به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از عرب نیوز، آمار و ارقام منتشر شده توسط بورس اوراق بهادار نشان می‌دهد سود این شرکت در سه ماه نخست سال جاری به بیش از ۴۷/ ۶ میلیارد ریال سعودی افزایش یافت، در حالی که این سود در سه ماه مشابه سال قبل تنها ۹/ ۴ میلیارد ریال سعودی بود. این شرکت مستقر در ریاض نتایج قوی‌ در این فصل را به افزایش میانگین قیمت‌های فروش که ۳ درصد نسبت به فروش سه ماه گذشته افزایش یافته بود و همچنین افزایش حجم فروش خود نسبت داد.

داده‌های Refinitiv نشان می‌دهد سود خالص سابیک در این دوره زمانی پس از پرداخت زکات اسلامی ‌و سایر مالیات‌ها بالغ بر ۴۷/ ۶ میلیارد ریال سعودی (۷۲/ ۱ میلیارد دلار) شد که از ۱۲۵/ ۵ میلیارد ریال پیش‌بینی شده توسط تحلیلگران بالاتر است. این در حالی است که فروش این شرکت ۴۰ درصد افزایش یافت و به ۶۴/ ۵۲ میلیارد ریال سعودی رسید که بالاتر از پیش‌بینی ۰۴۲/ ۵۰ میلیارد ریالی تحلیلگران بود.

یوسف البنیان مدیر عامل سابیک در این خصوص اظهار کرد: نتایج سه ماه اول عملکرد قوی ما را نشان داد که ناشی از ادامه روند قابل قبول تقاضا برای محصولات ما، قیمت‌های بالاتر نفت و سبد جهانی متنوع ما بود. او در ادامه افزود: سابیک در سال ۲۰۲۲، بر ارائه استراتژی رشد خود، دستیابی به انعطاف‌پذیری عملیاتی و انجام تعهدات ESG و در عین حال حفظ ترازنامه قوی، متمرکز خواهد ماند.

در میان تحولات عمده در این سه ماه، سابیک راه‌اندازی موفقیت‌آمیز یک سرمایه‌گذاری مشترک با نام Gulf Coast Growth  را که یک مرکز تولیدی در مقیاس جهانی در شهرستان سن پاتریسیو، تگزاس است اعلام کرد. این شرکت همچنین خرید ۵۰ درصدی سهام شرکت کلرینت در ساینتیفیک دیزاین، تولیدکننده پیشرو کاتالیزورها و صدور مجوز فناوری‌های فرآیند با کارآیی بالا را تکمیل کرد. کلرینت شرکت صنایع شیمیایی سوئیسی است که در سال ۱۹۹۵ تاسیس شد. دفتر مرکزی این شرکت در شهر موتانز قرار دارد و بخشی از سهام آن در بازار بورس سیکس سوئیس معامله می‌شود. این امر با تقویت و تکمیل قابلیت‌های با کارآیی بالای کسب و کار تخصصی آن، پتانسیل رشد جدیدی را برای سابیک به همراه خواهد داشت.

در طول سه ماه اول سال ۲۰۲۲، سابیک به ایجاد پایداری و نوآوری بیشتر در صنعت جهانی مواد شیمیایی ادامه داد. این شرکت اخیرا یک کوپلیمر جدید زیست‌پایه و دارای گواهی ISSC+ را برای کمک به صنعت لوازم الکترونیکی مصرفی، در دستیابی به اهداف انتشار کربن خالص صفر معرفی کرده است. همچنین در این دوره سه ماهه، پنج فناوری نوآورانه ارائه شده توسط سابیک در میان برندگان جوایز سالانه ادیسون قرار گرفتند که از نوآورانه‌ترین محصولات، خدمات یا رهبران تجاری جدید جهان قدردانی می‌کند. جوایز ادیسون به دلیل به رسمیت شناختن و ارج نهادن به نوآوری، برتری در طراحی، توسعه، بازاریابی و عرضه محصولات جدید در سراسر جهان شناخته شده است. جوایز این رویداد در چهار دسته مختلف نشان‌دهنده طیف متنوع راه‌حل‌های نوآورانه سابیک است.

تعهد SABIC به اتخاذ بالاترین استانداردهای زیست محیطی، اجتماعی و حکمرانی (ESG) نیز در سه ماه اول سال ۲۰۲۲ به رسمیت شناخته شد و این شرکت نامزد دریافت جایزه «بهترین ESG» در جوایز بازار سرمایه عربستان سعودی ۲۰۲۱ شد. غول نفتی دولتی عربستان سعودی آرامکو ۷۰ درصد از سهام سابیک را از صندوق سرمایه‌گذاری عمومی‌ در ژوئن ۲۰۲۰ خریداری کرد. سابیک می‌گوید ارزش هم‌افزایی حاصل از خرید سهام آرامکو سعودی تا ماه مارس ۲۰۲۲ به ۰۹/ ۲ میلیارد ریال سعودی رسید، به طوری که در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۳۳۴ میلیون ریال شد.

چشم‌انداز شرکت

البنیان در مورد عملکرد این شرکت اظهار کرد نتایج آن برای سه ماه اول بی‌سابقه بوده است، اما انتظار می‌رود فشار هزینه‌ها بر درآمد برای بقیه سال تاثیر بگذارد. او در سخنانی پس از اعلام درآمد سابیک، مجددا تاکید کرد میزان درآمد این شرکت با افزایش تنوع محصولات، قیمت‌های بالاتر نفت و دسترسی جهانی قوی‌تر حمایت می‌شوند و آخرین سرمایه‌گذاری مشترک اکسون موبیل و سابیک در ساحل خلیج آمریکا تا حد زیادی به این نتایج کمک می‌کند.

با این حال، کاهش تقاضا به دلیل افزایش تورم و نرخ بهره و همچنین افزایش هزینه‌های مواد اولیه و مشکلات زنجیره تامین، همچنان یک چالش برای این شرکت است. البنیان خاطرنشان کرد: میانگین هزینه‌های سابیک نسبت به سه ماه چهارم در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۳ درصد و نسبت به سه ماه اول ۲۰۲۱ حدود ۹۰درصد افزایش یافته است. البنیان نتیجه‌گیری کرد که تنش‌های ژئوپلیتیکی که قیمت نفت را به سطوح بی‌سابقه‌ای رساند هیچ تهدیدی برای عملیات سابیک ایجاد نمی‌کند و افزود هنوز قصد ندارد وارد بازار اوراق قرضه شود.

کاهش ارزش سهام

ارزش سهام شرکت صنایع پایه عربستان سعودی روز پنج‌شنبه گذشته با کاهش مواجه شد. این شرکت مستقر در ریاض ساعاتی پس از اعلام افزایش سود خود در سه ماه اول، شاهد کاهش ۶/ ۱درصدی قیمت سهام خود به ۱۲۱ ریال سعودی (۳/ ۳۲ دلار) بود. به‌رغم جهش ۳۳ درصدی سود، این شرکت فعال در صنعت مواد شیمیایی گفت انتظار دارد کاهش تقاضا علاوه بر افزایش هزینه‌ها بر درآمد برای بقیه سال آن نیز تاثیر بگذارد.