افزایش ارزش سهام جی پی مورگان

به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از CNBC، جیمی ‌دیمون، مدیرعامل بانک، دوشنبه در سخنرانی افتتاحیه روز سرمایه‌گذار، به سرمایه‌گذاران خود گفت: امسال شانس بسیار خوبی برای رسیدن به هدف خود و حتی فراتر رفتن از آن در سال آینده وجود دارد، به شرط اینکه یک محیط اعتباری «بی‌خطر» وجود داشته باشد. این در حالی است که سهام جی‌پی مورگان با یک افزایش ۲/ ۶ درصدی مواجه شد. جی‌پی مورگان معمولا اولین روز از رویداد سرمایه‌گذار خود را از سال ۲۰۲۰ در پاسخ به سوالات سرمایه‌گذاران و تحلیلگران در مورد استراتژی و سرمایه‌گذاری این بانک برگزار می‌کند.

در ماه ژانویه پس از افشای جهش غیرمنتظره در هزینه‌های سه ماه چهارم، مدیریت این موسسه مالی اعلام کرد احتمالا هدف ۱۷ درصدی برای بازدهی سهام جی‌پی مورگان محقق نخواهد شد و به دنبال آن سهام این بانک شروع به ریزش کرد. روز دوشنبه هفته گذشته، این بانک اعلام کرد در حالی که پیش‌بینی‌ها در خصوص هزینه‌های سال ۲۰۲۲ در حدود ۷۷ میلیارد دلار بدون تغییر باقی مانده است، انتظارات افزایش نرخ بهره در حالی که بانک مرکزی فدرال  با تورم مبارزه می‌کند، ممکن است تقویت‌کننده باشد.

این بانک اعلام کرد درآمد خالص بهره در سال ۲۰۲۲ می‌تواند از ۵۶ میلیارد دلار فراتر رود که بسیار بالاتر از برآورد ۵۰ میلیارد دلاری ارائه شده در ژانویه است. درآمد خالص بهره تفاوت بین درآمد حاصل از دارایی‌های با بهره و هزینه خدمات بدهی‌ها است. برای بانک‌ها، دارایی‌ها معمولا شامل وام‌های تجاری و شخصی، وام‌های رهنی، وام‌های ساختمانی و اوراق بهادار سرمایه‌گذاری است. بدهی‌ها در وهله اول از سپرده‌های مشتریان تشکیل می‌شود. تا سه ماه چهارم، جی‌پی مورگان سود خالص سالانه ۶۶ میلیارد دلاری ایجاد خواهد کرد که بیش از ۲۰ میلیارد دلار بالاتر از سطح سال ۲۰۲۱ است که در این سال با نرخ وام بالاتری مواجه بودیم.  

بارنوم به تحلیلگران تاکید کرد که اقتصاد ایالات متحده همچنان به قوت خود باقی است و وام‌گیرندگان در انواع مختلف در این کشور به بازپرداخت وام‌های خود با نرخ بالا ادامه می‌دهند. او در ادامه خاطرنشان کرد که سطح غیرمعمول کاهش میزان شارژ کارت اعتباری تا سال آینده ادامه خواهد داشت. قبل از این نشست، سرمایه‌گذاران و تحلیلگران خواستار ارائه جزئیات بیشتری در مورد انواع سرمایه‌گذاری این غول مالی در فناوری و بخش تملیک و ادغام بودند که بر اساس انتظارات برای افزایش ۸درصدی هزینه‌ها در سال جاری به ۷۷ میلیارد دلار رسیده بود. به گفته یک فرد مطلع، مدیران جی‌پی مورگان در ماه ژانویه متوجه شدند در افشای بیشتر برنامه‌های تجاری خود که شامل حدود ۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری تنها برای سال ۲۰۲۲ است، اشتباه کرده‌اند.

در سال‌های اخیر، جی پی مورگان، بزرگ‌ترین بانک ایالات متحده از نظر دارایی، به شدت روی فناوری‌های جدید و پرسنل خود سرمایه‌گذاری کرده است تا بتواند با بازیگران سنتی و نوظهور فناوری‌های مالی رقابت کند. این امر به آنها کمک کرد تا سهم قابل توجهی از بازار را در خطوط تجاری خود از کارت‌های اعتباری گرفته تا سپرده‌های بانکی و معاملات وال استریت به دست آورند. به غیر از دیمون و مدیر مالی او، روسای دیگر بخش‌های جی‌پی‌مورگان از جمله دانیل پینتو، ماریان لیک و جنیفر پیپسزاک روز دوشنبه سخنرانی کردند.

پینتو در یک سخنرانی اظهار کرد کاهش سرعت ادغام و تملیک و همچنین صدور اوراق بهادار در سال‌جاری به شدت به وال استریت ضربه می‌زند و پیش‌بینی می‌شود کارمزدهای بانک سرمایه‌گذاری در سه ماه دوم نسبت به سال قبل ۴۵ درصد کاهش یابد. از سوی دیگر، فعالیت‌های تجاری بیش از حد انتظار افزایش یافته و از ۱۵درصد به ۲۰درصد رشد داشته است. همچنین در این رویداد مدیران جی‌پی‌مورگان از چندین محصول جدید این بانک رونمایی کردند که شامل ارائه یک وام اقساطی برای تقویت قدرت رقابتی شرکت‌ها با ویژگی اکنون بخرید، بعدا پرداخت کنید و همچنین یک پیشنهاد جدید برای مدیریت ثروت از راه دور مشتریان با نام «مشاوران شخصی جی‌پی مورگان» بود. این در حالی است که سهام جی‌پی‌مورگان بدترین عملکرد را در میان ۶ بانک بزرگ ایالات متحده داشته است که در سال جاری تا قبل از روز دوشنبه حدود ۲۶درصد سقوط را تجربه کرد و از افت ۱۹درصدی شاخص KBW بانک نیز فراتر رفت.