اجرای طرح‌های توسعه فولادی در خطر کاهش منابع مالی

فولاد غدیر ایرانیان در مسیر توسعه و رکورد

در همین راستا مدیرعامل آهن و فولاد غدیر ایرانیان، از تلاش این مجموعه برای صادرات و رسیدن به ظرفیت ۲/ ۱میلیون تنی تولید آهن‌اسفنجی خبر داد.

اسدالله فرشاد با بیان این مطلب و با اشاره به اینکه پروژه افزایش ظرفیت این شرکت تا پایان آذرماه ۱۴۰۱ به پایان خواهد رسید، گفت: طی یک سال گذشته و در دو مرحله افزایش ظرفیت تولید کارخانه تا سقف ۲/ ۱ میلیون تن اجرایی شد. این رقم در ابتدا ۸۰۰ هزار تن بوده که با موفقیت کامل به یک میلیون تن رسید.

به گفته وی به دنبال آن هستیم که در سال جاری با مراحل مهندسی میزان تولید را از یک میلیون تن به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برسانیم البته تکمیل و تامین برخی تجهیزات خارجی مورد نیاز این پروژه برنامه‌ریزی و در دست اقدام است.

نقش همکاری‌ها در توسعه شرکت

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان با اشاره به احداث این شرکت در سال ۱۳۸۵ عنوان کرد: جانمایی این کارخانه در جوار گندله‌سازی مجتمع چادرملو با ظرفیت ۴/ ۳ میلیون تن، به دلیل موقعیت ممتاز این گندله‌سازی صورت گرفت و همکاری با چادرملو تا امروز ادامه یافت.

فرشاد با تاکید بر همکاری و هماهنگی با ایمیدرو در زمان تاسیس کارخانه آهن و فولاد غدیر ضمن اشاره به عرضه سهام این شرکت در فرابورس اظهار کرد: سهامداران این شرکت در ابتدای امر ایمیدرو و شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و فولاد آلیاژی ایران بودند.

وی در تشریح تامین مالی ارزی این پروژه گفت: در سال ۱۳۸۶ مبلغ ۹۷ میلیون یورو ال‌سی پروژه از طریق صندوق توسعه ملی تامین شد و در عرض ۵ سال بازپرداخت صورت گرفت.

فرشاد به نماد انتخاب شده برای آهن و فولاد غدیر ایرانیان بر تابلوی فرابورس یعنی «فغدیر» اشاره کرد و گفت: این شرکت علاوه برفعالیت تولیدی، در زنجیره ارزش فولاد نیز سرمایه‌گذاری کرده است.

توسعه و سرمایه‌گذاری

فرشاد با تاکید بر ائتلاف و همکاری آهن و فولاد غدیر با شرکت معدنی و صنعتی چادرملو عنوان کرد: با همکاری سهامداران، آهن و فولاد غدیر در یک دهه اخیر سهام مدیریتی فولاد شاهرود را ابتیاع کرده و طرح فولادسازی این مجتمع را به انتها رساند.

وی با بیان اینکه همکاری با چادرملو محدود به فولاد شاهرود نیست، گفت: وقتی در سال ۱۳۹۱ مجتمع صنعتی معدنی چادرملو تصمیم به احداث کارخانه احیای مستقیم مگامدول گهر گرفت، آهن و فولاد غدیر در کنار شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر به عنوان سهامدار به شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر وارد شد.

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان با اشاره به قرار گرفتن برنامه‌های این شرکت در راستای تبدیل شدن استان یزد به سومین قطب صنعتی-معدنی ایران اظهار کرد: در همین راستا در سال ۱۳۹۸ با همکاری شرکت صنعتی معدنی چادرملو، ساخت گندله‌سازی بهاباد با قابلیت توسعه به ۵ میلیون تن تولید آغاز شد. پروژه تاکنون ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امیدواریم تا پایان تابستان ۱۴۰۲ به تولید برسد.

وی افزود: امیدواریم پروژه احداث مجتمع گندله‌سازی بهاباد تا پایان اسفند ۱۴۰۱ تکمیل و آماده بهره‌برداری شود. این پروژه با هدف تولید گندله آهن از کنسانتره سنگ‌آهن بوده و محصول گندله آن قابل استفاده در کارخانه‌های احیای مستقیم کشور برای تولید آهن اسفنجی است.

فاز سوم فولادسازی شاهرود در ۱۴۰۲

وی تصریح کرد: همچنین در شرکت فولاد شاهرود، فاز سوم فولادسازی را در دست اقدام داریم که ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار تن دیگر شمش در سال با روش کوره‌های القایی را مهیا می‌کند.

فرشاد یادآور شد: کارخانه نورد فولاد شاهرود در سال ۱۳۸۶ و پس از تکمیل عملیات نصب تجهیزات و ماشین‌آلات جانبی با ظرفیت اسمی ‌۲۰۰ هزار تن مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در سال ۱۳۸۷ بازسازی و ارتقای تکنولوژی برخی از ماشین‌آلات نورد باعث افزایش کمی‌ و کیفی تولید شد و به این لحاظ کارخانه قادر شد تا انواع میلگردهای ساده و آجدار را در اندازه‌های ۱۲ تا ۴۰ میلی‌متر تولید کند. این مدیر فولادی با سابقه خاطرنشان کرد: با هدف توسعه ظرفیت فولاد شاهرود برای احداث یک کارخانه فولادسازی مدرن با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن در سه فاز در سال ۱۳۹۴ اقدام شد. فاز نخست این کارخانه پس از خرید تجهیزات، ماشین‌آلات و عملیات نصب کارخانه در مدت دو سال و با ظرفیت ۱۰۰هزار تن در سال ۱۳۹۷ تکمیل و راه‌اندازی شد.

وی ادامه داد: فاز دوم کارخانه فولادسازی نیز در سال ۱۴۰۰ راه‌اندازی و به تولید رسید و شمش مورد نیاز کارخانه نورد فولاد شاهرود تامین شد. فرشاد افزود: شرکت فولاد شاهرود در نظر دارد نسبت به احداث فاز سوم کارخانه فولادسازی با ظرفیت تولید۱۰۰ هزار تن شمش دیگر در سال اقدام کند. پیش‌بینی می‌شود فاز سوم این کارخانه در اواخر سال ۱۴۰۲ راه‌اندازی شود. وی این نوید را داد که تامین مواد اولیه با دریافت آهن‌اسفنجی از سایت اردکان میسر است. علاوه بر این فولاد شاهرود برای احداث یک کارخانه تولید آهن اسفنجی و همچنین یک کارخانه مفتول‌های فولادی اتخاذ تصمیم کرده است.

افزایش ۴ میلیون تنی ظرفیت کنسانتره ایران

فرشاد درباره شرکت عصر نوین بهاباد که شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان و شرکت معدنی و صنعتی چادرملو سهامداران آن هستند خاطرنشان کرد: این شرکت برای تولید ۴ میلیون تن کنسانتره تاسیس شده و فاز یک آن با یک میلیون تن ظرفیت در اواخر اسفندماه ۱۴۰۱ به بهره‌برداری خواهد رسید و بخشی از کنسانتره گندله‌سازی بهاباد را تامین می‌کند. (این کارخانه در جوار کارخانه گندله‌سازی و در شهر بهاباد احداث شده است). وی اضافه کرد: دو پروژه دیگر در شرکت صنایع معدنی نوظهور کویر بافق اجرا می‌شود که برای تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی و همچنین کنسانتره است و تا اواخر آذر ۱۴۰۲ به مرحله بهره‌برداری می‌رسد، همچنین مقرر شده است که پروژه مگامدول آهن اسفنجی با ظرفیت ۸۵/ ۱ میلیون تن در سال در صنایع معدنی نوظهور کویر بافق احداث شود.

نگرانی‌های تولید

مدیر عامل آهن و فولاد غدیر ایرانیان  پیش‌بینی کرد: با توجه به محدودیت‌های تامین انرژی‌(گاز و برق) و تاثیر آن در تولید آهن و فولاد کشور و تولید آهن‌اسفنجی انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی بهتر توسط وزارت نیرو و شرکت ملی گاز ایران محدودیت‌های غیرقابل انتظاری در بخش برق در فصل تابستان و تامین گاز در فصل زمستان نداشته باشیم و بتوانیم ۹۴۰ هزار تن آهن‌اسفنجی داشته باشیم.

وی افزود: همچنین تولید بریکت از نرمه‌های آهن اسفنجی و بهبود شاخص‌های بهره‌وری از جمله اهداف شرکت در زمینه تولید است.

فرشاد در رابطه با ارزیابی از وضعیت تامین مواد اولیه مورد نیاز شرکت خاطرنشان کرد: گندله مورد نیاز این شرکت از طریق شرکت‌های چادرملو، گندله‌سازی سناباد، سه‌چاهون شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران و زرند کرمان تامین می‌شود و با راه‌اندازی گندله‌سازی بهاباد این شرکت یک منبع دیگر نیز به منابع تامین مواد اولیه شرکت افزوده خواهد شد.

شرایط موجود

فرشاد درباره شرایط فعلی زنجیره ارزش فولاد اظهار کرد: در شرایط تحریم نفتی و با توجه به اینکه ظرفیت تولید فولاد کشور در تمام زنجیره از پتانسیل بسیار مناسبی برخوردار است، در بخش تولید محصولات نهایی کشور از ظرفیتی بالغ بر ۲۸ میلیون تن برخوردار است و حداکثر حدود ۱۸ میلیون تن امکان مصرف داخلی دارد، بنابراین از توان بالغ بر ۱۰ میلیون تن ظرفیت صادراتی برخوردار است که باید برای تامین بخشی از نیاز ارزی کشور از این پتانسیل استفاده کرد.

انتظار سهامداران مردمی

وی یادآور شد: با اعمال عوارض صادراتی فرصت کشور برای فتح سهم بازار با چالش جدی روبه‌رو می‌شود و سود عمده سهامداران شرکت‌های معدنی و فولادی و همچنین سهامداران مردمی‌ در بازار سرمایه با کاهش جدی مواجه می‌شود.

فرشاد تصریح کرد: با توجه به افزایش قابل توجه در هزینه‌های بخش تولید اعم از حقوق و دستمزد، افزایش قیمت انرژی، برق، گاز و آب و افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت قطعات یدکی و مصرفی و مواد اولیه و خصوصا افزایش نرخ الکترود گرافیتی برای فولادسازان با روش قوس الکتریک، قیمت تمام شده افزایش و سود تولیدکنندگان فولاد با کاهش جدی مواجه شده و به همین لحاظ و کاهش منابع مالی حاصله امکان اجرای طرح‌های توسعه پروژه‌های فولادی در دست اقدام با خطر کاهش منابع مالی مواجه می‌شود.

کارکرد توسعه‌ای فولاد در اقتصاد

وی افزود: یکی از راهکارهای عمده توسعه اقتصادی، استفاده از مزیت‌های نسبی در هر کشور است که در ایران با توجه به وجود زمین، مواد اولیه معدنی و انرژی که عوامل اصلی و موثر در ایجاد صنعت فولاد است، می‌توان روی صنعت فولاد به عنوان یکی از پتانسیل‌های توسعه اقتصادی حساب کرد.