«باسکاتی» فناوری نوین صنعت ساختمان

«شرکت کاوشگران آینده راستین استرآباد» واقع در گنبدکاووس در زمینه‌های مختلف صنعتی و تجاری با نام «باسکاتی» با استفاده از آخرین فناوری‌های روز دنیا و به‌روزترین روش‌ها اقدام به تولید محصولات نوین در صنعت ساختمان و صنایع وابسته کرده که سبب کاهش چشمگیر هزینه‌های جاری و افزایش کیفیت این صنعت شده است تولید این کارخانه «ملات آماده» بوده که جایگزین ملات ماسه و سیمان در تمامی ‌قسمت‌های ساختمان می‌شود. از این رو‌ با عیسی کرامتی، مدیر بازرگانی کاوشگران آینده راستین استرآباد گفت‌وگو کردیم.

 ملات باسکاتی چیست و چه کاربردی دارد؟

ملات باسکاتی یکی از تکنولوژی‌های نوین است که تحولی را در صنعت ساختمان ایجاد می‌کند. در ساختمان‌سازی ملاتی وجود دارد که ترکیبی از ماسه و سیمان است این مواد برای دپو، جابه‌جایی و... مشکلاتی را ایجاد می‌کند که با استفاده از ملات باسکاتی می‌توان در فضا و مواد و زمان صرفه‌جویی کرد؛ این مواد همچنین عوامل کارگری را حذف کرده و صرفه‌جویی اقتصادی هم به دنبال دارد.

 چند نوع محصول دارید؟

محصولات ما شامل ملات خشک عایق، ملات خشک آماده و ملات خشک دیوارچینی و آسترزنی است که هر کدام مزایای‌ زیادی دارد.

مزایای باسکاتی چیست؟

باسکاتی پرت مصالح ماسه و سیمان را از بین برده و وزن سازه را کاهش می‌دهد. به عنوان مثال اگر ما ۲۵ کیلوگرم از ملات باسکاتی را استفاده کنیم، ۶۶ کیلوگرم در هر مترمربع ملات ماسه و سیمان صرفه‌جویی می‌شود که سبب می‌شود وزن سازه کاهش یابد.

پودر ملات در پاکت‌های ۲۵ کیلویی بوده که هفت مترمربع بنا را پوشش می‌دهد؛ برای این میزان معادل ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم شن و ماسه نیاز بوده که تفاوت وزن بسیار قابل توجه است. از دیگر مزایای این ملات گیرایی و سرعت عمل در چسبانندگی است؛ باسکاتی سرعت کار را بالا برده و عوامل کارگری را حذف می‌کند و به یکباره محصول با کامیون تا پای کار آمده و استفاده می‌شود. در صنعت شن و ماسه واسطه بسیار نقش دارد که در اینجا واسطه‌ها حذف می‌شوند.

در ساختمان‌سازی ملاتی وجود دارد که ترکیبی از ماسه و سیمان است این مواد برای دپو، جابه‌جایی و... مشکلاتی را ایجاد می‌کند که با استفاده از ملات باسکاتی می‌توان در فضا و مواد و زمان صرفه‌جویی کرد.

تسریع در امور ساخت‌وساز و افزایش کیفیت از جمله مزایای آن است و با استفاده از این ملات نیازی به سفارش سیمان و شن و ماسه به صورت فله نیست. کاهش ۲۵درصدی وزن کلی سازه و به دنبال آن کاهش چشمگیر هزینه اسکلت بنا حداقل ۲۰ درصد از دیگر مزایا است. همچنین میزان گچ مصرفی در سفیدکاری کاهش یافته و افزایش طول عمر بنا و رنگ‌پذیری بالا را هم شاهد خواهیم بود.

آب یک ماده حیاتی اما دشمن ساختمان محسوب می‌شود، ملات آماده باسکاتی(ملات عایق خشک) جایگزین بسیار مناسب و مطمئن برای تمام مصالح و محصولات مورد نیاز در صنعت ساختمان به منظور عایق کاری دیواره رو به باران از جمله ایزوگام، قیر و انواع رزین‌های عایق موجود در بازار است.

 از لحاظ ریالی، محصول شما چه میزان صرفه‌جویی دارد؟

به لحاظ ریالی باسکاتی ۳۰ تا ۴۰درصد ارزان‌تر از ملات سنتی است؛ یعنی اگر ما برای هر مترمربع از ملات سنتی ۶۶ کیلوگرم ماسه و شش تا هفت کیلوگرم سیمان استفاده کنیم در هر مترمربع ۱۵ هزار تومان برای این دو قلم هزینه می‌شود در صورت ملات باسکاتی ۹هزار تومان هزینه داشته و این تفاوت پنج تا شش هزار تومانی ۴۰درصد قیمت تمام شده است علاوه بر قیمت، حمل و نقل باسکاتی آسان است، انبارداری ندارد و نیروی کار را کاهش می‌دهد که همه این مسائل بر هزینه‌ها تاثیر خواهد گذاشت.

 آیا از این محصول در صنعت ساختمان هم به طور گسترده استفاده شده است؟

بله؛ تاکنون ساختمان‌های زیادی با استفاده از این مصالح اجرا شده اما به دلیل جدید بودن مصالح، جا افتادن آن بین سازندگان کمی ‌سخت است. به عنوان مثال در ابتدا روزی برای آجر ایتال که امروزه پرکاربرد است، مقاومت‌های زیادی وجود داشت، اما هم اکنون آن را کنار نمی‌گذارند همچنین به لحاظ تکنولوژی باید در ساختمان پیشرفت می‌کنیم، بنابراین باید صنایع نوین را به کار می‌گیریم. شروع به کار سخت است اما امیدواریم با سرعت بیشتری سازنده‌ها از آن استفاده کنند.

 چه میزان اشتغال‌زایی داشته‌اید؟

در محل کارخانه در گنبدکاووس ۱۲ نفر مشغول به فعالیت هستند و عوامل حمل و نقل و عوامل فروش را هم باید در نظر گرفت که عدد بالایی است.

 مواد اولیه کار باسکاتی از چیست؟ این ایده از کجا آمد؟

مواد اولیه از ماده معدنی کربنات کلسیم(صدف کوهی) بوده و درصدی از چسبندگی سیمان استفاده می‌شود. ایده قبلا وجود داشت و شرکت آن را اجرایی‌تر و امروزی‌تر کرد. هم اکنون از کربنات کلسیم در صنعت دندانپزشکی و خوراک دام و طیور استفاده می‌شود که ما آن را در صنعت ساختمان هم به کار گرفتیم.