لزوم حفظ یارانه نان و دارو

اما بر اساس تصمیمات دولت و اعلام رسمی‌ توسط سخنگوی دولت حمایت‌های دولت از قیمت نان و دارو مانند گذشته باقی خواهد ماند. این در شرایطی است که برخی از تولیدکنندگان و واردکنندگان دارو از افزایش نرخ ارز دارو استقبال می‌کنند، چرا که  افزایش نرخ ارز دارو حاشیه سود این کالا را هم به‌طور متعارف افزایش خواهد داد و بنگاه‌های دارویی که موافق افزایش نرخ ارز دارو هستند، به دنبال اصلاح نرخ عقب‌مانده دارو از جریان عمومی‌ تورم در سایه این تغییر هستند. اما به نظر بسیاری از کارشناسان راه‌حل مشکلات اقتصادی تولیدکنندگان داروی کشور، تغییر نرخ ارز نیست. مدیر سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی یکی از این افراد است.

مهندس فرامرز اختراعی در مورد تاثیرگذاری نرخ ارز بر بازار دارو به روزنامه «دنیای‌اقتصاد» گفت: «تجربه گذشته هم نشان داده افزایش  نرخ ارز اثرات مستقیمی ‌بر قیمت دارو خواهد گذاشت که دولت هم سعی بر تعدیل بخشی از این  اثرات از ناحیه کاهش حاشیه سود تولیدکنندگان خواهد کرد. بنابر‌این در صورت تغییر نرخ ارز حمایتی به نیمایی علاوه بر سایر مشکلاتی که تولیدکنندگان به‌خصوص تولیدکنندگان کوچک و متوسط خواهند داشت قیمت عرضه آنها نیز به تناسب افزایش نمی‌یابد و بحران عدم اقتصادی بودن تولید،  تشدید خواهد شد.»

راه حل نجات‌بخش

مدیر سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی در خصوص این مشکل راه حلی نیز ارائه داده و می‌گوید: «سبد قیمت دارو با تعدیل قیمت برخی از داروهایی که قیمت‌گذاری بالا شده‌اند و در مقابل افزایش قیمت داروهای زیان‌ده، می‌تواند در جهت اعتدال قیمت بدون آنکه فشاری بر مردم وارد شود اصلاح شود. بسیاری  از داروهای وارداتی که مشابه تولید داخلی با قیمت بسیار پایین‌تری دارند (اعم از داروهای تحت لیسانس یا دارو‌های برند وارداتی) همچنین داروهایی که هزینه آنها اثر‌بخش نبوده و به راحتی می‌توانند با داروی مشابه ارزان‌تر جایگزین شوند، با مدیریت حذف، کاهش قیمت و جایگزینی، به حدی قابل تعدیل هستند که به راحتی می‌توانند جبران افزایش قیمت بسیاری از داروهای زیان‌ده را بکنند. اعمال دستورالعمل تجویز دارو با نام ژنریک به‌جای نام تجاری منطبق با قانون برنامه ششم توسعه و دستورالعمل ناشی از ابلاغیه نظام سلامت مقام معظم رهبری موجب پیشگیری از نفوذ بنگاه‌های دارویی در جامعه پزشکی شده و مطابق آنچه در اغلب کشورهای دیگر رخ می‌دهد، از افزایش بیهوده قیمت نسخ پزشکی به قیمت تجویز داروی کمپانی‌های ذی‌نفوذ جلوگیری می‌کند.» وی در ادامه با انتقاد از رویکرد برخی رسانه‌ها در مورد شرایط تولید و توزیع دارو برخی از مهم‌ترین عوامل رکود در تولید را معرفی کرد و گفت: «ایجاد جو نامناسب برخی رسانه‌ها در شرایط حساس کشور از جمله اساسی‌ترین علل تقویت بحران دارو خواهد بود و در شرایطی که مقامات بلند‌پایه دولتی از رئیس جمهور و وزرا گرفته تا سایر مسوولان کشوری مستمرا بر حفظ قیمت نان و دارو تاکید می‌کنند، مصاحبه‌ها و اصرار مسوولان دارویی بر تغییر نرخ ارز ترجیحی به نیمایی آیا دلیل اصلی نابسامانی فرآیند تولید داخلی نخواهد شد؟ روشن نبودن قیمت فروش و قیمت تمام شده دارو و زمان‌بر بودن کمیسیون قیمت‌گذاری برای تعیین قیمت‌های جدید (درصورت تغییر نرخ ارز‌) مهم‌ترین عوامل رکود تولید و کمبود دارو است که با اصرار و حمایت از افزایش نرخ ارز دارو توسط مسوولان نظام دارویی موجب نگرانی بیشتر تولیدکنندگان و رکود بیشتر این صنعت خواهد بود.» فرامرز اختراعی در ادامه تاکید کرد: «کنترل فهرست دارویی بر اساس نیازهای درمانی به جای منافع بنگاه‌های خاص نیز از جمله روش‌های مهم کنترل قیمت داروست. از سوی دیگر افزایش  بودجه دارویی کشور در جهت ورود داروهای غیر‌هزینه اثر‌بخش، سیاست‌های بنگاه‌محورانه بوده و با کنترل قیمت دارو در جهت منافع ملی ناسازگار است. انتشار فهرست داروهایی که طی ٨ ماه گذشته افزایش قیمت داشته‌اند و میزان افزایش قیمت آنها نشان مناسبی از عدالت‌محور بودن تغییرات نمی‌دهد.»

مدیر سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی در ادامه به موضوع اقتصاد دارو نیز اشاره کرد و با هشدار در مورد احتمال افزایش هزینه برای بیماران گفت: «دارو باید به راحتی در دسترس بیماران باشد و نمی‌توان آن را فقط منحصر به مباحث اقتصادی کرد. از جنبه سلامت موارد بسیاری در این حوزه تاثیرگذار است که قبل از هر اقدامی‌ در این حوزه باید تمام جوانب موضوع در نظر گرفته شود. اگر به دلیل تصمیماتی که صرفا بر اساس توجه به اقتصاد دارو است، بیماران نتوانند داروی مورد نظر خود را به راحتی تامین کنند، برآورد می‌شود به ازای هر یک واحد هزینه‌ای که برای دارو مصرف نشود، ۴۰ واحد هزینه درمان افزایش خواهد یافت  و این افزایش هزینه علاوه بر فشار اقتصادی به مردم و دولت، مباحث اجتماعی فراوانی به دنبال خواهد داشت، اگر یک بیمار به عنوان مثال قرص فشار خون خودش را نتواند تهیه کند، خطرات نارسایی کلیه، سکته‌های قلبی و مغزی را پیش رو خواهد داشت که علاوه بر صدمات سلامت بار اقتصادی سنگینی نیز به همراه دارد. لذا به جرات می‌توان مهم‌ترین عامل درمان را در دسترسی مردم به دارو دانست.»

مهندس فرامرز اختراعی در مورد شرایط کشورمان برای تولید مواد اولیه دارو نیز عنوان کرد: «رشد صنعت دارو در ایران ستودنی است به طوری که کشورمان جزو معدود کشورهایی است که بخش بزرگی از مواد اولیه را تولید می‌کند و با وجود تحریم‌ها به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای دست پیدا کرده است. به همین دلیل الزام حمایت از این توسعه انکار‌ناپذیر است و تصمیمات غیر‌کارشناسی ضمن آسیب جدی به بیماران و به هم زدن زیرساخت‌ها می‌تواند آسیب غیر‌قابل جبرانی به صنایع تولیدی نیز وارد کند، اما فارغ از سرنوشت زیرساخت‌های تولیدی نظام سلامت کشور را باید در مسیر صحیح هدایت کرد تا بالاترین دستاورد هنر تولید دارو که سلامت بیماران است دچار آسیب نشود.»

مدیر سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی در بخش پایانی صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه شفاف‌سازی در این حوزه بسیار لازم و ضروری به نظر می‌رسد گفت: «شفاف‌سازی شرایط تولید، موردی ضروری برای همه کارشناسان این حوزه بوده و موجب پیشگیری از شرایط غیرعادلانه و ورود صدمات بر بازار دارویی خواهد بود.»