الگو شدن پروژه زیروفلرینگ نوری

وی طی این سفر در بازدید از پتروشیمی نوری بر تسریع انجام پروژه‌های توسعه‌ای درون مجتمعی شرکت‌های گروه تاکید و  از ارزآوری قابل توجه پتروشیمی نوری تقدیر کرد. مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، با اشاره به سودآوری این شرکت تصریح کرد: از طرح‌های توسعه‌ای نوری برای طرح‌های پایین دستی پارازایلین که نیاز کشوراست حمایت می‌کنیم.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های شیرین‌سازی برش سنگین، تولید گازوئیل یورو ۶ و یورو ۵ و  پروژه زیروفلرینگ در نوری، تاکید کرد: کاهش زمان عملیاتی این پروژه‌ها در پتروشیمی نوری و سایر پروژه‌های درون مجتمعی یک ضرورت است.

عسکری، خاطرنشان کرد: پروژه زیروفلرینگ اقدامی بسیار مهم است که باید سریع‌تر به نتیجه برسد، چرا که می‌تواند تبدیل به الگویی در کشور شود.

مدیرعامل پتروشیمی نوری نیز در این بازدید با اشاره به تولید ۱۰۳ درصدی این مجتمع در سال ۱۴۰۱، رشد ۱۲۰ درصدی سهام نوری در سال گذشته، ارزآوری یک میلیاردی و ۳۵۰ میلیون دلاری در سال گذشته و عرضه به سامانه نیما را از دستاوردهای این مجتمع خواند.

صانعی با اشاره به پایین بودن حاشیه سود آروماتیک‌، به تشریح برنامه‌های این مجتمع برای کاهش ریسک‌پذیری، افزایش سودآوری، داخلی‌سازی و رفع تنگناهای تولید پرداخت.

رکوردشکنی در اجرای پروژه‌های توسعه‌ای

همچنین مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، در بازدید از پتروشیمی پارس با تاکید بر اینکه برای انجام طرح‌های میان دستی و درون مجتمعی که منجر به رفع گلوگاه‌های تولید و افزایش سود می‌شود گفت: هلدینگ، هر نوع پشتیبانی که برای اجرای این پروژه‌ها لازم باشد را انجام خواهد داد.

در این بازدید، مدیرعامل پتروشیمی پارس، تامین استایرن منومر کشور، تولید ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار تن محصول در سال، را از دستاوردهای این مجتمع خواند.

مسعود حسنی اجرای پروژه PDH پارس ظرفیت ۶۰۰ هزار تن در راستای تکمیل زنجیره ارزش را از مهم‌ترین برنامه‌های این مجتمع عنوان کرد و از واگذاری زمین به پتروشیمی پارس برای اجرای این پروژه خبر داد.

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در این جلسه با بررسی برخی از مشکلات پیش‌روی پتروشیمی پارس و مجتمع‌های گروه،‌ دستوراتی را در خصوص رفع این موانع داد.

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس نیز اجرای پروژه PDH پارس را از پروژه‌های زبانزد و با کیفیت در کشور خواند و گفت: از دست‌اندرکاران اجرای این پروژه می‌خواهم تمام تلاش خود را برای شکستن رکورد زمان ساخت و راه‌اندازی این پروژه ۶۰۰ هزار تنی انجام دهند.

تشکیل کمیته ویژه رفع مشکل تامین مالی پتروشیمی صدف

همچنین علی عسگری در بازدید از پتروشیمی صدف با اشاره به اهمیت و سودآوری این شرکت دستور داد: برای رفع مشکل تامین مالی این طرح، با تشکیل کمیته‌ای ویژه‌، در اسرع وقت این مشکل برطرف شود.

مدیرعامل پتروشیمی صدف نیز در این بازدید با بیان اینکه این طرح بزرگ‌ترین مجتمع تولیدی الاستومر در کشور و منطقه با هدف تولید سالانه ۱۳۶ هزار تن لاستیک استایرن بوتادین، است، گفت: ۸/ ۹۷ درصد سهام صدف متعلق به پترول است و این طرح علاوه بر اینکه توانایی صادرات ۶۰ درصد محصول را دارد، امکان استفاده از شبکه‌های دانش بنیان برای تولید بار اول مواد شیمیایی مصرفی و قطعات مورد نیاز و اخذ استانداردهای بین‌المللی بهداشتی و محیط زیستی را خواهد داشت.

مجتبی فلاح خورسند پیشرفت این پروژه که با بودجه ۲۵۷ میلیون و ۳۳ هزار میلیارد ریال در حال ساخت است، را ۱۷/ ۷۹ درصد اعلام کرد.

بهره برداری از طرح متانول آپادانا

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس همچنین در بازدید از طرح پتروشیمی آپادانا گفت: این طرح در موعد مقرر به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل پتروشیمی آپادانا در این بازدید با بیان اینکه این طرح با بودجه ۴۶۲ میلیون یورو ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن متانول خواهد داشت، گفت: بودجه این طرح با توجه به تاکید بر حمایت از ساخت داخل و برای مقابله با تحریم‌ها به دو بخش ۲۳۶ میلیون دلار ارزی و ۵۹ هزار میلیارد ریال تقسیم شد و ان‌شاالله در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۲ متانول آپادانا به بهره‌برداری می‌رسد. عماد مرعشی پیشرفت کلی پروژه را ۸۰ درصد اعلام کرد و افزود: در این طرح ۱۴۰میلیون یورو سفارش‌گذاری داخلی شده و از زمانی که مبین انرژی خلیج‌فارس سهامدار این طرح شده، پیشرفت پروژه با تامین مالی خوبی که صورت گرفته سرعت یافته و در مدت زمان کوتاهی بعد از راه‌اندازی متانول، واحد ASU نیز به بهره‌برداری می‌رسد.

کارگاه‌های شبانه روزی طرح‌های گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس

علی عسگری در بازدید از پتروشیمی هنگام  با تاکید بر سرعت بخشیدن  به اجرای طرح‌های در دست انجام گروه تاکید کرد: با تامین امکانات لازم، کارگاه‌های طرح‌ها باید حتی‌المقدور بدون تعطیلی و ۲۴ ساعته باشند. مدیرعامل پتروشیمی هنگام  نیز در این بازدید گفت: در این طرح یک هزار و ۴۴ نفر مشغول به کار هستند و پروژه ۳۹/ ۸۲درصد پیشرفت داشته که پیشرفت فاز یک ۹۵/ ۹۳ و پیشرفت فاز دو ۶۱/ ۶۸ درصد است. عبدالرضا جوانمردی افزایش سه برابر و نیم سهم ساخت داخل از بودجه پیش‌بینی شده در این مجتمع را از ویژگی‌های این طرح عنوان و گزارشی از چالش‌ها و برنامه‌های پیش رو ارائه کرد.