سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت در این نشست خبری گفت:‌ خدمات درمان ناباروری از جمله رادیولوژی، سونوگرافی،  IVF و IUI همچنین داروها، خدمات آزمایشگاهی و جراحی‌ها تحت پوشش بیمه قرار گرفته است  و طی روزهای گذشته حدود ۵ میلیون نفر از افراد فاقد بیمه نیز رایگان بیمه شده‌اند.

وی افزود: عوامل مختلفی در کاهش باروری نقش دارد اما مسائل مالی نقش اصلی را ندارد. مهم‌ترین مساله بحث‌های فرهنگی است از جمله استفاده از کلماتی مانند بارداری پرخطر برای زنان بالای ۳۵ سال. این کلمات استرس و اضطراب را به خانواده‌ها وارد می‌کند و نباید استفاده شود.

افزایش بیماری‌های قلبی، روانی و دیابت بعد از کرونا

کریمی ‌همچنین در پاسخ به پرسشی درباره مسائل پساکرونا گفت: در دوران پساکرونا برخی بیماری‌ها مانند بیماری‌های روانی، دیابت و قلبی- عروقی افزایش یافته است. در مورد دیابت تا ۴۰درصد افزایش پیش‌بینی شده است. برای ارائه خدمات درمانی به این بیماران کلینیک‌های ویژه در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های وزارت بهداشت برای خدمت‌‌رسانی آ‌ماده شده‌اند.

وی افزود: شایع‌ترین علت مرگ در گذشته بیماری‌های عفونی دوران کودکی بود، اما اکنون این بیماری‌ها با بهبود خدمات بهداشتی و واکسیناسیون در شبکه بهداشتی کشور کم شده است. اما به جای آن شاهد افزایش مرگ و میرهای ناشی از تصادفات و تروما در سنین جوانی هستیم.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: برای افزایش جوانی جمعیت فقط نباید به افزایش فرزندآوری فکر کنیم. بلکه حفظ جمعیت جوان نیز باید مورد توجه باشد.

ترویج ازدواج نکردن در فضای مجازی

کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت در این نشست گفت: در شبکه بهداشتی کشور باید از القای بار منفی درباره فرزندآوری خودداری شود و از به کار بردن الفاظی مانند بارداری پر‌خطر، ازدواج زودهنگام و ترویج تک‌فرزندی پرهیز شود.

وی افزود:‌ متاسفانه در فضای مجازی مباحثی ترویج می‌شود که مدیریت سلامت جامعه را سخت کرده است. بعضا ازدواج نکردن، فرزند نداشتن و رفع نیازها از مسیری خارج از خانواده ترویج می‌شود. کشورهایی هستند که می‌خواهند از طریق مسائل جمعیت کشور را زمین‌گیر کنند و باید هوشیار باشیم.

یک یا دو فرزند داشتن اشتباه است

صابر جباری‌فاروجی، دبیر قرارگاه سلامت و جوانی جمعیت وزارت بهداشت نیز در این نشست گفت: در دوران کرونا نه تنها فرزندآوری بلکه ثبت ازدواج هم بیشتر شده است. اما سن ازدواج در کشور بالا رفته که باید جبران شود.

وی افزود: بارداری زیر ۱۷ سال تا ۴۳ سال، بارداری طلایی محسوب می‌شود بنابراین هیچ نوع خط قرمزی برای فرزندآوری قائل نیستیم و هر چه مادران در سن پایین فرزند بیاورند فرزند سالم‌تر و با ضریب هوشی بالاتری خواهند داشت. نباید باروری را به تاخیر بیندازند.

جباری گفت: یک تا دو فرزند داشتن حتما اشتباه است و خانواده‌ها می‌توانند با توجه به سبک زندگی سه یا  چهار فرزندی را انتخاب کنند. ضمن اینکه مرگ و میر فرزندان را در سنین بالاتر باید در نظر بگیریم.

وی افزود: غربالگری جنین به هیچ وجه حذف نشده بلکه تخصصی‌تر شده است. از سطح یک به سطح دو و تخصصی آمده، استانداردتر شده، نقش والدین پررنگ‌تر شده و به صورت اجباری نخواهد بود. بلکه با درخواست خانواده انجام می‌شود.

دبیر قرارگاه سلامت و جوانی جمعیت وزارت بهداشت افزود: علاوه بر آن پوشش بیمه‌ای خدمات درمان ناباروری بیشتر و این خدمات هوشمندتر شده و در سامانه الکترونیک وزارت بهداشت به صورت شفاف ثبت می‌شود.