستند که این روبات‌های هوشمند، علاوه بر صحبت و سفارش‌گیری از مشتری، بعد از آماده‌سازی سفارش، غذا را برای مشتری حمل می‌کنند. تا به امروز، قرارداد ساخت ۷۰ عدد از این روبات‌های پیشخدمت رستوران را با بخش خصوصی منعقد کرده‌ایم.

ساسان محمدی افزود: در سال ۱۴۰۰ با بررسی بازار گسترده روباتیک در جهان، جرقه ایجاد چنین گروهی در ذهن زده شد، که با توجه به تجربه روباتیکی که پیش‌تر کسب کرده بودیم، توانستیم اولین پروژه صنعتی در حوزه موبایل روبات را با شرکت آریا گستر پاسارگاد خاوران منعقد کنیم. نکته قابل توجه این است که تعداد زیادی از گروه‌های روباتیک موجود، بدنه و سخت‌افزار روبات را از خارج از کشور وارد می‌کنند و فقط کار نرم‌افزاری آن را در داخل انجام می‌دهند، که در خصوص روبات‌های تیم ما، این موضوع کاملا برخلاف گروه‌های موجود است و کار ساخت بدنه و سخت‌افزار و تمام طراحی‌های روبات نیز توسط گروه ذهن‌های زیبای شریف انجام می‌شود. محور اصلی کدنویسی گروه مبتنی بر پلت‌فرم ROS است که می‌توان گفت جزو معدود گروه‌های منسجم در این حوزه در ایران هستیم.

وی به ویژگی‌های این استارت‌آپ اشاره و تاکید کرد: از ویژگی‌های منحصر به‌فرد گروه مهندسی «ذهن‌های زیبای شریف» می‌توان از همکاری مثبت و خوب با آزمایشگاه‌های دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی شریف و اعضای هیات علمی و دانشجویان گروه مکانیک به خصوص در حوزه طراحی با پرینترهای سه‌بعدی نام برد. این همکاری سبب شده است که تمام طراحی‌های مکانیکی روبات‌ها توسط یکی از بهترین گروه‌های مکانیک دانشگاه صورت پذیرد. کارهای دیجیتال و هوش مصنوعی و کنترل تیم هم توسط مهندس محمدی و مهندس بابایی، با همکاری بقیه اعضای گروه انجام می‌شود. از ویژگی‌های بارز دیگر این گروه می‌توان به این مورد اشاره کرد که خود را محدود به روبات‌های رستوران که توانسته‌اند به بازار ارائه دهند، نکرده‌اند و دید گسترده‌تری به این حوزه دارند. از جمله اهدافی که این گروه دنبال می‌کنند، انواع مختلف روبات‌های خدماتی از جمله روبات‌های همراه بیمار در بیمارستان، روبات همراه مشتری در مال‌های بزرگ، روبات‌های انبارگردان و روبات همراه در بانک می‌توان نام برد.

بنیان‌گذار «ذهن‌های زیبای شریف» در ادامه گفت: با توجه به گسترش فرهنگ استفاده از روبات در سراسر جهان و بازار ۱۸ بیلیون دلاری آن تا سال ۲۰۱۸، پیش‌بینی شده است که این بازار تا سال ۲۰۲۶ به عدد ۵۹ بیلیون دلار برسد. با توجه به اقتصاد ایران، در صورتی که یک درصد از این بازار جهانی به ایران اختصاص یابد، مبلغی حدود نیم بیلیون دلار باید به بازار روباتیک ایران اختصاص داده شود که در حال حاضر این رقم بسیار ناچیز است و نیازمند سرمایه‌گذاری و توجه است. علاوه بر این، ارزش بازار حمل و نقل هوشمند و لجستیک در جهان بالغ بر ۲۹ میلیارد دلار است، که در بین تمام استارت‌آپ‌های موجود در حوزه‌های مختلف، بیشترین رقم را به خود اختصاص داده است. این بازار در سلطه هوش مصنوعی و روباتیک قرار دارد، یعنی دقیقا همین حوزه فعالیتی که گروه ما بر آن تمرکز دارد و برنامه‌های سه سال آینده گروه را بر اساس آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

محمدی در رابطه با اهداف خود در این استارت‌آپ ابراز کرد: پس از دستیابی به علم ساخت روبات پیشخدمت رستوران، در حال حاضر در حال بررسی و رایزنی فشرده و فنی با یکی از ارگان‌های دولتی هستیم، که یکی از مشکلات بسیار جدی این ارگان را با استفاده از ایده روبات‌های هوشمند لجستیکی که به آنها پیشنهاد داده‌ایم، که بسیار مورد استقبال مدیران ارشد این ارگان قرار گرفته است، برطرف کنیم.

وی خاطرنشان کرد: کار کردن در فضای موجود حاکم بر کشور، کاری دشوار است، که تیم «ذهن‌های زیبای شریف» با علم به این موضوع، شاید بتوان گفت که سخت‌ترین راه موجود را در جهت خدمت به مردم را انتخاب کرده‌ است. متاسفانه سالانه عدد باور‌نکردنی‌ از نخبه‌های کشور ناخواسته و بنا به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و بها ندادن به آنها در عمل، اقدام به مهاجرت از کشور می‌کنند و می‌توان گفت در حال حاضر مهاجرت نیروی کار متخصص به یک چالش جدی بدل شده است، که رشد و حمایت همه‌جانبه از استارت‌آپ‌های موجود، می‌تواند راهکاری در جهت تشویق نخبگان  و افراد متخصص برای ماندن و کار کردن در فضای علمی و فنی حاکم بر کشور باشد.