به گزارش اداره روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه، بر اساس پیش‌بینی تحلیلگران این گزارش، بازار تکافل تا سال ۲۰۲۷ به رقم ۴۹/۸ میلیارد دلار خواهد رسید که این حاکی از یک نرخ رشد مرکب سالانه‌ای‌ (CAGR) معادل ۱۰/۵ درصد طی سال‌های ۲۰۲۷-۲۰۲۲ خواهد بود. با لحاظ اینکه عدم‌ اطمینان نسبت به کووید-۱۹  همچنان باقی است اما این گزارش اشاره می‌کند که اثرات مستقیم و غیرمستقیم این بیماری عامل مهمی برای ارزیابی‌های آتی خواهد بود.  تکافل به نظام بیمه مبتنی بر شریعت اسلام اطلاق می‌شود که اعضا بخشی از پول خود را به عنوان حق مشارکت پرداخت می‌کنند و به نوعی به یکدیگر در هنگام ضرر، زیان یا سرقت یاری می‌رسانند. هدف از تکافل، همکاری، زندگی همدلانه در جامعه و حفاظت از یکدیگر در برابر حوادث ناگوار است. دارندگان تکافل، تحت نظارت مدیریت شرکت مدیریت تکافل، به صورت منظم پولی را به عنوان حق مشارکت پرداخت می‌کنند. همچنین، حجم مازاد سرمایه‌ برای انجام سرمایه‌گذاری‌ با هدف دستیابی به سود بیشتر برای دارندگان تکافل، تخصیص می‌یابد.

محرک‌ها و محدودیت‌های بازار جهانی تکافل

تکافل، به ویژه در مناطق آسیا-اقیانوسیه و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (GCC) به سرعت در حال شتاب گرفتن است که علت آن، حضور جمعیت مسلمان است. هم‌اکنون، مسلمانان یک‌پنجم کل جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند که این جمعیت در سال‌های آتی افزایش خواهد یافت.  دیگر محرک مهم بازار در مقایسه با کشورهای غربی، آن است که جمعیت مسلمان جهان، جوان بوده و ۶۰درصد کل جمعیت آنان را افرادی کمتر از ۲۵ سال تشکیل می‌دهند. با افزایش قدرت مالی، این جمعیت جوان مسلمان، توان بالقوه‌ای برای تبدیل شدن به پایگاه مشتریان طی یک دوره طولانی خواهند داشت. نرخ نفوذ بیمه سنتی (غیرتکافل) به نسبت در مناطق ثروتمندنشین مسلمان مانند کشورهای حاشیه خلیج فارس، پایین است. در نتیجه، تکافل، ابزاری کلیدی برای افزایش آگاهی نسبت به بیمه بوده و فرصت‌های معتنابهی در این کشورها رقم خواهد زد. پیش‌بینی رشد قوی و قیمت‌های رقابتی در کنار عواملی همچون خط‌مشی سرمایه‌گذاری اخلاقی، تکافل را در جایگاه یک پیشنهاد تجاری ارزشمند قرار داده است و سهم عمده‌ای از مشتریان غیرمسلمان را نیز در برمی‌گیرد.

در گزارش گروه تحقیقاتی ایمارک، نتایج بر اساس بخش‌بندی بازار، محصول و مناطق جغرافیایی همچون کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، آسیای جنوب شرقی،‌ آفریقا و ... دسته‌بندی شده‌اند. در این گزارش اشاره شده است که کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، بزرگ‌ترین بازار تکافل را با توجه به جمعیت مسلمان متمول تشکیل می‌دهند. شرکت‌های پیشرو در تکافل همچون شرکت بیمه اسلامی، جاماپونجی، عمان،‌ سلاما، استاندارد چارتر، تکافل برونئی دارالسلام، آلیانز، تکافل برهاد، زوریخ مالزی، تکافل مالزی و شرکت بیمه اسلامی قطر در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته‌اند.