روزهای بدون مشتری بازار لوازم خانگی

افزایش قیمت لوازم خانگی در بازار

یکی از شهروندانی که در حال خرید لوازم خانگی بود، اظهار کرد: در حال حاضر به هر بخشی که نگاه می‌کنید قیمت‌ها صعودی است و بازار لوازم خانگی نیز از این مساله جدا نبوده است.

وی با بیان اینکه صبوری برای بهبود وضعیت بازار لوازم خانگی و کنترل آن توسط مسوولان فایده‌ای ندارد، افزود: یخچالی که در اسفند سال ۱۴۰۰ حدود ۳۸ میلیون بود در حال حاضر بیش از ۵۲ میلیون تومان است، بازاری که در دو ماه ۱۰ میلیون افزایش قیمت داشته باشد بازار سالمی ‌نیست.

عباس اکبری با اشاره به اینکه مسوولان از جراحی اقتصادی دم می‌زنند، گفت: چرا این جراحی از آرد شروع شد، جراحی اقتصادی باید در تمامی‌ بازارها به صورت همزمان انجام شود در غیر این صورت ما سال‌ها باید درگیر جراحی باشیم.

وی با عنوان اینکه برخی دم از افزایش قیمت آرد، روغن و چند کالای اساسی می‌زنند و عنوان می‌شود که یارانه آن به مردم پرداخت می‌شود، خاطرنشان کرد: تاثیر افزایش قیمت یک کالا بر تمام بازار است نه تنها یک کالا. با افزایش قیمت چند مواد غذایی شاهد بودیم که تمامی ‌کالا‌ها تحت تاثیر آن قرار گرفت و افزایش پیدا کرد.

بازار لوازم خانگی خالی از مشتری شد

سعیدی، فروشنده یکی از مراکز عرضه لوازم خانگی با اشاره به اینکه بازار لوازم خانگی خالی از مشتری است و مدت‌ها است که رونق نداشته است، اظهار کرد: همیشه انگشت اتهام افزایش قیمت و تلاطم در بازار لوازم خانگی را به سمت مراکز عرضه می‌گیرند در صورتی که ما نه تنها به این افزایش قیمت‌ها دامن نمی‌زنیم بلکه با برگزاری جشنواره‌ها خواستار افزایش قدرت خرید مردم هستیم.

وی با بیان اینکه شرکت‌های تولید لوازم خانگی سنگ‌اندازی‌هایی برای ادامه فعالیت ما داشتند، افزود: وقتی هرکسی پایش را فراتر از کاری که باید انجام دهد بگذارد کار و رونق در یک صنف را دچار مشکل می‌کند، شرکت‌های تولیدی با راه‌اندازی فروشگاه‌های بزرگ و عرضه مستقیم شرایط کار را برای ما سخت‌تر کردند.

سعیدی خاطرنشان کرد: ما روزانه شاهد این هستیم که به دلیل افزایش قیمت لوازم خانگی و کاهش قدرت خرید مردم مغازه‌های عرضه خالی از مشتری است.

مردم به فکر نیازهای اورژانسی هستند

شراره کامرانی، فعال حوزه لوازم خانگی با اشاره به اینکه سالیان طولانی است که اقتصاد ایران از مشکلات و بیماری‌هایی مانند وابستگی به نفت، تورم، کندی و نوسان رشد و بیکاری رنج می‌برد، اظهار کرد: برای درمان عوارض این اقتصاد بیمار، قطعا به تعدیلات و اصلاحات‌ ساختاری نیاز است.

وی با بیان اینکه آنچه امروز از آن به عنوان «جراحی اقتصادی» تعبیر شده، عموما در قالب بحث یارانه‌ها مطرح می‌شود و منظور از آن پرداخت یا عدم پرداخت یا نحوه هدف‌گذاری اعمال یارانه‌ها در جامعه است، افزود: پرداخت یا حذف یارانه از جنجالی‌ترین سیاست‌های اقتصادی در جهت تعدیلات و اصلاحات اقتصادی کشور  است که طرفداران و مخالفانی دارد، از سویی در دهه‌های متوالی اعمال انواع یارانه پنهان و آشکار، شاخص‌هایی مانند ضریب جینی و رفاه را بهبود نداد و در عوض به نهادینه شدن فساد کمک کرد و از سوی دیگر به دلیل آب رفتن مداوم اقتصاد خصوصا در سال‌های اخیر و به موازات تحریم‌های ظالمانه، راهبرد اصلاح یارانه‌ها با تمرکز بر تقویت بعد اقتصادی خانوارها، یک نیاز محسوس و مطالبه اجتماعی بوده است.

وی گفت: همه این موارد نشان می‌دهد دولت‌ها تا‌کنون در توزیع درآمدها توفیق نداشته‌اند و پرداخت انواع یارانه‌ها به صورت صحیح جهت‌گیری نشده‌اند و لذا اصلاح آن می‌تواند هدف صحیحی باشد، اما توفیق یا عدم توفیق اجرای این طرح یا سیاست اقتصادی به موارد متعدد و زمینه‌های مختلفی بستگی دارد که یکی از آن عوامل زمینه‌ای، رجعت بخش‌های حاکمیتی به خرد جمعی و بهره‌گیری از نظرات کارشناسان بخش خصوصی، همراهی مردم، تقویت سرمایه اجتماعی، بهبود امید و اعتماد در جامعه و همین طور پایبندی اکید دولت به انضباط مالی و پولی است.

فعال حوزه لوازم خانگی اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل ابهام آینده و کمبود اعتماد در جامعه، مردم نمی‌توانند پیش‌بینی واضحی از آینده داشته باشند و لذا اکنون، اثرات شوک آزادسازی قیمت کالاهای اساسی در قالب کاهش میل خرید و صرف نظر  کردن از خرید یا به تعویق انداختن خریدهای غیراورژانسی، به بازار لوازم خانگی و سایر بازار‌ها هم انتقال پیدا کرده و بازار کالاهای غیراساسی عموما در وضعیتی شبیه کما به سر می‌برند .

وی افزود: برای احیای بازار دولت باید فورا سیاست‌های انبساطی را در خصوص تقویت قدرت خرید مردم مد نظر قرار دهد و وام‌های خرید صفر درصد یا کم‌بهره با تضامین راحت را تسهیل کند. به هر حال بازار لوازم خانگی تلاطم‌های بسیاری دیده است و اکنون به دلیل افزایش قیمت کالاهای اساسی تمایل مردم به خرید لوازم خانگی نیز کاهش پیدا کرده که در این راستا باید برای بهبود آن راه چاره پیدا کرد. در کنار شعارهایی که برای تشکیل خانواده و ازدواج می‌دهیم باید هم‌راستای آن زمینه اقتصادی و معیشتی خوبی را نیز فراهم کنیم.