در نهایت باید اشاره کرد که سود خالص پتروشیمی‌تندگویان در بازه زمانی مورد گزارش با افزایشی ۷۲ درصدی نسبت به بازه زمانی مشابه سال ۱۳۹۹ به میزان ۳۶ هزار و ۱۳۵ میلیارد ریال بود. در ادامه این گزارش ، با استناد به آمار،  اطلاعات و صورت‌های مالی منتشر شده در سایت کدال ( حسابرسی نشده)، به بررسی عملکرد شرکت پتروشیمی‌تندگویان در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند۱۴۰۰ می‌پردازیم.

استفاده از ۸۳ درصد از ظرفیت تولید

پتروشیمی‌ تندگویان در بازه زمانی ۱۲ ماه سال ۱۳۹۹ به میزان ۱میلیون و ۱۵۴ هزار و ۸۰۱ تن محصولات خود را تولید کرد. تولیدات این شرکت در بازه زمانی مذکور شامل حدود ۵۳۲ هزار تن  اسید ترفتالیک خالص، ۳۰۵ هزار تن گرید الیاف، ۲۸۶ هزار و ۷۴۲ تن گرید بطری و ۳۱ هزار تن نخ POY بود. همچنین با توجه به اینکه حجم ظرفیت عملی شرکت به میزان یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۳۲۱ تن بوده، باید بیان کرد که پتروشیمی ‌تندگویان در سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه ۱۳۹۹ از حدود ۸۳ درصد از ظرفیت عملی خود در تولید استفاده کرده است.  در بازه زمانی ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰، حجم تولیدات پتروشیمی‌تندگویان با افزایش نسبت به بازه مشابه سال ۱۳۹۹ به میزان یک میلیون و ۱۶۲ هزار و ۶۲۳ تن بود. در این بازه زمانی تولیدات شرکت شامل ۵۲۵ هزار و ۲۹۴ تن اسید ترفتالیک خالص،۳۳۴ هزار و ۶۸۹ تن گرید الیاف، ۲۶۵ هزار و ۳۶۸ تن گرید بطری و ۳۷ هزار و ۲۷۲ تن نخ POY بود.  

افزایش ۷۱ درصدی درآمد‌ها و ۷۷ درصدی هزینه‌های عملیاتی

پتروشیمی‌ تندگویان در بازه زمانی ۱۲ ماه سال ۱۴۰۰ با افزایش ۵/ ۲ درصدی حجم فروش داخلی خود  نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۹ و  فروش ۵۹۰ هزار و ۶۸۶ تن از محصولات خود (شامل گرید بطری، گرید الیاف، اسید ترفتالیک خالص و نخ POY) در بازار‌های داخلی توانست به میزان ۱۶۹ هزار و ۶۷۹ میلیارد ریال از محل فروش داخلی محصولات خود درآمد کسب کند. بر خلاف فروش داخلی، حجم فروش صادراتی شرکت در بازه زمانی مورد گزارش نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۹ با کاهشی ۹۰ درصدی همراه و به ۳ هزار و ۴۲۵ تن رسید. نکته دیگر در مورد فروش صادراتی، حذف گرید بطری از سبد فروش صادراتی پتروشیمی‌ تندگویان در بازه زمانی مذکور است و فروش صادراتی شرکت در بازه زمانی مذکور تنها به دو محصول گرید الیاف و نخ POY محدود بوده است. از سوی دیگر درآمد‌های حاصل از فروش صادراتی گرید الیاف به میزان ۱۵۴ میلیارد ریال و هزینه‌های حاصل از این فروش ۲۰۸ میلیارد ریال بود که در نتیجه آن، فروش این محصول در بازار‌های صادراتی با زیانی ۵۴میلیارد ریالی برای شرکت همراه بوده و با توجه به اینکه سود ناخالص حاصل از فروش دیگر محصول صادراتی شرکت (نخ  POY) تنها ۲۹ میلیارد ریال بود،  فروش ۷۸۵ میلیارد ریالی این شرکت در بازار‌های صادراتی با زیان ناخالص ۲۴ میلیارد ریالی همراه بود.

در نهایت باید بیان کرد که درآمد‌های عملیاتی شرکت در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۰ به میزان  ۱۷۰ هزار و ۴۶۴ میلیارد ریال بود که نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۹ (۹۹ هزار و ۹۲۵ میلیارد ریال) معادل ۷۱ درصـد افزایش را نشـان می‌دهد که ناشـی از کاهش ۳درصدی فروش مقداری کل و افزایش ۷۱ درصدی نرخ فروش میانگین کل محصولات بوده است. لازم به ذکر است که شرکت در مورد اهداف و راهبردهای آتی مدیریت در خصوص تولید و فروش محصولات بیان کرده است که مدیریت شرکت برای رسیدن و تحقق اهداف استراتژیک خود در جهت دستیابی به سودآوری پایدار همچنان به دنبال کشف بازار جدید برای فروش محصولات و استفاده از ظرفیت‌های خالی جدید خود است.

بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی پتروشیمی ‌تندگویان در بازه زمانی ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۲۶ هزار و ۱۵۶ میلیارد ریال بود که نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۹، (۷۱ هزار و ۱۸۱ میلیارد ریال) افزایشی ۷۷ درصدی داشته است. افزایش مذکور عمدتا ناشی از افزایش مواد مصرفی (خوراک)  به میزان ۸۲ درصد، افزایش مواد غیر مستقیم (مواد شیمیایی) به میزان ۴۶ درصد، افزایش حقوق و دستمزد کارکنان به میزان ۴۴ درصد، افزایش یوتیلیتی به میزان ۲۱۶ درصد و سایر هزینه‌ها به میزان ۸۸ درصد نسبت به بازه زمانی مشابه سال ۱۳۹۹ بوده است. همچنین در مورد عناصر تشکیل‌دهنده این هزینه‌ها باید اشاره کرد که مصرف مواد اولیه معادل ۷۶ درصد، سربار تولید (یوتیلیتی، مواد شیمیایی و کاتالیست و بسته‌بندی و خدمات پیمانکاری) معادل ۱۴درصد، استهلاک دارایی‌ها و تاسیسات معادل ۱ درصد، حقوق و دستمزد مستقیم و غیر مستقیم معادل ۳ درصد و سایر هزینه‌ها معادل ۶ درصد بوده است.

افزایش ۶۱ درصدی سود عملیاتی

هزینه‌های فروش، ادارى و عمومى عملکرد یک ساله پتروشیمی ‌تندگویان در سال مالی منتهی به۲۹ اسفند  ۱۴۰۰ به میزان ۳ هزار و ۲۹۵ میلیارد ریال بود که نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۹ افزایشی ۲۹ درصدی داشته است.

سایر درآمد‌های عملیاتی پتروشیمی ‌تندگویان در بازه زمانی مورد گزارش با افزایشی ۸۳ درصدی نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۹ به میزان ۲ هزار و ۵۳۳ میلیارد ریال بود که شامل یک هزار و ۲۲۶ میلیارد ریال  سود ناشی از تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی عملیاتی، ۸۹۹ میلیارد ریال فروش ضایعات، ۷۶ میلیارد ریال کارمزد فروش اعتباری و ۳۳۱ میلیارد ریال سایر موارد مربوط به عملیات شرکت بوده است.

سایر هزینه‌های عملیاتی شرکت در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ با افزایشی ۳۲ درصدی نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۹ به میزان ۴ هزار و ۷۷۰ میلیارد ریال بود که از مهم‌ترین موارد تشکیل‌دهنده این هزینه‌ها می‌توان به یک هزار و ۸۰۱ میلیارد ریال هزینه‌های محیط زیست (پساب صنعتی)، یک هزار و ۷۰۴ میلیارد ریال عوارض آلایندگی و یک هزار میلیارد ریال هزینه‌های جذب‌نشده در تولید اشاره کرد.

با توجه به موارد ذکر شده، سود عملیاتی پتروشیمی ‌تندگویان در بازه زمانی مورد گزارش به میزان ۳۸ هزار و ۷۷۵ میلیارد ریال بود که نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۹، (۳۴ هزار و ۱۵۵ میلیارد ریال) افزایشی ۶۱ درصدی داشته است. شرکت در مورد افزایش مذکور بیان کرده است که افزایش سود عملیاتی عمدتا ناشی از افزایش نرخ‌های جهانی فروش محصولات این شرکت و رشد نرخ ارز بوده است.

۳ هزار میلیارد ریال درآمد حاصل از سود سپرده‌های بانکی

سایر درآمد‌های غیرعملیاتی پتروشیمی‌تندگویان در بازه ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ با ۲۹۲ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۹ به میزان ۳ هزار و ۱۱۲ میلیارد ریال بود. حجم قابل توجهی (۵/ ۹۹ درصد)  از این عنوان،  درآمد ۳ هزار و ۹۴ میلیارد ریالی حاصل از سود سپرده‌های بانکی بوده و مابقی آن از محل سود تسعیر یا تسویه دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی غیرمرتبط با عملیات (موجودی نقد) و سایر موارد خارج از عملیات اصلی شرکت بوده است.

با توجه به موارد ذکر شده در این گزارش، سود عملیات در حال تداوم این شرکت در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۰، پیش از کسر مالیات به میزان ۴۱ هزار و ۸۸۸ میلیارد ریال بود که پس از کسر مالیات ۵ هزار و ۷۵۲ میلیارد ریالی از این مبلغ، سود خالص ۳۶هزار و ۱۳۵ میلیارد ریالی پتروشیمی‌ تندگویان در بازه زمانی مورد گزارش حاصل می‌شود. این میزان از سود خالص نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۹ افزایشی ۷۲ درصدی را نشان می‌دهد.

معرفی شرکت

شرکت پتروشیمی ‌تندگویان در سال ۱۳۷۷ به صورت سهامی‌عام جهت اجرای طرح‌های تولید اسید ترفتالیک خالص و پلی اتیلن ترفتالات در منطقه تجاری ویژه اقتصادی پتروشیمی ‌و در زمینی به وسعت ۳۵ هکتار تاسیس شد. در حال حاضر این شرکت بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات مهم و استراتژیک پلی‌اتیلن ترفتالات (PET)  و اسید ترفتالیک خالص (PTA) درکشور و از واحد‌های تجاری فرعی پتروشیمی ‌خلیج‌فارس است. موضوع فعالیت پتروشیمی ‌تندگویان عبارت است از احداث، راه‌اندازی، بهره‌برداری کارخانه‌های صنعتی به منظور تولید، بازاریابی، فروش، صدور محصولات پتروشیمی، واردات و تبدیل کلیه مواد شیمیایی و فرآورده‌های فرعی و مشتقات ذی‌ربط آنها و انجام کلیه فعالیت‌های تولیدی و صنعتی، بازرگانی، فنی، مهندسی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم مربوط به عملیات مذکور است. از جمله فرصت‌های پیش روی این شرکت می‌توان به روند رو به رشد تقاضا برای محصولات (که منجر به حفظ ارزش افزوده محصولات این شرکت می‌شود) و موقعیت جغرافیایی خوب سرزمینی اشاره کرد. باید بیان کرد که موقعیت و مزیت ژئوپلیتیک کشور در مجاورت آب‌های آزاد و شبکه راه‌های ارتباطی  باعث دسترسی بهتر این شرکت به بازارهای مصر و آسیای میانه، اروپا و کشورهای همسایه که از بازار‌های هدف پتروشیمی ‌تندگویان هستند، شده که این فرصتی است که نه تنها پتروشیمی ‌تندگویان، بلکه همه شرکت‌های موجود در صنعت پتروشیمی ‌نسبت به رقبای خارجی از آن بهره‌مند هستند. همچنین این شرکت با ریسک‌هایی از جمله ریسک نوسانات نرخ بهره و نرخ ارز روبه‌رو است.

سرمایه پتروشیمی‌تندگویان در زمان تاسیس به مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال بود که طی چند مرحله افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده‌های نقدی سهامداران و تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت مشهود، میزان دارایی این شرکت به ۲۳ هزار و ۹۵۷ میلیارد ریال رسید. طبق  اطلاعات منتشر شده در سایت بورس اوراق بهادار تهران، شرکت صنایع پتروشیمی ‌خلیج‌فارس با ۸/ ۵۲درصد، پتروشیمی‌ بوعلی سینا با ۴/ ۱۱درصد و پتروشیمی تابان فردا با ۲/ ۱۱درصد از عمده‌ترین سهامداران این شرکت هستند. لازم به ذکر است که پتروشیمی‌ بوعلی سینا از شرکت‌های فرعی پتروشیمی‌ خلیج‌فارس است، بنابراین پتروشیمی ‌خلیج‌فارس به صورت مستقیم و غیرمستقیم صاحب حدود ۶۴درصد از سهام پتروشیمی‌ تندگویان است.