رشد ۳۰درصدی قیمت ادوات کشاورزی

دشواری تهیه و خرید تراکتور برای عمده کشاورزان نیز موضوع مهم دیگری است که به جز قشر خیلی محدودی که مزارع بزرگ یا کشت و صنعت دارند و به صورت ترکیبی کار می‌کنند برای بیشتر جامعه کشاورزان خرید از بازار آزاد امکان‌پذیر نیست.

در این میان بنا به گفته تولیدکنندگان ادوات کشاورزی قیمت این محصولات  مورد نیاز برای کاشت، داشت و برداشت تاثیر فراوانی روی قیمت محصول نهایی کشاورزی دارد و کاهش یا افزایش قیمت ادوات کشاورزی به صورت مستقیم می‌تواند روی نرخ محصولات کشاورزی نقش ایفا کند.

به عنوان مثال رشد قیمت تراکتور علاوه بر اینکه خرید این ماشین کشاورزی را برای کشاورزان مشکل می‌کند، موجب خواهد شد قیمت خدمات کشاورزی هم افزایش یابد و از این طریق می‌تواند روی قیمت همه محصولات کشاورزی تاثیر بگذارد. تراکتور بیشتر برای شخم زدن زمین‌های کشاورزی به کار می‌رود و رشد قیمت آن قطعا به رشد قیمت دستمزد برای شخم زدن زمین کشاورزی منجر خواهد شد.

این مساله در نهایت موجب افزایش قیمت محصولات کشاورزی از جمله گندم و جو خواهد شد؛ بنابراین از این طریق افزایش قیمت در نهایت امنیت غذایی مردم را به خطر خواهد انداخت و بر زندگی عموم مردم جامعه تاثیرگذار است.

رشد قیمت ادوات کشاورزی به دلیل افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران

رجب حبیب‌زاده  یکی از فعالان بازار ادوات کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار افزود: تا فروردین امسال روند نزولی قیمت ادوات کشاورزی ادامه داشت ولی مصوبه اخیر دولت در رابطه با افزایش حقوق کارگران به میزان ۵۷ درصد باعث شده تولیدکنندگان قیمت ادوات کشاورزی را افزایش دهند.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه طی روزهای اخیر قیمت ادوات کشاورزی به میزان ۳۰ درصد رشد کرده است، ادامه داد: قیمت بسیاری از ادوات کشاورزی به جز تراکتور در این دو هفته اخیر بالا رفته است.

حبیب‌زاده با بیان اینکه پیش‌بینی وضعیت بازار ادوات کشاورزی در دو هفته آینده با توجه به مشخص نبودن قیمت تراکتور غیرممکن است، ابراز کرد: اگر دولت حمایت خود را از شرکت‌های بزرگی مثل تراکتورسازی دریغ نکند، باز می‌توان در قیمت تراکتور به ثبات رسید.

وی گفت: شرکت رامش صنعت اراک (تولیدکننده بیلر بسته‌بندی علوفه)، شرکت کشت گستر تبریز، شرکت سازه کشت کاوه بوکان و ده‌ها شرکت تولیدکننده ادوات کشاورزی در ایران به جز شرکت تراکتورسازی قیمت تولیدات خود را به طور میانگین ۳۰ درصد افزایش داده‌اند.

وی سپس افزود: تراکتور یکی از ضروری‌ترین و گران‌ترین ماشین‌آلات کشاورزی است که در مرحله کاشت، داشت و برداشت استفاده می‌شود.

حبیب‌زاده گفت: با توجه به اینکه واردات تراکتور در سال‌های اخیر تقریبا در حد صفر و شاید کمتر از یک درصد، آن هم در موارد خاص، است؛ لذا همه کشاورزی کشور وابسته به کارخانه تراکتورسازی تبریز است.

کارخانه تراکتورسازی در سال جدید افزایش قیمت نداشته است

وی ادامه داد: کارخانه تراکتورسازی در سال جدید افزایش قیمت نداشته است. قیمت تراکتور روی دیگر ادوات کشاورزی نیز تاثیر‌گذار است.

خوشبختانه با وجود هزاران مشکل تراکتورسازی به قیمت سال ۱۴۰۰ تحویل تراکتورها را انجام داده است

این کارشناس حوزه کشاورزی و فعال در بازار ادوات کشاورزی ادامه داد: خوشبختانه با وجود هزاران مشکل تراکتورسازی به قیمت سال ۱۴۰۰ تحویل تراکتورها را انجام داده است.

احتمال رشد قیمت تراکتور طی روزهای آینده

حبیب‌زاده افزود: این درحالی است که تراکتورسازی بیش از ۸هزار نفر کارگر و مهندس دارد و تامین افزایش حقوق این تعداد پرسنل بدون تغییر قیمت تراکتور دشوار به نظر می‌رسد. اگر این موضوع هدایت نشود مشکل افزایش قیمت تراکتور را نیز خواهیم داشت.

وی در خصوص قیمت تراکتور و دیگر ادوات کشاورزی در فصول مختلف سال یا زمان کاشت، داشت و برداشت گفت: کشورمان چهارفصل بوده و زمستان و بهار و تابستان تاثیری در قیمت ادوات کشاورزی ندارد، چراکه در استانی می‌بینیم کشاورزان مشغول کاشت هستند و در دیگر استان نیز محصول برداشت می‌شود.

حبیب‌زاده با اشاره به اینکه باید از شرکت تراکتورسازی تبریز حمایت شود تا عرضه تراکتور به بازار افزایش پیدا کند، گفت: وقتی قیمت بازار آزاد با کارخانه تفاوت محسوسی پیدا می‌کند شاهد قاچاق تراکتور به دیگر کشورها نیز هستیم.

می‌توان گفت تراکتورسازی نقش ویژه‌ای در تامین نیاز کشاورزان به تراکتور دارد و می‌تواند روی بازار آزاد نیز تاثیر ویژه‌ای داشته باشد. هر موقع که شاهد افزایش عرضه تراکتور توسط این کارخانه هستیم قیمت در بازار آزاد کاهش می‌یابد و وقتی عرضه تراکتور به کشاورزان قطره‌چکانی انجام می‌شود قیمت آن در بازار آزاد چند ده میلیون تومان گران‌تر می‌شود.