عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» اظهار کرد: محدودیت‌های اعمال شده برای صنایع فولادی تا ۱۰ تیر سال جاری به این قرار است که واحدهای تولیدی از ساعت ۱۲ شب تا ۸ صبح می‌توانند با ظرفیت کامل فعالیت کنند. اگر کل زنجیره را در نظر بگیریم خواهیم دید که بخش فولاد بیشترین برق را مصرف می‌کند و در این بخش در شرکت‌های متفاوت و با روش‌های مختلف، زمان اولیه مطرح می‌شود. برای گرم کردن و آماده‌سازی کوره‌ها و برای رسیدن به تولید مداوم معمولا بین ۲ تا ۴ ساعت زمان لازم است، به عنوان مثال شرکت فولاد مبارکه اصفهان برای گرم کردن کوره‌ها و رسیدن به دمای مناسب به چهار ساعت زمان نیاز دارد تا بتواند تولید را آغاز کند.سیدرضا شهرستانی افزود: در عمل چهار ساعت از زمان روشنی کارخانه‌ها صرف گرم کردن کوره‌ها می‌شود و فقط چهار ساعت برای تولید باقی می‌ماند. علاوه بر این موضوع در رابطه با قیمت نیز باید گفت قیمت تمام شده نیز افزایش می‌یابد، در مجموع خاموشی‌های فصل تابستان تاثیر خود را در میزان تولید و همچنین بهای تمام‌شده می‌گذارد.

به نظر می‌رسد با این اتفاقاتی که در حال رخ دادن است اگر بتوان همان میزان محصول سال گذشته را تولید کرد در واقع کار بزرگی انجام شده است. به عبارت بهتر به نظر می‌رسد سال جاری به دلیل عوامل مختلفی که به یکدیگر گره خورده‌اند قطعا شاهد کاهش میزان تولید باشیم. وی در رابطه با عوامل موثر در کاهش میزان تولید در سال‌جاری تاکید کرد: مورد اول افت میزان تولید این است که در دو سه ماه ابتدایی سال، قیمت فولاد در بازار جهش محدودی را تجربه کرد، اما متاسفانه با وضع عوارض صادراتی مانع از صادرات شدند و با توجه به موضوع تحریم‌ها در مجموع صادرات فولاد ایران محدود است و از طرفی روسیه نیز تحریم شد و با نفوذی که داشت موجب وضع عوارض صادراتی شدند که در ادامه میزان صادرات ایران روند کاهش به خود گرفت. این موضوع موجب شد قیمت‌ها به طور چشمگیری با افت مواجه شوند. بسیاری از شرکت‌ها به دلیل این قیمت‌ها و اتفاق‌هایی که در بازارهای جهانی در حال رخ دادن است وارد زیان خواهند شد و به صورت طبیعی برخی از این واحدها با تعطیلی همراه خواهند شد.

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد عنوان کرد: به نظر می‌رسد امسال نسبت به سال گذشته شرایط نامساعد خواهد بود، مگر آنکه بتوان در ماه‌های آینده میزان تولید را جبران کرد، اما با وجود این سیاست وزارت صمت که ابتدا عوارض صادراتی وضع می‌کنند و یک شب آن را برمی‌دارند و همچنین مشکلات ناشی از قطعی برق که قرار بر این بود که از پیش آن را مشخص و مقرر کنند و به اطلاع شرکت‌ها برسانند تا بتوانند برای نگهداری، تعمیر و همچنین مرخصی به پرسنل برنامه‌ریزی داشته باشند، در عمل متاسفانه محقق نشد و همچون سال گذشته کلی‌گویی انجام شد. بنابراین می‌توان گفت ادامه این روند عواقب مطلوبی به دنبال نخواهد داشت. وی در ادامه به چشم‌انداز تولید سال‌جاری اشاره کرد و گفت: ما در برنامه و چشم‌انداز تولید برای سال ۱۴۰۰ چیزی حدود ۳۴ میلیون تن در برنامه داشتیم، اما ۲۷ میلیون تن تولید شد و نسبت به سال ۱۳۹۹ چیزی حدود ۶ میلیون تن کمتر تولید شد و برای سال‌جاری ۵۵ میلیون تن را هدف‌گذاری کرده‌ایم تا بتوانیم ۳۸ میلیون تن از آن را محقق سازیم، اما با شرایط فعلی اگر بتوانیم همان ۲۷ میلیون تن را تولید کنیم قطعا کار بزرگی به حساب خواهد آمد.

شهرستانی خاطرنشان کرد: محدودیت‌های برق برای شرکت‌های کوچک‌مقیاس و بزرگ به یک میزان اعمال نمی‌شود و قطعی‌ها در واحدهای کوچک نسبت به واحدهای بزرگ‌تر بیشتر است و شرکت‌های کوچک‌مقیاس از شرایط بدتری برخوردار هستند. کوچک‌مقیاس‌ها چیزی حدود ۱۱۰ واحد هستند و هفت میلیون تن تولید دارند که با این وضعیت حداقل ۵۰ درصد ظرفیت خود را از دست خواهند داد و در سه ماه تابستان بیش از یک میلیون تن کاهش تولید خواهند داشت که با ادامه این روند تعداد زیادی از این واحدها تعطیل می‌شوند.