دنده ۱: هیوندای

اکنون، قبل از اینکه کسی خیلی از این موضوع ناراحت شود، می‌خواهم تایید کنم که خودروهای برقی هیوندای و خودروهای تسلا، واقعا در دسته‌های متفاوتی قرار دارند. تسلا این روزها اساسا به عنوان یک خودروی لوکس آمریکایی به نظر می‌رسد، در حالی که هیوندای، خودروهای برقی می‌سازد که به‌رغم اینکه خودروهای بسیار خوبی هستند، قطعا غیر لوکس هستند. با این حال، تسلا همچنین دوست دارد وانمود کند که خودروهایش برای توده‌های مردم هستند، حتی اگر یک تسلای ۲۵ هزار دلاری به این زودی‌ها به بازار عرضه نکند و احتمالا هرگز هم عرضه نخواهد کرد. این موضوع قابل توجه است که هیوندای تا چه حد در فضای خودروهای الکتریکی پیشرفت کرده است و بسیار بی‌سر و صدا می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات تسلا باشد، به خصوص با خودروی جنسیس EV خود که در دست ساخت است. گروه خودروسازی هیوندای کره جنوبی در سه ماه اول سال‌جاری به راحتی رتبه دومین خودروساز بزرگ در ثبت سفارش خودروهای برقی ایالات متحده را به خود اختصاص داد و برنامه بلندمدتی برای تبدیل شدن به یک رهبر جهانی خودروهای برقی تا پایان دهه دارد.

این گروه امسال یک جنسیس برقی را در کارخانه آلاباما خود می‌سازد و یک کارخانه جدید مونتاژ و ساخت باتری در ایالات‌متحده برای مدل‌های هیوندای و کیا خواهد ساخت. در حالی که پیشتازان این صنعت مانند جنرال موتورز و فولکس واگن به تعهدات آینده خود نسبت به خودروهای برقی افتخار می‌کنند، هیوندای و کیا از اواسط دهه گذشته تاکنون خودروهای برقی محبوبی را به فروش می‌رسانند. خودروهای کونا برقی و کیا نیرو برقی که هر دو کراس اوورهای ساب کامپکت هستند، همچنان از مقرون به صرفه‌ترین خودروهای برقی دوربرد در بازار هستند. همچنین مدل‌های نسل دوم این خودروساز، هیوندای آیونیک ۵ و کیا EV۶ ، تنها چند ماه پس از عرضه در ایالات متحده مورد تحسین قرار گرفتند.

جسیکا کالدول، مدیر اجرایی این شرکت در ادموندز گفت: خودروهای برقی جدید هیوندای و کیا به عنوان موهبتی در راستای امیدهای آنها برای تسلط در مراحل اولیه رقابت خودروهای الکتریکی شکل می‌گیرند. در حالی که این شرکت کره‌ای زمانی مجبور بود ارزش خود را به مصرف‌کننده آمریکایی ثابت کند، اکنون به نظر می‌رسد آنها در موقعیت بسیار راحت‌تر و رشک‌برانگیزی در خط مقدم بازار خودروهای برقی هستند. در همین حال، جنسیس، بازوی لوکس هیوندای که به سرعت الکتریکی می‌شود، تا پایان سال آینده سه خودروی برقی جدید خواهد داشت و همچنین کیا EV۹، یک شاسی بلند بزرگ، همراه با هیوندای Ioniq ۶ نیز وجود خواهد داشت. بنابراین به نظر می‌رسد یک بازیکن بزرگ در بازی خودروهای برقی خودنمایی کرده و آن تسلا نیست.

دنده ۲: شرکت رنو، آوتوواز را به قیمت یک روبل می‌فروشد

رنو روز دوشنبه اعلام کرد سهام خود در خودروساز روسی آوتوواز را به شرکت NAMI، یک مرکز تحقیق و توسعه خودرو تحت حمایت دولت، واگذار می‌کند. رنو همچنین اعلام کرد مالکیت کارخانه‌ای در مرکز مسکو را که خودروهایی با برندهای رنو و نیسان تولید می‌کند به دولت این شهر منتقل می‌کند. این خودروساز شرایط مالی معامله را فاش نکرد، اما افراد مطلع از این معامله گفتند این شرکت هر دو واحد را به مبلغ نمادین یک روبل می‌فروشد. مدیر اجرایی رنو، لوکا دی میو، گفت: ما امروز یک تصمیم دشوار اما ضروری گرفته‌ایم و در حال یک انتخاب مسوولانه در خصوص ۴۵ هزار کارمند خود در روسیه هستیم. گفته می‌شود، رنو می‌تواند از اختیار خود برای بازخرید سهام خود در آوتوواز در بازه‌های زمانی از پیش تعیین شده در ۶ سال آینده استفاده کند. همچنین گزینه خرید مجدد در مورد کارخانه رنو در مسکو اعمال نمی‌شود، که مدیران رنو معتقدند به هر حال با بقیه فعالیت‌های آوتوواز ادغام خواهد شد. به نظر می‌رسد، رنو می‌خواهد فعلا از روسیه دست بشوید، حداقل تا زمانی که بحران سیاسی در این کشور به پایان برسد.  

دنده ۳: آئودی به طور موقت تولید برخی از مدل‌های خود را در آلمان متوقف می‌کند

به گزارش اتوموتیو نیوز، این تصمیم به دلیل مشکلات زنجیره تامین ناشی از جنگ در اوکراین و قرنطینه‌های پاندمی ‌در چین و به طور کلی کمبود نیمه‌هادی‌ها است. این شرکت اعلام کرده تولید مدل‌های A۴، A۵ و A۸ در هفته آینده تعطیل خواهد شد. یکی از سخنگویان آئودی می‌گوید: وضعیت عرضه همچنان بی‌ثبات است و تغییرات کوتاه‌مدت همیشه امکان‌پذیر است. به گفته این سخنگو، این موضوع در مورد خودروهای اسپرت R۸ و E-Tron GT که در کارخانه Boellinger Hoefe در ‌هایلبرون ساخته شده‌اند نیز صدق می‌کند. آئودی همچنین به دلیل مشکلات زنجیره تامین، زمان کاری را برای کارمندان خود در سایت‌های نکازاولم و اینگولشتات تا ۳۱ ماه مه ‌تمدید کرده است.