روابط عمومی‌؛ دُر گرانبهای صنعت پتروشیمی

وظایف روابط عمومی‌ها سال‌ها است که محدود به ثبت چند خبر، پوستر و برپایی همایش می‌شد، حال وجودشان بیش از پیش در قلب صنعت پتروشیمی ضروری است تا روایتگر رشادت‌های صنعت‌مردانمان شوند. به‌این‌ترتیب روابط عمومی در یک شرکت پتروشیمی تنها یک روابط عمومی نبوده و در حوزه رسانه، مسوولیت‌های اجتماعی و برند نیز به فعالیت پرداخت تا بتواند بیش‌ازپیش به این صنعت کمک کرده و به حلقه اتصال درون‌سازمانی و برون‌سازمانی بدل شده و مهم‌تر آنکه بتواند صنایع بالادستی و پایین‌دستی در صنعت پتروشیمی را به هم متصل کند. برگزاری نمایشگاه در شهرهای مختلف تهران، عسلویه، ماهشهر و ... در حوزه‌های مختلفی مانند حمایت از ساخت داخل یا توانمندسازی داخلی یکی از اتفاق‌های روشن پیش روی ادامه موفقیت‌های صنعت پتروشیمی بود که روابط عمومی توانست در حوزه برندسازی و مسوولیت اجتماعی و در راستای خودکفایی صنعت پتروشیمی و رونق‌بخشی به صنایع پایین‌دستی، بالادستی و شرکت‌های دانش‌بنیان رقم بزند.

برگزاری سه دوره نمایشگاه «حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی»، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کارهایی که روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و شرکت‌های تابعه آن در سال‌های اخیر انجام دادند، توانست به‌راحتی چرخ صنایع پایین‌دستی را در اقتصاد ایران به حرکت درآورد و از سوی دیگر صنعت پتروشیمی کشور را از واردات بسیاری از تجهیزات و قطعات بی‌نیاز کند، وارداتی که با تشدید تحریم‌ها هرروز سخت‌تر از روز قبل شده و گاهی حتی با توقف تولید در واحدهای مختلف همراه بود.

از سوی دیگر، رونق گرفتن صنایع پایین‌دستی و صنایع کوچک، با جلوگیری از خروج ارز از کشور، ایجاد اشتغال به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم و به‌تبع تغییر نگاه خانواده‌ها به صنعت پتروشیمی به‌عنوان صنعتی تمام آلاینده همراه بود. اتفاقی مهم و تغییر نگرشی تاثیرگذار که روابط عمومی‌ها به‌عنوان تریبون اصلی صنعت توانستند رقم بزنند و خود را به‌عنوان بازیگری مکمل در موفقیت صنعت پتروشیمی به نمایش بگذارند. آنچه به‌روشنی مشخص است اجزای یک سازمان در همراهی با هم و به‌صورت زنجیروار کار کرده و چنین همراهی و همدستی می‌تواند موفقیت را برای خود و کشور رقم بزند. به‌طور حتم در موفقیت سال‌های گذشته صنعت پتروشیمی کشور در مقابله با تحریم‌ها علیه ایران روابط‌عمومی‌ها نقشی تاثیرگذار داشته و در میان تمامی همکاران این واحد تلاش بر این است تا بدون خستگی در این مسیر پرفرازونشیب ادامه داده و برای موفقیت کشور از هیچ کاری کوتاهی نکنیم.