داستان قطعی برق صنعت فولاد ادامه دارد

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اظهار کرد: تا به امروز حرف‌های ضد و نقیض زیادی در رابطه با موضوع قطعی برق صنایع فولاد به گوش رسیده است، به طوری‌که معاون وزیر نیرو گفته است که امسال صنعت فولاد با کمبود و قطعی برق مواجه نخواهد شد و از طرفی نامه‌ای ابلاغ شده است که از اواسط اردیبهشت ماه قطعی برق برای صنعت فولاد اتفاق خواهد افتاد و با این وجود به نظر می‌رسد که قطعی برق برای این صنعت حتمی خواهد بود.

قطعی برق حتمی است

سید رضا شهرستانی افزود: یکی از دلایلی که نشان ‌دهنده حتمی بودن قطعی برق است، اختصاص دادن عوارض صادراتی برای محصولات فولادی است. ازجمله دلایلی که برای صادرات فولاد عوارض اختصاص دادند نگرانی در رابطه با صادرات فولاد بود که اکنون که با کمبود ارز مواجه هستیم، کاهش فولاد صورت می‌گیرد و در ادامه موجب افزایش قیمت فولاد می‌شود. به نظر می‌رسد با اتفاق‌هایی که در حال رخ دادن است، صنعت فولاد قطعا با کاهش و قطعی برق مواجه خواهد بود و اگر شرایط بهتر از سال گذشته نباشد یقینا بهتر نخواهد بود.

وی عنوان کرد: در رابطه با صنایع کوچک مقیاس فولادی به نظر می‌رسد که بخش خصوصی در مرحله زیان بوده است با توجه به سیاست‌هایی که برای مواد اولیه همچون آهن اسفنجی قیمت‌های سنگینی را تعیین کردند، با این وجود تامین مواد اولیه برای بسیاری از صنایع کوچک مقیاس دشوار شده و ادامه این موضوع منجر به تعطیلی بسیاری از واحدهای کوچک و متوسط مقیاس فولادی شده است.

پیش‌بینی می‌شود که کمبود برق و گاز در سال جاری نیز به مشکلات این واحدها اضافه کند و تعداد زیادی از آنها به سمت تعطیلی حرکت کنند.

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد تاکید کرد: در رابطه با میزان تعرفه‌های صادراتی نیز بازنگری انجام شده و عوارض صادراتی برخی محصولات فولادی همچون شمش و اسلب کاهش یافته است، به طوری‌که پیش‌تر میزان عوارض صادراتی شمش فولادی ۱۷درصد بود که اکنون به ۱۱درصد رسیده است. همچنین عوارض صادراتی اسلب با کاهش دو پله‌ای از ۲۲ درصد به ۱۷ درصد کاهش یافته است.

عوارض صادراتی محصولات فولادی کاهش یافت

وی در ادامه گفت: در اصلاحیه جدید عوارض صادراتی که مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت آن را ابلاغ کرده، عوارض میلگرد و تیرآهن از ۸درصد به ۵درصد کاهش یافته است. همچنین عوارض ورق گرم و ورق سرد از ۸ درصد با کاهش دو پله‌ای به ۲ درصد رسیده است.

عوارض شمش آلیاژی نیز از ۱۴ درصد با کاهش دو پله‌ای به ۸ درصد رسیده است. همچنین تعرفه صادرات آهن اسفنجی از ۱۱ درصد به ۸ درصد کاهش یافته است. عوارض گندله سنگ‌آهن نیز از ۱۴ درصد به ۸ درصد رسیده است.

شهرستانی ابراز کرد: در اصلاحیه ابلاغ‌شده توسط مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت، فهرست کالاهای مشمول عوارض صادراتی تقریبا نصف شده و کالاهایی نظیر نبشی، ناودانی، میلگردهای کلاف فولادی، ورق قلع‌اندود، ورق گرم آلیاژی و روی و مس از فهرست عوارض حذف شده است. پیش از این نیز ورق‌ گالوانیزه، ورق رنگی، انواع مفتول‌های فولادی و لوله و پروفیل از لیست عوارض حذف شده بودند.

فولاد مازاد در کشور وجود دارد

وی خاطرنشان کرد: برای کنترل قیمت‌ها یک ابزاری باید باشد،‌ زمانی گفته می‌شود که هر آنچه دارید در بورس عرضه کنید و در ادامه به دلیل اینکه تقاضایی وجود ندارد چیزی حدود کمتر از ۵۰ درصد در بورس تقاضا وجود دارد و این روند به این معنا است که مازاد محصولات فولادی وجود دارد که باید صادر شود.

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد توضیح داد: از طرفی که چوب حراج به قیمت‌های داخلی محصولات فولادی زده شده و ۱۵ تا ۲۰ درصد ارزان‌تر نسبت به فروش‌های خارجی است، بنابراین با این وجود تجار خارجی نیز از این وضعیت سوءاستفاده می‌کنند، به عنوان مثال در مورد آهن‌اسفنجی این ۱۵درصد ارزان‌تر نسبت به نمونه‌های خارجی به‌علاوه ۱۱ درصد عوارض صادراتی به عبارتی ۲۶ درصد فروش می‌شود که دیگر توجیه اقتصادی نخواهد داشت،‌ بنابراین با کاهش عوارض صادراتی به روند معاملات در بازارهای بین‌المللی کمک خواهد شد.

25 (12)