p28 copy

گیل‌آبادی می‌افزاید: در واقع سموم تولیدی ما کلا مصرف داخلی دارد. با وجود این از سازمان حفظ نباتات تقاضا داریم به تولیدکنندگان این حوزه مجوز صادرات بدهند تا بتوانیم محصولات خود را به کشورهای متقاضی صادر کنیم. وی با اشاره به اینکه در بحث سموم کشاورزی ظرفیت صادراتی بالایی داریم، می‌افزاید: قبل از اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی برای این بخش حذف شود صادرات داشتیم اما حال بیش از ۲ سال است که ارز نیمایی شده است و مجوز صادرات هم نداده‌اند. گیل‌آبادی در پاسخ به این سوال که چرا با وجودی که ارز نیمایی است دولت اجازه صادرات سموم را نمی‌دهد نیز اظهار می‌کند: متاسفانه با توجه به اینکه تحریم هستیم شاید دولت یکسری ملاحظات را انجام می‌دهد و نگران این است که مبادا در صورت انجام صادرات در کشور کسری داشته باشیم. اگرچه خوشبختانه تا به حال کسری در بازار سم وجود نداشته است.

قیمت سموم کشاورزی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یافته است

بر اساس این گزارش طی یک‌سال گذشته در حوزه کودهای کشاورزی به بهانه وارداتی بودن نوسانات قیمتی بالایی داشته‌ایم که همین امر موجب کاهش استفاده از کودهای کشاورزی در باغات و مزارع شده است. کارشناسان می‌گویند این کاهش استفاده از کود قطعا در کاهش بهره‌وری‌ها موثر خواهد بود و کشور را دچار مشکلات خواهد ساخت. با وجود این به نظر می‌رسد در حوزه سموم کشاورزی نوسان قیمت‌ها به شدت نوسان قیمتی کودها نبوده است. به طوری که رئیس انجمن سموم کشاورزی در این خصوص به بازار می‌گوید: در حوزه سموم کشاورزی خیلی قیمت‌ها بالا نرفته است و بعد از اینکه ارز دولتی برداشته شد و ارز نیمایی دادند قیمت‌ها بیش از ۵ برابر شد. گیل‌آبادی در گفت‌وگو با بازار ادامه می‌دهد: با وجود این در طول سال گذشته حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش رخ داده که آن هم به واسطه افزایش دستمزدها و افزایش نرخ مواد اولیه پتروشیمی‌ها بوده است و همچنین به دلیل تغییرات نرخ ارز نیمایی که قیمت آن به روز مشخص می‌شود.

وی همچنین در خصوص شرایط قیمتی تکنیکال‌ها نیز می‌گوید: همان‌طور که می‌دانید تکنیکال‌های مصرفی ما تماما خارجی است و همه کشورهای دنیا تکنیکال‌های مورد نیاز خود را از دو کشور «هند و چین» خریداری می‌کنند. البته برخی از مواد اولیه ما از پتروشیمی‌ها تامین می‌شود ضمن اینکه ملزومات بسته‌بندی و تکنولوژی همگی داخلی است. گیل‌آبادی در پاسخ به این سوال که سموم تولید داخل از نظر کیفی در چه سطحی هستند اظهار می‌کند: کیفیت سموم در تمام دنیا از یک واحد برخوردار است؛ یعنی یک روش است و آن هم استاندارد فائو است. وی ادامه می‌دهد: در حقیقت استاندارد فائو یک استاندارد مشخص است و لذا از استاندارد داخلی نمی‌توانیم استفاده کنیم و در واقع ضامن این کیفیت سازمان حفظ نباتات است که بسیار هم سختگیرانه است. گیل‌آبادی می‌افزاید: اگر تولیداتی مغایر با این استانداردها تولید شود قطعا بازار داخل را از دست می‌دهیم چون کشاورزان هیچ گاه ریسک نمی‌کنند که با استفاده کردن از جنسی که کیفیت ندارد محصول و دسترنج یک سال‌شان را به خطر بیندازند. از سوی دیگر ما تولید‌کنندگان نیز اگر کیفیت محصولاتمان خوب نباشد در بازار داخل نمی‌توانیم دوام بیاوریم. عدم استفاده از سموم کشاورزی موجب تلف شدن ۳۰ تا ۳۵ درصد محصولات به دلیل آفات می‌شود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی همچنین در خصوص میزان کاهش استفاده از سموم در مزارع و باغات کشور می‌گوید: الان استقبال از سموم کم شده است چون هزینه چشمگیری برای کشاورز است؛ به عبارت دیگر با توجه به خشکسالی‌ها و همچنین از وقتی قیمت سموم بالا رفته مصرف سم دیگر بی‌رویه انجام نمی‌شود و حتی مقداری کمتر انجام می‌شود. وی ادامه می‌دهد: البته اینکه کشاورزان استفاده بی‌رویه از سموم نداشته باشند موضوع خوبی است به‌خصوص اینکه سابق بر این کشاورزان ریسک نمی‌کردند و می‌خواستند با کیفیت بهتر جواب بگیرند و به عنوان مثال به جای یک لیتر در هکتار 2 لیتر استفاده می‌کردند، اما الان حتی آن یک لیتر را هم محتاطانه استفاده می‌کنند و شاید هم کمتر استفاده کنند بنابراین تا حدودی مصرف سموم منطقی‌تر شده است. گیل‌آبادی در خصوص ارزیابی آینده بازار سموم کشاورزی نیز می‌گوید: وضعیت آینده بازار تا حدود زیادی به بحث بارندگی و سطح زیرکشت بستگی دارد؛ اگر تغییر الگوی کشتی وجود نداشته باشد به نسبت سالیان گذشته مصرف می‌شود و بالا و پایین نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مصرف سموم و کودها ضامن امنیت غذایی کشور است، ادامه می‌دهد: اگر سموم در دسترس کشاورز قرار نگیرد بین ۳۰ تا ۳۵ درصد آفت می‌تواند محصول را از بین ببرد، بنابراین کشاورزان برای حفظ کشت خود استفاده از سموم را همیشه دارند. گیل‌آبادی در پایان در خصوص وضعیت فعلی سموم در بازارهای جهانی می‌گوید: با توجه به اینکه مصرف سموم کشاورزی در تمام دنیا به صورت فصلی است قاعدتا در بهار و تابستان مصرف سموم بالاتر از فصل‌های پاییز و زمستان است و زمانی که مصرف بالا است تقاضا بیشتر می‌شود و قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند. وی ادامه می‌دهد: ما نیز تابع عرضه تکنیکال‌های سموم در هند و چین هستیم. وقتی آنها قیمت‌شان بالاتر می‌رود قیمت محصولات ما نیز به نسبت مقداری افزایش پیدا می‌کند. بنابراین قیمت سموم کشاورزی در بازارهای جهانی و بازار داخلی در طول سال نوسانات زیادی دارد.