پتروشیمی ‌مارون در بازه ۱۲ ماهه سال مالی ۱۳۹۹ به میزان ۲ میلیون و ۵۰۳ هزار و ۴۱۱ تن از محصولات خود را تولید کرد. از مهم‌ترین محصولات تولیدی این شرکت در بازه زمانی مذکور می‌توان به اتیلن اشاره کرد که ۵/ ۴۲ درصد از حجم تولید این شرکت را

( یک‌میلیون و ۶۴ هزار و ۷۳۸ تن) در این بازه زمانی به خود اختصاص داده بود. در بازه ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ حجم تولیدات شرکت نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۹ با کاهشی ۵۴ درصدی همراه و به میزان ۱ میلیون و ۱۴۰ هزار و ۸۵۰ تن بود. در این بازه زمانی نیز اتیلن با اختصاص حدود ۳۰ درصد از حجم تولید این شرکت (۵۰۵ هزار و ۷۷۲ تن)، بیشترین سهم از حجم تولید را در میان محصولات پتروشیمی ‌مارون به خود اختصاص داده بود.

افزایش ۵۵ درصدی درآمد‌ها و ۷۲ درصدی هزینه‌های عملیاتی

پتروشیمی‌ مارون در بازه زمانی ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰،  ۱ میلیون و ۲۷۴ هزار تن از محصولات خود را در بازار‌های داخلی به فروش رساند که این حجم از فروش نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۹ افزایشی ۶/ ۸درصدی داشته و درآمد‌های حاصل از این فروش با افزایشی ۴/ ۷۳درصدی نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۹ به میزان ۹۹ هزار و ۳۸۹ میلیارد ریال بود.

برخلاف فروش داخلی، فروش صادراتی شرکت در بازه زمانی مورد گزارش نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۹ با کاهش همراه بود، به گونه‌ای که این شرکت در بازه زمانی مذکور ۴۴۵ هزار و ۱۱۴ تن از محصولات خود را در بازار‌های صادراتی به فروش رساند که این حجم از فروش صادراتی ۵/ ۱۸درصد کمتر از حجم فروش صادراتی بازه ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۹ بوده است، اما به لطف افزایش نرخ ‌های جهانی محصولات شرکت، درآمد‌های حاصل  از این محل با

 ۲۰ درصد افزایش به میزان  ۸۸ هزار و ۲۴۷ میلیارد ریال بود. در نهایت باید اشاره کرد در حالی که حجم فروش داخلی و خارجی پتروشیمی ‌مارون در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ تنها ۲۰۳ تن نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۹ افزایش داشته است، اما با توجه به افزایش نرخ ارز و همچنین نرخ محصولات در بازار‌های داخلی و خارجی، درآمد‌های عملیاتی این شرکت با ۵۵ درصد افزایش نسبت به سال مالی ۱۳۹۹ به میزان ۳۲۷ هزار و ۷۰۵ میلیارد ریال بود.

بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی پتروشیمی‌مارون در بازه زمانی ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ با افزایشی ۷۲ درصدی نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۹ (۱۱۰ هزار و ۹۶۶ میلیارد ریال) به میزان ۱۹۱ هزار و ۳۲۸ میلیارد ریال بود. دلیل افزایش این عنوان، افزایش نرخ خوراک (گاز اتان) توسط شرکت ملی نفت ایران و سایر مواد شیمیایی و قطعات بوده است.

هزینه‌های فروش، اداری و عمومی‌ پتروشیمی ‌مارون در بازه زمانی مورد گزارش  با ۲ درصد کاهش نسبت به سال مالی ۱۳۹۹ به میزان ۹ هزار و ۱۴۳ میلیارد ریال بود. شرکت دلیل کاهش این عنوان را کاهش هزینه حمل کالا‌های  فروش رفته صادراتی اعلام کرده است.

سایر درآمد‌های عملیاتی شرکت در بازه زمانی مورد گزارش به میزان ۲۷۷ میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۹ کاهشی ۹۲ درصدی داشته است. دلیل اصلی  این میزان کاهش، درآمد ۳ هزار و ۱۵۵ میلیاردی حاصل از سود ناشی از تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی شرکت در سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ بوده که در سال ۱۴۰۰ ، شرکت از این محل درآمدی حاصل نکرده است.

سایر هزینه‌های مرتبط با عملیات شرکت در بازه زمانی مورد گزارش با کاهشی ۳۰ درصدی نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۹ به میزان ۱ هزار و ۵۵ میلیارد ریال بود. عوامل تشکیل‌دهنده این عنوان شامل ۳۸۹ میلیارد ریال زیان ناشی از تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی، ۳۱۴ میلیارد ریال هزینه‌های جذب نشده در تولید، ۳۲۰ میلیارد ریال ضایعات عادی و غیر عادی و در نهایت ۳۰ میلیارد ریال سایر موارد مرتبط با عملیات شرکت بوده است. با توجه به موارد ذکر شده، سود عملیاتی شرکت در بازه زمانی مورد گزارش با ۳۶ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۹ به میزان ۱۲۶ هزار و ۴۵۵ میلیارد ریال بود.

هزینه‌های مالی پتروشیمی ‌مارون در بازه زمانی مورد گزارش به میزان ۲۲۸ میلیارد ریال بود که ۶۷ درصد نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۹ کاهش داشته است. در بازه زمانی مورد گزارش،  سود حاصل از سپرده‌های شرکت  نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۹  افزایشی ۲۸۳ درصدی داشته  و از ۳ هزار و ۵۰۴ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۹ به  ۱۳ هزار و ۴۲۴ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ رسیده است. این درآمد‌ها به همراه ۱۹ هزار و ۹۳۱ میلیارد ریال درآمد سرمایه‌گذاری، تشکیل‌دهنده ۳۳ هزار و ۲۹۰ میلیارد ریال سایر درآمد‌های غیر عملیاتی شرکت در بازه زمانی مورد گزارش بوده است. با توجه به موارد ذکر شده در این گزارش، سود خالص پتروشیمی ‌مارون در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه سال ۱۴۰۰ با افزایشی ۳۷ درصدی نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۹ به میزان ۱۵۹ هزار و ۵۱۶ میلیارد ریال بود.

پتروشیمی‌ مارون در بهمن ماه سال ۷۷ به صورت شرکت سهامی‌خاص تاسیس شد و مدتی پس از تاسیس، مرکز اصلی شرکت از شهر تهران به شهر ماهشهر انتقال پیدا کرد .این شرکت در  سال ۸۸ از سهامی‌خاص  به سهامی‌عام تبدیل و در سال ۹۰ در سازمان بورس اوراق بهادار پذیرفته شد. موضوع فعالیت این شرکت شامل احداث، راه‌اندازی و بهره‌برداری کارخانه‌های صنعتی به منظور تولید، بازاریابی، فروش، صدور محصولات پتروشیمی، ذخیره، واردات، صادرات و تبدیل کلیه مواد پتروشیمیایی و مشتقات ذی‌ربط و انجام فعالیت‌های تولیدی، صنعتی، بازرگانی، فنی و مهندسی مربوط به عملیات شرکت است.سرمایه این شرکت در بدو تاسیس ۵ میلیون ریال بوده که طی چند مرحله افزایش سرمایه از طریق آورده نقدی، مطالبات و سود انباشته به ۸ هزار میلیارد ریال رسیده است. طبق اطلاعات و گزارش‌های منتشر شده در سایت کدال، شرکت گروه پتروشیمی تابان فردا با ۵/ ۲۰ درصد، کارگزاری سهام عدالت-۳۰استان با ۲۸/ ۱۷درصد،  سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین با ۷/ ۱۶درصد و سرمایه‌گذاری مهرگان تامین پارس با ۱۴/ ۱۶درصد، از سرمایه‌گذاران عمده این شرکت در پایان سال مالی منتهی به اسفند ۱۴۰۰ بوده‌اند.